Daniel_N skrev:
Oftast ett mkt tunnt skikt, eventuellt borttorkning, sen väldigt försiktig slipning, sen ett tunnt skickt till med lite "polering" efteråt. Oftast brukar jag ta så lite att det knappt behöver torkas bort något överflöd.
Ok.
Det första skiktet kan väl bli ungefär densamma om du masserar in vaxet med små cirkelrörelser, men håller du på länge finns det risk att trasan geggar ihop och fastnar. Du ska ju i det här momentet applicera lite mer vax så att träet blir ordentligt mättat, samt förflytta överflödet till nästa del av ytan och fortsätta att massera där.
Fördelen med skurblocken i det här momentet är att det går snabbare, du får in oljan bättre i porerna, du får en viss slipeffekt, de geggar inte ihop, och det blir ett jämnare resultat.

Om du använder trasa även i det andra momentet (där skiktet skall vara väldigt tunnt och ingen massering ska ske) finns en risk att resultatet inte blir jämntjockt, vilket i sin tur leder till att torkprocessen blir ojämn, med risk för att mjuka fält bildas där oljan "aldrig torkar". Vid applicering med bredpelsel/roller/bredspackel blit det lä'ttare att få detta skikt jämntjockt.

Gör man som jag beskrivit får man ett hållbarare slutresultat, men det beror ju också på vilka ytor man skall behandla. Behandlar man golv eller andra ytor med högt slitage skall man för bästa resultat förfara som jag beskrivit.

Har man däremot en yta med lågt slitage kan man förfara lite annorlunda.
(Blunda nu :), jag har som exempel behandlat vissa ytor med extremt lågt slitage med endast en tunn penselapplicering utan massering, samt en lätt slipning med 500-papper efteråt. Detta är dock inte att rekommendera, men det går. Nu kan du titta igen. :))
 
Mycket intressant, ska testas även om jag inte har råkat ut för fläckar där det aldrig torkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.