Hej!

Är det någon som vet var man kan få tag på en bruksanvisning till Villagyr RVK4 shuntstyrning?

Jag har precis köpt hus och försöker lite trevande förstå mig på hur jag ska få värmepannan att gå som den ska. Framförallt är jag nyfiken på hur man kan använda inomhusgivaren som verkar vara inställbar för natt/dag/vinter/sommar osv.

... klippte bort ett avsnitt här och flyttade till separat tråd ...

Tack på förhand för svar!
 
Redigerat:
Högra halvan av panelen på bilden är vad som sitter på väggen nere i mitt pannrum. Det är bara en ratt som man ställer på siffror från 0-3 eller något sånt (är på jobbet nu så jag kan kolla mer exakt när jag kommer hem).

Den vänstra delen känner jag däremot inte igen. Antar att det motsvarar vad jag har uppe vid inomhusgivaren som i mittfall är en klocka till vänster och en termometer till höger. På denna finns följande också (om jag minns rätt):
  • En röd och blå regel vid tempen (antagligen ska man välja natt/dag temp med dessa).
  • Två rattar vid klockan som en blå och en röd siffra 0-24 (här ställer man nog vad man menar med natt och dag?).
  • En regel som kan ställas: 0, snöflinga, måne, sol, klocka (denna är jag lite osäker på vad den gör).
  • Ratt som ställer klockan.
 
Jag har inte lika som dig,men den här som jag har verkar vara rel.lika.
Kanske du får ut något av bilderna och texten.:)
Jag kör bara med "solen" då jag läst att nattsänkning inte spar någon energi.Så klockan kör jag inte med.

Lite bilder.

reglering.th.jpg

instr2.th.jpg

instr1f.th.jpg
 
Redigerat:
Lysande!

Nu tror jag att jag förstår hur min funkar också!

Stort tack för hjälpen!
 
Ja,det är ett helsike när man har grejer och ingen instruktion.Hade inte jag haft dessa blad,så hade jag varit i samma situation som dig.
 
Lyfter den här tråden :)
Vill ställa en kompletterande fråga. Har en rvk4 som sitter i pannrummet och en rumstermostat med klocka till vänster. Den har gått klockrent i alla år(~25) men har börjat strula på sistone. Vad som händer är att den slutar styra shuntmotorn. Rycker man ut säkringen på 500mA och trycker in den igen brukar den hoppa igång men efter någon timme är det lika illa igen. Jag behöver ett kretsschema hur allt är kopplat signalmässigt. Någon som har koll på detta. Siemens har det inte påstår de .....
 
Om det går åt en chock för att få Shuntmotorn att gå brukar det bestå i damm och skit i växellådan på den. Ta isär, rengör och byt fett på kuggarna så skall det nog gå någon dekad till.
 
Tack för tipset :) ska kolla upp växellådan.
Hittade ett kretsschema undanstoppat i elektronikburken.
 
seobserver skrev:
Om det går åt en chock för att få Shuntmotorn att gå brukar det bestå i damm och skit i växellådan på den. Ta isär, rengör och byt fett på kuggarna så skall det nog gå någon dekad till.
Nu har jag plockat av kåpan på shuntmotorn och inspekterat växellådan. Där ser rent och fint ut. Penslade på lite molybdendisulfid på kugghjulen. Fungerar lika dåligt!

Dock när jag rycker ut elektroniken ur hållaren på väggen och därefter trycker in den igen hoppar shuntmotorn igång. Alltså när kretsarna tappar spänningen och därefter åter laddas upp verkar det fungera för en kortare tid.

Min slutsats är att det är några komponenter som är dåliga/halvdåliga. Har redan bytt 2 kondensatorer. Ska byta även de 2 övriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.