Den eviga frågan såklart. Priserna skiljer sig ju dock rätt mycket då det finns en hel del importerat inom PVC-normen.

Ni som köpt importerade fönster från Menta, Kronfönster mfl, är det någon som har kollat upp om de är CE-märkta? Har en kompis från Polen som rekommenderade detta om man skulle köpa därifrån?! Men vad vet jag.

Sitter just nu och väljer mellan PVC från Menta fönster eller Trä-aluminium från Fönsterbolaget. Ligger runt 40 000 för 2 altandörrar och 10 fönster (i olika storlekar)

Någon som kan hjälpa mig få en rätsida på detta?
 
Smakfråga....Är PVC fönsterna inåtgående ? Det kanske inte är vad man vill ha idag precis. Båda varianterna har sin fördelar och nackdelar.
Estetiskt föredrar jag trä/alu.
T
 
PVC-fönstrena är dreh-kipphängning ja, så de går inåt, något jag iofs ser som positivt i vädringssyfte (och sova på natten då man bara har öppet längst upp)

Finns det något speciellt man ska tänka på inomträ-aluminium?
 
Oftast på de träfönster som tillverkas idag sitter det en miljövänlig färg som inte alls håller länge (beroende på väder och vind). Trä aluminium kan även bli svåra att stänga/öppna efter ett tag.
Märks det att jag själv har PVC-fönster?
Är helt nöjd med dessa, importerade dock dessa själv från en fabrik i polen så priset blev lägre, Dock fick jag avsetta mig tid dels för att hitta en bra fabrik och dels för resan ner och hämta upp allt.
 
Stefan; vilken fabrik valde du att handla av och hur gick du tillväga med att lägga beställningen?
 
Hade en arbetskollega som kommer från Polen. Han hade själv köpt fönster till sitt hus från fabriken.
Kommer dock inte ihåg namnet på fabriken men kan försöka få tag på fd kollegan och se om man kan få någon webadress eller liknande.
 
CE-märkning är ju inte mycket att hänga i julgranen iaf, det är ju bara kvitto på att en produkt innehåller godkända komponenter men säger ingenting om kvalitén.
 
Jag har hört att det som är viktigt är att u-värdet ska stå i glaset samt att du ska ha papper på hur pvc-profilens isoleringsegenskaper fungerar när du ska sälja huset. Vet dock inte säkert utan bara något jag hört
 
Stefan; prata gärna med fd. kollegan. Jag funderar på att åka ner till våren & handla bla. fönster...
 
Stefan_hallsberg skrev:
Oftast på de träfönster som tillverkas idag sitter det en miljövänlig färg som inte alls håller länge (beroende på väder och vind). Trä aluminium kan även bli svåra att stänga/öppna efter ett tag.
Märks det att jag själv har PVC-fönster?
Är helt nöjd med dessa, importerade dock dessa själv från en fabrik i polen så priset blev lägre, Dock fick jag avsetta mig tid dels för att hitta en bra fabrik och dels för resan ner och hämta upp allt.
Att Trä/alu fönster kan bli svåra att stänga efter ett tag stämmer inte. Träfönster idag är fabriksmålade med vattenbaserad färg och virket är vakuumimpregnerat.
I sverige gäller U-värden för hela konstruktionen/fönstret. Dvs har du ett glas med u-värde 0,8 så har kanske hela konstruktuktionen ett u-värde på 1,0-1,2.
På utländska fönster talar man bara om u-värdet på glaset. Så de kan vara svårt att jämföra u-värden.
Har man ett för lågt U-värde på glaset får man garanterat kondens på utsidan av glaset de första timmarna på morgonen när daggpunkten är lite högre.
Har du ett bra fönster dvs bra konstruktion på karm och båge kan man ha ett högre u-värde på glaset men ändå få ett bra u-värde på fönstret och då slippa utvändig kondens på fönstret.
 
verktygsgurun skrev:
Att Trä/alu fönster kan bli svåra att stänga efter ett tag stämmer inte.
Av egen erfarenhet talat så vet jag att det blir svåra att stänga!
I den förening jag bodde i Stockholm bytte de fönster till ett av de "större" aktörerna på marknaden. Redan efter 4 år så var det svårt att stänga båda balkongdörrarna i lägenheten. Detta tackvare att dörren slagit sig och såg ut som en banan. Så att det inte stämmer känns konstigt då att 2/2 dörrar blivit detta. Dock kunde jag justera blecken så att dörrarna gick bättre. Ska dock tillägga att båda inte slog sig samtidigt.
 
Fast att de var svåra att stänga tror jag inte berodde på att de var Trä/Alu. Var det Aluklädda eller var halva karmen trä och halva alu ?
 
Själv har jag fått justera,en hel del plastfönster/dörrar som inte går och öppna,däremot inte trä eller alumium fönster,men vad vet jag,har bara monterat några 1000 fönster .....
 
fönsterpåven skrev:
Själv har jag fått justera,en hel del plastfönster/dörrar som inte går och öppna,däremot inte trä eller alumium fönster,men vad vet jag,har bara monterat några 1000 fönster .....
O jag har bara stoppat i 7-8 tusen....
 
Köpte 23 enheter pvc (2 helglas altandörrar, 1 skjutdörr 220x180 och 20 fönster) för 65000 kr. Hade jag köpt samma i trä hade jag landat runt 150000 så för mig var det inget svårt val...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.