Hej
Jag skulle vilja minska värmeförlusterna genom taket på mitt putsade funkishus från 1932 byggt av stående plank. (Samtidigt som jag önskar slippa mögelproblem.)

Vad tror ni om mina planer?

Jag kommer att putsa om huset och tillägsisolera fasaden med mineralullsskivor. Under mineralullen görs huset vindtätt med en väv (Halotex W10). Denna ansluts noggrannt mot fönsterkarmar. Fasadtätningen dras upp hela vägen till taket. Den tidigare kallvinden blir nu "tät". Sedan installeras ordentlig frånluft i badrum, toalett (och kök). Med dessa åtgärder hopaps jag att trycket i bostaden hålls lägre än på vinden. Ingen varm och fuktig luft borde därför leta sig upp på vinden. Luften på vinden borde efter detta ha samma absoluta fuktinnehåll som uteluften fast vara aningen varmare (och torrare).

Övrig information:
Jag bor i ett funkishus med ett mycket platt tak, ca 6-7 grader lutning. Taket är falsad plåt.
Utrymmet mellan råsponten (under plåttaket) och ovansidan på innertaket är som mest 60 cm. Sedan avtar detta ganska snabbt mot takfoten. Utrymmet mellan yttertak och innertaket är naturligtvis delvis upptaget av bjälkar i takkonstruktionen. Det är alltså minimalt med utrymme för att jobba göra något på vinden. Den trånga vinden är nästan fyld med något som liknar bark och sedan gullfiber ovanpå detta.

Enormt tacksam för svar.
Hälsningar
Kalle
 
  • IMG_1180.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har påväxt på min vind trots ångspärr och mekanisk ventilation. Klimatet på en uteluftventilerad vind följer klimatet ute. Kalla vinternätter med snöfria tak är faktiskt ännu värre. Värmeutstrålningen från taket är så stor att det kan vara kallare på vinden än ute. Rimfrost bildas på insidan och fuktfällan är ett faktum. Har du rimfrost i trädgården har du det sannolikt på vinden.

Det finns inga mirakelmediciner, utan vill man vara säker på att slippa fuktfällor så gäller det att hålla undertaket varmt. Isolering på utsidan alltså.
 
Tack för ditt svar.

Visst är en bra idé att hålla det varmt och tort innanför tätskiktet. Men, då blir det till att lägga ett nytt tak för mig...

Vad jag försökte beskriva ovan var inte en uteluftventilerad vind i vanlig bemärkelse. Vindskyddet dras upp till taket och ventilationen vid takfoten tätas. Sedan skapas undertryck i huset. Otätheter som sedan alltid finns kvar mellan utsidan och vinden respektive vinden och bostaden kommer att få en luftrörelse i rätt riktning, dvs från vinden till bostaden.

Då ventilationen på vinden blir mycket liten kommer temperaturen att stiga och klimatet blir åtminstone bättre än för en uteluftventilerad vind.

En trådlös hygrometer monteras för säkerhets skull på vinden för övervaka vinden. Lösningen bygger på att man håller undertryck i bostaden...
 
Ja, kan du inspektera vinden i framtiden så kan det vara värt ett försök, speciellt om du installerar fuktstyrd ventilation av vinden. Då ventilerar du vinden enbart då förhållandena är gynnsamma för vinden, annars inte.
 
Hur får löser man det där med utvändig isolering på ett svagt lutande tak? All information verkar ju handla om branta tak med tegelpannor... :(

Jag antar att principen måste vara enligt nedan.?
Råspont - tätskikt - isolering - ytskikt.

Ytskiktet bör väl ha följande egenskaper:
Tåla att gå på
Tåla att man skottar snö
Tåla solstrålning
Genomsläppligt för fukt.
 
Redigerat:
Bilden visar:

Väggen
  • Vindtätningen (W10) som ska möjliggöra att att ventilationen i huset fungerar. Denna ansluts till tätskiktet på taket. Det kommer bli undertryck i huset och ingen luft ska pysa upp på vinden.
  • Mineralullsskivan isolerar väggen och blir inte genomblåst då det är vindtätt bakom.
  • Utanpå mineralullen har vi tjockputs (som förhoppningsvis även vindskyddar en aning)

Vinden är mycket trång och medger inga listiga lösningar. (60cm mellan råspont där det är som högst) Isoleringen på vinden består av något som liknar bark och sedan glasull på detta.

Utvändigt tak (eller heter det utvändig isolering?:blushing:)
Hur bygger jag detta för att slippa problem?:S

Visst måste det gå att ha utvändig isolering på ett svagt lutande tak och inte bara branta tegeltak???
 
  • fasad_tak_600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prata med Thermisol, de vet nog hur man bygger en varmvind till ett hus med låglutande tak.
 
Jag pratade med Thermisol idag och de hade ingen lösning på platta tak. Deras system bygger på att lutningen är ganska stor. Deras "Goretex-duk" under cellplasten behövde med lutning för att vara "tät".

Han jag talade med rekomenderade att jag talade med t ex Protantak istället, vilket jag gjorde.

Nu lutar det åt följande lösning för falsade plåttak:
http://www.protan.se/SiteCollectionDocuments/Plåttak2.pdf

De bygger alltså vidare på det nuvarande plåttaket genom att:
1) Lägga cellplast mellan falsarna för att få ett plant tak
2) Mer cellplast i önskad tjocklek
3) Några centimeter av mineralull för att få ett mer följsamt slut på isoleringen
4) Protan tätskikt
5) För att få en tät vind (enligt mina önskemål) skarvas vindskyddet i fasaden med tätskiktet på taket.

Det verkar vara en vanlig lösning när man tröttnat på att måla sitt plåttak. :)

Några synpunkter?
 
Intressant! Frågan är bara om isoleringen är tillräcklig...
 
Consensus skrev:
Intressant! Frågan är bara om isoleringen är tillräcklig...
Hur menar du? Man kan välja valfri tjocklek... Jag tänkte ca 20cm cellplast vid takets mitt och sedan något avsmalnande ut mot takfoten för att taket inte ska se så tjockt ut från sidan.

Detta borde väl göra vinden ordentligt varm?
 
Jag menade att isoleringen måste vara tillräcklig för att flytta ut daggpunkten från insidan av undertaket, till utsidan av ditt "gamla tak" (som ju måste vara tätt det också).
 
Det blir nog till att pröva och se hur det fungerar. Det finns ju flera sätt att gå vidare om det inte fungerar helt bra. Jag skulle ju kunna minska isoleringen en aning på vindsbjälklaget om det fortfarande skulle vara för kallt och fuktigt på vinden.

En annan idé som jag tänkte skulle kunna påverka positivt är att dra rören från den mekaniska frånlutften genom vinden och med detta tillföra gratisvärme... Kanske finns det någon rörsektion gjord för att växla över värmen till omgivningen?

Det blir spännande att se hur det fungerar nästa vinter.

Consensus, stort tack för ditt engagemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.