jag vet att detta är ett tjatigt ämne....men en fråga ändå...

Jag har fått möjligheten att köpa på en grossistfirma på en elfirmas kontanträkning. men priserna är inte mycket bättre än elbutik.se. Ar det så att rabatten betalas tillbaks till elfirman efter varje månad eller? tycker inte kontantpriset reflekterar en 40%-ig rabatt som nämns i detta forum vilken alla elfirmor verkar ha.

som kuriosa, jag har köpt detta:

central med 39 platser i plåt
12 10A tröga DIN säkringar
12 16A tröga DIN säkringar
3 20A tröga DIN säkringar
10 enkelgips kopplingdosa
10 enkelgips apparatdosa
50 meter 16mm flexrör
60 meter 16mm VP rör
40A huvudbrytare
1 låda trådhattar
200 meter Blå tråd
200 meter Svart tråd
200 meter grön/gul tråd
100 meter vit tråd

Detta gick på runt 2,800kr inkl moms. tror priset hade blivit typ 3000 högst på elbutik.se.

är det så att elfirman får en check i slutet av månaden eller?

cheers,
Dflux
 
Den lilla elfirman med sämsta rabattsatsen hos grossisten har kanske inte mycket mer än vad du fått. Av samma anledning stöter vi idag på en hel del hantverkare hos Bygg-Max t.ex. De får helt enkelt bättre pris där, trots rabatter hos grossisterna. Samma sak med skruv hos Biltema.

Och jag ser det som en oerhört positiv utveckling.
 
Att generellt säga att elfirmor har 40% rabbat är helt fel. Beroende på vad och hur mycket man köper ligger rabatterna mellan 0% och 70%. Alltså samma elfirma har mycket olika rabatter på olika saker. Så här kan det se ut: högspännings säkring 0% kapitalvaror 15%, uttag fabrikat 1 30% uttag fabrikat 2 20%, kabel fabrikat 1 35% fabrikat 2 65% osv. man har som kund säkert 100 olika varugrupper med olika (och i bland lika) rabattsatser
 
Kan bara instämma med övriga talare.

Elbutik är troligen såpass stora att de har maxrabatt alternativt handlar de direkt av tillverkaren/importören och går förbi grosistledet.

En god vän som är just snickare handlar dörrar/fönster, spik,skruv och konstruktionsbeslag på byggmax då det i vissa fall är halva priset mot vad han får på byggvaruhusen och då har han ändå några anställda så firman är inte pytteliten ändå
 
mats_o skrev:
...Elbutik är troligen såpass stora att de har maxrabatt alternativt handlar de direkt av tillverkaren/importören och går förbi grosistledet....
Inte riktigt så. Elbutik (och alla andra e-butiker) lever på 3-5%-marginaler. De hanterar inga varor och är rena logistikföretag. De har troligtvis inte heller bättre inköpspriser eftersom de genererar mer jobb hos distributören. Köper de direkt av tillverkare är det inte för att tjäna pengar, utan för att tjäna tid. Tillverkare/generalagenter med normal affärsetik ser till att lägga volym på distributörer istället för osäkra e-handlare. På så sätt slipper de också merarbete.
Vissa "undantag" finns naturligtvis, tex Dustin som vad jag förstår har ett lager, men det är tillverkarens lager och Dustin köper inget från tillverkaren förrän en beställning sker från kund. Då plockar man ut varan från tillverkarens hylla...i sitt eget lager.

Det finns inget magiskt med e-handel. Det är bara frågan om att minska alla kostnader. Inkl. kundkontakt. ;)
 
Självklart tjänar du på att handla direkt av tillverkare. Du slipper betala grosistens kostnader och påslag.

Har du tillräcklig volym så är det inte minsta problem att handla direkt. Jobbade tidigare på ett IT-företag/återförsäljare som var stort nog att handla direkt från tillverkare och gå förbi grosisterna. Jobbar nu på en myndighet som då igentligen är slutkund och gör detsamma. Ger oss betydligt bättre priser än att gå via nån ÅF.
 
[quote author=Johan Gunverth link=1155391568/0#4 date=1155498583]
Vissa "undantag" finns naturligtvis, tex Dustin som vad jag förstår har ett lager, men det är tillverkarens lager och Dustin köper inget från tillverkaren förrän en beställning sker från kund. Då plockar man ut varan från tillverkarens hylla...i sitt eget lager./quote]

Jag kan inte svara för alla leverantörer som Dustin har, men jag vet så mycket att de produkter vi leverarar till Dustin så är det normal faktura som gäller och inget annat. Och det har aldrig ens varit uppe till förfrågan om att ha eget lager hos dem.
 
PelleC skrev:
Vissa "undantag" finns naturligtvis, tex Dustin som vad jag förstår har ett lager, men det är tillverkarens lager och Dustin köper inget från tillverkaren förrän en beställning sker från kund. Då plockar man ut varan från tillverkarens hylla...i sitt eget lager./quote]

Jag kan inte svara för alla leverantörer som Dustin har, men jag vet så mycket att de produkter vi leverarar till Dustin så är det normal faktura som gäller och inget annat. Och det har aldrig ens varit uppe till förfrågan om att ha eget lager hos dem.
Då kan det nog ha varit en av konkurrenterna. Dustin utmärker ju sig annars med att faktiskt ha ett lager.
 
Jag var väll lite otydlig. Dustin har lager och de lagerför våra produkter, och de har samma vilkor som alla återförsäljare, d v s vi som leverantör har inget lager hos dem. Ddet var aldrig snack om något annat.
 
Men med dagens EDI-lösningar så kanske ex. Dustin kan lägga order fram till kl 24.00 hos många leverantörer, och ändå hinna få produkten levererad dagen efter, så den kan skickas då till slutkunden.

Denna lösning ger ju också dem ett positivt kassaflöde, då de i de flesta fall får betalt i förskott, men betalar sina inköp kanske 30 dagar senare...
 
Det är betydligt vanligare hos "småskuttar". De har helt enkelt inte råd med varuvärdet i ett lager.
 
GoForIt skrev:
Men med dagens EDI-lösningar så kanske ex. Dustin kan lägga order fram till kl 24.00 hos många leverantörer, och ändå hinna få produkten levererad dagen efter, så den kan skickas då till slutkunden.

Denna lösning ger ju också dem ett positivt kassaflöde, då de i de flesta fall får betalt i förskott, men betalar sina inköp kanske 30 dagar senare...
Det finns nästan inga leverantörer som har något lager idag vad jag vet. Man arbetar så mycker som möjligt med att bygga mot order. All form all lager är bannlyst hos börsnoterade företag, det är inte bra för ekonomin.
Dustin handlar däremot från distributörer som Imgram, SMG, Scribona m fl. Dessa har lager.
Dustins lager är på 3000 kvm (sist som jag fick siffran presenterad för mig).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.