http://www.va.se/nyheter/bildspel/2009/05/de-10-gronaste-prylarna-ju/

Är det någon som vet var man kan köpa denna, eller motsvarande, i sverige?
Jag vet att fortum säljer något liknade men den verkar vara rätt simpel, vill ha något mer avancerat.
Någon som känner till någon pryl som kan uppfylla någon eller några av dessa önskemål.

Önskemål(i prioordning):
Övervakning av vissa delar av elsystemet. Typ elen till värmesystemet. Hade varit bra att ha så man ser när det är dax att elda i kaminen.
Övervakning på hela huset.
Snygg
Realtids info.
Info om förbrukning över tid.
Möjlighet att enkelt exportera datat till dator.
Möjlighet att accessa apparaten/data via tex wifi.
 
Väntar med spänning på denna ska komma.

http://www.powerconcern.se/pmd1070.html

Tycker också att den fortum har verkar för simpel, likaså denna från http://www.exibea.se/

Det största är att dom inte har stöd för 2 st sändare, man vill ju kunna logga vp'n separat.
Men den 1070 från Powerconcern verkar riktigt lovande om den nu kommer snart.

  • Display: 7" TFT skärm med touch. 10/100 Ethernet, WiFi, 128MB RAM 128MB flash, USB, 2.4GHz radio för trådlös kommunikation med sensorer och givare
  • Mått: Sensor 100 x 66 x 28 mm.
  • Räckvidd: Installationsberoende, normalt 10-30 meter.
  • Batteri: 2 st LR6 (AA) i sensor. Presentationsdel via 230V nätadapter
  • Batterilivslängd: Ca 12 månader.
  • Programspråk: Svenska & Engelska
  • Operativsystem: ANDROID 2.1 alt. ANDROID 2.2
 
Den är ju klockren!
Hade gärna sett att det finns stöd för fler sensorer än 2 (vet inte om den har det), skulle vara bra att kunna se både vad VP och själva pannan (elpatronen) drar.

Hoppas det kommer att finnas någon form av API/Webservice gränssnitt. Då skulle man relativt enkelt kunna bygga en egen applikation för tex PC. Lite koolt att kunna sitta på jobbet och ha en gadget på skrivbordet som visar hur mycket el som förbrukas hemma (japp ja e en tekniknörd :D).
 
noone70 skrev:
Den är ju klockren!
Hade gärna sett att det finns stöd för fler sensorer än 2 (vet inte om den har det), skulle vara bra att kunna se både vad VP och själva pannan (elpatronen) drar.

Hoppas det kommer att finnas någon form av API/Webservice gränssnitt. Då skulle man relativt enkelt kunna bygga en egen applikation för tex PC. Lite koolt att kunna sitta på jobbet och ha en gadget på skrivbordet som visar hur mycket el som förbrukas hemma (japp ja e en tekniknörd :D).
Hade inte varit helt fel....
 
Fick detta som svar när jag skickade en fråga ang just det till PowerConcern.
Hej!

I produktens första release kommer det troligtvis bara vara möjligt att
köra 1 sensor. Vi kikar på lösningar som t.ex. Google PowerMeter, och
det kommer finnas något liknande som tillåter fjärrövervakning av
förbrukningen. Det kommer också släppas en App för android som man kan
köra på t.ex. sin mobiltelefon.
Skulle verkligen vilja ha stöd för 2. Hur funkar det att importera en från Usa eller England, finns ju som sagt ett helt annat utbud där över.
 
har oxå mailat en massa frågor till dem men har inte fått något svar.

Problemet med USA är ju att de kör på 110v, förutom att man behöver någon form av transformator så är frågan hur det påverkar sensorerna, De flesta av mina kunskaper om el-lära har försvunnit i väg med med alla nya gråa hår så jag vet inte om det skulle fungera med en som är importerad från USA. UK kan dock vara ett alt, då behöver man ju bara byta stickpropp :)
 
Dom har väll både 230v och 110v i uk ? Har jag inte helt fel så fans det en artikel på Nyteknik.se om loggning av el med elmätare från Uk ihop med google powermeter av nån entusiast. Ska se om jag hittar den igen artikeln.
 
Tycker de flesta av systemen som finns ute NU saknar det där lilla EXTRA.

