Bellasmamma skrev:
Om vi hade haft kvinnliga byggare på vårt husbygge är jag rätt övertygad om att det inte hade varit gulpinkat i snön runt hela huset...

Lycka till i jakten D.Margaretha!
Fnissss...ännu en anledning att anlita kvinnor om möjligt. Vilken himla tur för dig att snön smälter när det blir vår! :)
 
P
På byggprogrammen på TV har jag sett både en kvinnlig elektriker och kvinnlig målare så dom finns.
Sen är jag är gift med en fd målare.. Av kvinnligt kön om någon undrar....
Kan meddela att jag får bara måla "inne i garderoben" och bakom saker och ting så målningen inte syns.... :s
 
Mikael_L
Shit va avundsjuk jag blir. :)

Tänk om jag slapp spackling och måling och allt det där målarna gör.
En tjänst som jag verkligen kan tänka mig leja bort annars ... :|
 
Kan du lägga upp länken till företaget? Skulle gärna anlita kvinnor jag också då jag fördomsfullt utgår från att vi kvinnor är mer pålitliga och i alla fall ringer och meddelar när vi inte kommer istället för att bara låta bli att dyka upp.
 
Bellasmamma skrev:
Om vi hade haft kvinnliga byggare på vårt husbygge är jag rätt övertygad om att det inte hade varit gulpinkat i snön runt hela huset...

Lycka till i jakten D.Margaretha!
Var skulle dom kvinnliga hantverkarna kissat då?
 
blackadder skrev:
Var skulle dom kvinnliga hantverkarna kissat då?
På närmaste mack på lunchen :D Det är i alla fall vad jag gjort innan vi fick toalett i huset dom vi byggt mycket själva på. Och den installerades dagen innan vi flyttade in.
 
Ärligt talat...

Om man nu vill få det till att kvinnliga hantverkare skulle vara bättre än manliga hantverkare...

Då måste jag och en hel del kollegor vara jäkligt feminina... haha

NEJ, skämt åsido...

Jag tror knappast det är detta som är avgörande...
 
Nej det går ju inte att säga så, framförallt inte när det gäller fysiskt tunga saker. Men jag skulle känna mer förtroende för att en kvinnlig hanverkare är ärlig precis som jag hellre har en kvinnlig chef, kvinnlig läkare och kvinnlig mäklare när jag köper hus (manlig när jag säljer).

Och detta är helt och hållet baserat på att jag och min syster är ärligare än vår bror och våra sambos. Och mina kvinnliga vänner är mer pålitliga än mina manliga (undantag finns självklart). Detta baseras alltså inte alls på hanverkarerfarenheter utan att jag hel enkelt litar mer på kvinnor.
 
Jag upplever nog att ärlighet är mer individuellt än könsrelaterat måste jag säga, rent generellt.

Däremot så läggs fortfarande större vikt vid olika egenskaper när man uppfostrar flickor respektive pojkar där duktighet och ansvarstagande förväntas i högre grad av flickor än pojkar. Vilket ju inte nödvändigtvis BITER på alla individer :)! Men ger statistiskt utslag, exempelvis i studieresultat. Vi tjejer är inte nödvändigtvis mer intelligenta för att vi har högre medelbetyg än killarna, men vi är (fortfarande statistiskt sett) flitigare och mer ansvarstagande och skaffar oss på det sättet bättre betyg. Det finns en acceptans för att killar får vara lite mer ego.

Sådana egenskaper skulle kunna innebära att de frustrerande upplevelser som man måste utstå med alltför många manliga hantverkare är mindre sannolika med en kvinnlig.
Kanske...

En annan faktor är väl att det fortfarande finns en tröskel att passera rent mentalt om man ska bli hantverkare som kvinna. Dvs, sannolikt är man över medel motiverad i sitt yrkesval på ett sätt som också kan yttra sig positivt för en kund.
Kanske...

(F.ö. angående den polska plattsättaren i kassan, vilken attans resursförstöring! Som jag uppfattat det så finns det så mycket hantverkarjobb att folk inte ens får svar på sina offertförfrågan och arbetslöshet hos unga outbildade som skulle kunna sitta i kassan i stället.)
 
Redigerat:
Hemmakatten
Att inte förglömma är den "lilla-gumman-det-här-förstår-inte-du"-attityden som många manliga hantverkare/säljare har.

En liten anekdot. För några år sedan var det dags att köpa 2 nya bilar, en kombi och en sedan. Tillfället var bra, ett par veckor efter det att nästa års modeller kommit ut på marknaden och bilhallarna var fulla med förra årets modeller. Maken hade inte tid utan överlät till mig att införskaffa nya bilar. Jag gick iväg till några olika bilhandlare, ibland var några barn med,ibland inte.

Hos VW fick jag gå omkring länge utan att någon säljarekom fram. Det satt två säljare i ett kontor med glasväggar som närjag bad om hjälp sa att de "strax" skulle komma. Jag fortsatte att strosa runt i 5 minuter: Jag gick därifrån efter det att en säljare raskt hoppat upp och gick fram till en nyinkommen manlig kund. Ingen halvmiljonaffär blev det för den säljaren.

Hos Audi kom det visserligen fram en säljare som glatt det första han gjorde var att förevisa de praktiska krokarna i golvet i bagageutrymmet vilket var så bra att ha "när jag hade shoppat lite och skulle hem med kassarna". Inget prat om prestanda, motor eller något tekniskt. När han frågade vilken fäärg jag tyckte bäst om så gick jag. Den säljaren missade också att sälja två bilar till mig.

