Vad kan en avfuktare kosta, som ska klara runt 30 kvm torpargrund?

Det är väl speciella avfuktare och inte "Clas Ohlsons"?
 
Har själv kollat lita vad en avfuktare skulle kosta, dock så har vi en 85 m2 stor krypgrund. Enligt Anticimex och Ocab skulle det, mellan tummen och pekfingret, kosta cirka 30 kSEK med installation. Väntar nu på offert från båda dessa företag.

Såg dock att Munters har sommarkampanj, 12,5 kSEK för avfuktare med viss installationsmaterial. Tillkommer lite spirorör för att distribuera den torra luften samt arbete.

http://www.munters.se/www/help.nsf/ByKey/USUM-5P4H2J/$file/Sommarerbjudande.pdf
 
Hej.
Jag antar att du med "Clas Olssons" menar avfuktare i prisklassen mellan 1.000-2.000:-
Håller med och vill varna andra.
Jag har själv en sådan dammsamlare i garaget.
De fungerar utmärkt, då det är varmare än 25 C[sup]0[/sup].
I mitt garage (där jag tänkte ha det torrt och fint för bilen) fungerar det inte alls, jaja, OK då helt åt h-te är det ju inte men 2 dl på ett dygn och stora pölar kvar på golvet är näst in till katastrof.



 
Jag har en Woodys från just clas ohlson och den fungerar utmärkt. Men då har jag den inomhus i en källare i tvättstugan och där fungerar den utmärkt. Tvätt som tidigare inte torkade på två dygn är numera torr på ett halvt dygn
 
:D
Jag har också en Woody´s och den har fungerat utmärkt hela eftervintern/våren/försommaren. Den arbetar inte under +5, men sedan går det jättebra. Den har tagit cirka 10 lite/dygn när det var som fuktigast i husstommen, dvs cirka 60 kvm i öppet botten och vindsplan.
Den kostade 5.500:- på Fredells och man ställer in den fuktighet man kan acceptera (minsta = 30 % rel fuktighet) och då slår den på så snart detta överskrids.

Toppen, tycker jag!

Helena med den (tidigare) mycket fuktiga
Sverige Stugan

http://hem.passagen.se/femana
 
Hejsan.

Man bör nog räkna med en 30-40.000 kr för en krypgrundsavfuktare (anpassade för de låga temeraturer som råder i TPG). Tyvärr funkar inte en kondensavfuktare så bra i en TPG, det är som någon skrev för kallt för att den skall funka. Inomhus fungerar de däremot bättre. Vet att Anticimex har en bra krypgrundsavfuktare som heter CTR 350 TT (Coroventa) Den har en mycket större kapasitet än munters billiga burk, håller därför mycket längre, behöver inte gå lika ofta och länge. Så jag tror att man tjänar på att köpa den, även fast den är mycket dyrare.

Jovan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.