Hej,

Jag och min sambo har köpt ett nyckelfärdigt hus från Myresjöhus och inflyttning skall ske i mars månad. Problem uppstod i tvättstugan när de nu ser att rören till golvvärmen sticker upp precis framför där torktumlare skall stå. Myresjöhus säger att de hittar en annan lösning på vart torktumlaren skall stå men då kommer vi förlora både bänkyta och skåpsplats, men även att rummet kommer kännas mindre. Jag har pratat med regionschefen och förklarat att jag vill ha det som står i kontraktet, och om de tänker ändra så vill jag bli kompenserad. Svaret jag fick från dem var att de vet att de gjort fel och att kompensationen blir mindre än 3000kr!!! För min del så är det helt otroligt att de bara kan frångå ett kontrakt och är tacksam för all info och hjälp jag kan få för hur jag skall gå vidare med detta. Det kommer en besiktningsman och tittar på huset, men jag vet inte hur mycket man kan kräva för att de inte håller sig till kontraktet. Myresjöhus är själva kvalitetsansvariga för bygget och det är där det har brustit, alla hantverkare har gjort enligt ritning.

Vad göra??? :(

Tack på förhand.
//Jörgen
 
Du skriver "nyckelfärdigt", Vad betyder det i det här sammanhanget? Står det något om totalentrepenad i era avtal? Begreppet nyckelfärdigt är inte en jursidiskt definierad term, den betyda alltifrån totalansvar till att man får en hög med bräder som man själv är ansvarig för att det blir ett hus av.

OM det inte är en totalentrepenad så är det mycket möjligt att du som byggherre är ytterst ansvarig för att ritningarna stämmer.

men om vi antar att det inte finns någon tvist om VEM som är ansvarig, utan det bara gäller metod för åtgärd, eller nivå på kompensation. I så fall så är ju huvudreglen att ett fel skall rättas. OM felet är "orimligt" dyrt att rätta i förhållande till beställarens skada pga. felet så kan entrepenören ha rätt att låta bli åtgärden och istället kompensera ekonomiskt.

Det är typiskt i en situation där ex. ett helt hus blivit ex. 0,5 m felplacerat, beställaren då kanske inte får plats med de utemöbler de tänkt sig på altanen efterssom avståndet till grannen blir för kort för den altan de tänkt sig.

Om då alternativen är att riva hela huset och bygga upp det på rätt plats, eller acceptera en något annan möblering på altanen, så kan det kanske kännas orimligt att riva huset.

Det är ju svårt att se hur mycket sämre den nya lösningen kan bli. men nog låter 3000 väldigt lite.

En möjliug metod för er är att se till att hålla stenhårt i de pengar ni har rätt att hålla inne till besiktningen, och helt sonika behålla det belopp ni tycker är skäligt. Det blir då husföretaget som får stämma er och i domstol bevisa att felet inte är värt så mycket som ni påstår. Så länge ni håller i pengarna så är det dom skall bevisa att de har rätt att få betalt. Håller ni då inne en helt orimlig summa (typ halv miljon) så riskerar ni att förlora.
 
Tack för svaret. Det är en totalentreprenad och de sa att det kostar dem för mycket pengar att bila upp golvet och flytta de rör som blivit i vägen.
Skall man kontakta besiktningsmannen i förväg och fråga honom vad han tycker eller ska man helt sonika vänta?
Vi vill ju att allt ska bli som vi tänkt oss...
 
Jag tror inte att du vinner nåt på att vänta ut det.
 
Ett alternativ är att kräva något som är värt mycket för er, men inte lika mycket för dom.

Som exempel att dom får ordna gräsmattan åt er, ett dyrare golv eller annat. Som i pengasumma för er blir mer än vad det blir i pengasumma för dom. Då dom kommer åt billigare material än "vi" vanliga människor och då dom har folk som pysslar med det där och kontakter. Kan vara värt att gå på den vägen lite hårdare än att kräva att dom ska bila upp golvet.
 
Vanliga hantverkare har väl s.k ansvarsförsäkrnigar om de skulle råka göra fel? Har inte husbyggaren något liknande?

I vilket fall som helst är det väl deras problem att det blir dyrt att göra om det? Vilka är de att avgöra vad som är en godtagbar lösning eller inte, det borde i vilket fall hamna på dig, Ibland blir små fel väldigt kostsamma att åtgärda, sånt är livet bara.

/H
 
steve5432 skrev:
Vanliga hantverkare har väl s.k ansvarsförsäkrnigar om de skulle råka göra fel? Har inte husbyggaren något liknande?

I vilket fall som helst är det väl deras problem att det blir dyrt att göra om det? Vilka är de att avgöra vad som är en godtagbar lösning eller inte, det borde i vilket fall hamna på dig, Ibland blir små fel väldigt kostsamma att åtgärda, sånt är livet bara.

/H
Visst har dom försäkring, med självrisk på ett basbelopp...

En bra skrivelse i ett TE-kontrakt, går säkert även att skriva för lösningar:

AFD.21 Kvalitetsangivelser
Med tillägg till AF AMA 07 avgör B varas likvärdighet.
 
Vilka termer och paragrafer skall man påminna dem om för att de ska förstå att de inte bara kan köra över folk?

Det är ABS09 som det står noterat i kontraktet, men vad ska man trycka på?

Tack för alla svar.

//Jörgen
 
Nu har besiktning varit och Besiktningsmannen kom med en bra lösning som jag gick med på direkt, och Myresjöhus ska nu fixa det så, men först försökte de självklart komma undan :)

//Jörgen
 
Det vore intressant att veta mer om hur ni löste det hela. Kan du inte berätta lite mer?
 
Eftersom att ombyggnaden av tvättstugan inte är klar ännu så kan jag inte säga hur det blev tillslut, men om någon månad så bör allt vara klart och då kommer det mer info.

Hälsningar Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.