Hos BMW fick jag misstänksamma blickar när jag vardagsklädd kom in med två barn. Inte för att det sas exakt direkt ut, men andemeningen var att den manlige säljaren nog inte tyckte att jag såg ut som om jag hade råd att köpa bil. Han visade raskt deras allra billigaste modell utan att fråga vad jag var ute efter. Inte heller där blev det något bilköp.

Hos Saab däremot tog det bara 15 minuter så var bilköpet klart. En kvinnlig säljare i 55-60-årsåldern kom fram omedelbart. Hon förstod direkt vad jag var ute efter, hon var koncis, kortfattad, professionell och effektiv. Hittade två utställningsbilar av föregående årsmodell som passade oss perfekt, prutade raskt 20%, skrev på, och så var det klart. En vecka senare hämtades bilarna. Tyvärr har hon numera gått i pension, annars hade jag gärna rekommenderat henne.

Min erfarenhet av i vart fall säljare är att kvinnliga säljare är rakare och effektivare och har inte det "lismande" beteende man ofta kan se hos manliga säljare. Dessutom blir jag som kund (och kvinna) alltid bemött på ett korrekt sätt.

Vad gäller hantverkare har det varit lite si och så med bemötandet. "Lilla-gumman"-stilen finns hos en hel del hantverkare. Men nu hade vi ju "turen" att träffa på verkligt duktiga, trevliga och professionella hantverkare som har byggt vårt hus. Hos dessa finns ingen "attityd" utan alla är trevliga och svarar seriöst även på"dumma" frågor från mig som kund.. Men det är väl delvis därför de är bra och har ett så bra rykte och alltid är uppbokade lång tid framåt.
 
Jag fullkomligt avskyr "lilla Gumman - attityden", den florerar fritt på de större byggvaruhusen i min närhet så därför åker jag hellre till den lokala lilla virkesförsäljaren trots sämre öppettider och i vissa fall högre pris. Han är artig, hjälpsam och har aldrig ens antytt att jag skulle vara mindre begåvad bara för att jag inte är karl. Enda nackdelen är att han inte har något plåtsortiment så då är jag tvungen att åka in till de övriga handlarna, ingen rolig upplevelse...
 
D.Margaretha skrev:
Du bor visst i Norbotten? Kom till Stockholm så förstår du kanske. Här är byggmarknaden sjuk.
Fördomar och förutfattade meningar om grupper är inte vackert, varken om det rör sig om att förutsätta att män är så, kvinnor är si, eller om det rör sig om etniska eller i vissa fall geografiska grupperingar. Att några hantverkare försöker blåsa dig, kanske möjligen för att du är kvinna är rent svinaktigt. Det finns det absolut inget försvar för, och är bara ytterligare ett exempel på en fördom om dig.

Men klappa då inte själv någon på huvudet och säg "kom till Sthlm så förstår du kanske". Personligen har jag bott både på USAs östkust, såväl som på flertalet orter i Sverige och vet mycket väl att förutsättningar kan variera.
 
blackadder skrev:
Var skulle dom kvinnliga hantverkarna kissat då?
Alla byggarbetare kan och bör, oavsett kön, göra både det lilla och det stora i den toalett som hör till manskapsboden (som jag bekostar). Tycker jag. Sen måste jag ju också säga att det känns rätt irrationellt att pinka ute när det är -21 och det finns ett uppvärmt alternativ inomhus.
 
Hemmakatten skrev:
Att inte förglömma är den "lilla-gumman-det-här-förstår-inte-du"-attityden som många manliga hantverkare/säljare har.
Man blir behandlad så som man tillåter sig bli behandlad. Om alla gjorde som du, så skulle till slut deras beteende visa sig i statistiken, i minskad försäljning.. Uppför de sig inte, så blir det ingen affär. Way to go.
 
Hemmakatten
Det är tyvärr inte så enkelt som du, Eremiten, och andra tror. Även om försäljningen minskar så kopplas det tyvärr inte till beteendet. Alla håller med men lite blirgjort.

Titta bara på detta byggahus-forum. Den här tråden är den absolut första om kvinnligt och manligt könsbeteende. (Jag har varit medlem sedan 2004 så jag vet)

Däremot har ett otal trådar handlat om hur man skall förmå "lilla frugan" att "tillåta" ännu ett verktygsinköp eller inköp av ny stor, onödig bil eller hur man kan lura sin fru/sambo för att kunna köpa verktyg/vara med grabbarna/dricka öl/eller ännu ett dyrt inköp av fyrhjuling/åkgräsklippare.

Det har hela tiden handlat om vidriga stereotypiska beteenden som accepterats och hyllats av andra manliga forummedlemmar med ointelligenta hö-hö-höö-svar som man tror är macho. Det kanske det är men definitivt inget som resten av mänskligheten uppskattar. Även andra trådar där man macho-skrattar åt inlagda bilder på "komiska", "tjejiga" rosa skruvdragare och annat fjantigt har varit omåttligt populära. Tyvärr har forumägaren Marléne, som själv är högutbildad kvinna, tillåtit denna typ av trådar och inlägg.

Nej, skall det bli en förändring så krävs det en början hos en själv och i detta fall en icke-tillåten attityd till fåniga/diskriminerande trådar här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.