Hej Forumet.

Jag tänkte ta hjälp av den samlade kompetensen här på forumet och fråga lite angående räcken och trappräcken.
Jag håller på att färdigställa ett hus på 1½ våning där en del av bottenvången är öppen upp till nock och därmed då övervåningen. I detta "schakt" går en trappa. Allt detta måste ju nu göras säkert och besiktningsbart. Min fråga är vilken höjd skall räcket ha? Hur stort får utrymmet mellan ev spjälor vara? Måste jag ha räcke även på den nedersta delen av trappan där "fallhöjden understiger 1,0m? Måste jag ha handledare på båda sidor trappan? Räknas höjden på räcket lodrätt mot stegen eller vinkelrätt mot vagnstycket? Jag hade tänkt specialbeställa pollare i lackad plåt med glas emellan och överliggare i ek. Någon som har erfarenheter av detta och kan rekomendera en prisvärd leverantör?

Jag antar att det är Boverket som bestämmer reglerna för trappor och räcken, men är det AMA-08 som gäller, och anges mått där eller är det bara mer svävande svar på frågeställningar?

Stort tack till alla som är villiga att ge mig lite mer kött på benen!

Tack // Jocke :)
 
Räcke vid plan yta minst 110 cm
I lutning/trapp 90 cm från framkanten av steget till räckets överkant.
Högst 10 cm mellan spjälorna.
Så var reglerna sist jag satte räcke i allafall...
 
Kan du inte bifoga en bild på över- samt undervåning och runt öppningen i överplan? Lättare att komma med tips då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.