Kika på länkarna nedan. ;)

Har själv sökt med lykta o lampa efter liknande.
Fastnade för INTELS grunka som jag såg i ett repportage från CES mässan i Las Vegas Jan 2010.
Kika på denna videon :D
http://www.youtube.com/watch?v=-upPgMr-FIs
Även Svenska M3 fick fingra på den lite under CES 2010
http://m3.idg.se/2.1022/1.288794/superkoll-pa-elforbrukningen

Den skulle släppas i mitten av 2010 sas det men så verkar inte fallet. :(

Det sista jag läste var följande press releas från Capgemeni:
http://www.se.capgemini.com/news-an...-och-intel-i-samarbete-kring-energi-i-hemmen/
Hur, var och när den kommer börja säljas har jag inte den blekaste om...
Men förr eller senare SKA en sådan vaka över mitt hem... :)

/momin
 
f0u skrev:
Den som söker den finner.

[länk]
Rated Energy Source
European 230VAC 50Hz

Och för mottagaren och displayen så finns står det detta.

Number of Permitted Sensors:
10

Borde ju funka, ska beställa en och testa.
Hittade inga bilder på själva styrpanelen.
Återkom med en test!!! :)
 
momin skrev:
Tycker de flesta av systemen som finns ute NU saknar det där lilla EXTRA.

Kika på länkarna nedan. ;)

Har själv sökt med lykta o lampa efter liknande.
Fastnade för INTELS grunka som jag såg i ett repportage från CES mässan i Las Vegas Jan 2010.
Kika på denna videon :D
[länk]
Även Svenska M3 fick fingra på den lite under CES 2010
[länk]

Den skulle släppas i mitten av 2010 sas det men så verkar inte fallet. :(

Det sista jag läste var följande press releas från Capgemeni:
[länk]
Hur, var och när den kommer börja säljas har jag inte den blekaste om...
Men förr eller senare SKA en sådan vaka över mitt hem... :)

/momin
Intel grejen verkar inte riktigt vara ett alternativ för ett redan befintligt hus sedan kommer den nog bli svindyr med tanke på att det är en oled skärm

C(r)apgemenis grej kan kanske vara ett alternativ, men det kommer vi nog inte se på marknaden på några år. Tyvärr...
 
noone70 skrev:
Intel grejen verkar inte riktigt vara ett alternativ för ett redan befintligt hus sedan kommer den nog bli svindyr med tanke på att det är en oled skärm

C(r)apgemenis grej kan kanske vara ett alternativ, men det kommer vi nog inte se på marknaden på några år. Tyvärr...
Jag är lite fundersam över vart det gick fel i din läsning och om du tittade på filmsnuttarna alls? ;)
Intels info display använnder ju sig av utanpåliggande dosor som sänder sin information trådlöst (wi-fi) med zigbee protokoll.
Alltså byggs den inte IN i väggen eller taket o lämpar sig därför även för äldre hus.
Det kommer säkert stickkontakter med detta inbyggt också, men det borde ju inte bli svårt att byta ut de gammla till dessa heller jämfört med andra utbytes kontakter.

Varför du får det till att Capgemenis skulle vara bättre på något vis jämfört med Intels låter mäkta märkligt då det är just Intels maskin de kommer använnda.
Men själv skapa egna appar för sina kunders ändamål osv...

Att den kommer kosta en slant det är jag också rätt övertygad om, men att dessa pengar på en ganska kort tid kan sparas in.

/momin
 
Jo jag såg det. formulerade mig kanske lite klumpigt, menade att det inte är ett alternativ för vårt hus. Vi kan inte ha en sån ful grej vid varje uttag eller att byta ut uttagen . jag vill kunna övervaka vissa faser och eller elkablar(delar av huset).
 
Ok, ja då är det ju nått helt annat.
Antagligen jag som missförstog dig från första början. :p


/momin
 
Lite OT kanske... men är det någon som har koll på hur man skulle kunna bygga en egen sensor för att läsa av förbrukningen på en kabel? Antingen genom en klämma runt kabeln som man vill mäta på eller om man kapar kabeln och leder strömmen igenom sensorn. har pluggat ellära för många år sedan, men kommer inte ihåg ett smack ;)
Svårt/dyrt och går det att göra "prylen" liten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.