Jag o min sambo ska totalrenovera ett hus och tänkte hör om ni har några tips för att göra det hela energisnålt eller behagligt på annat sätt.

Huset ligger i skaraborg och är 1,5plan med bottenyta på ca100m2.
Jag läste i en vetenskapstidning om några hus i Göteborg som man byggt ytanuppvärmning bla hade man anpassat fönstren för att släppa in solen under vintern medans den skyms på sommaren. en fiffig idé
Har ni några bättre?? ???
 
" bla hade man anpassat fönstren för att släppa in solen under vintern medans den skyms på sommaren."

Dvs man hade träd framför ;)
 
ja, uvärdet på ett söderfönster kan räknas ner 1,2 på grund av tillskott från sol. Motsvarande värde för ett norrfönster är 0.4. (Uvärden för fönster anges normalt utan att sol och dagsljus räknas in ...)
Det viktigaste tror jag är att ISOLERA och täta. Att hindra värmen från att smita ut. Isolera mycket överallt. Isolera sedan extra mycket i taket ...
Sedan ska ju huset ventileras ... all luft ska bytas ut under två timmar. Då kan man ju värma den inkommande luften med den utgående. Men då behövs en fläkt.
MVH Fiddeli

 
Du har kanske hört talas om husen i Lindås park utanför Göteborg? De är byggda helt utan traditionell uppvärmning. Jag citerar en mycket intressant handling (se länken nedan):

"Våren 2001 byggdes tjugo radhuslägenheter i Lindås Park utanför Göteborg. Det som främst särskiljer dessa radhus från konventionella är värmesystemet och isoleringens tjocklek. ... Tanken med radhusen är att värmeförlusterna ska vara så små att personvärme, instrålad solenergi och värme från hushållsapparater och belysning ska räcka för att behålla en komfortabel inomhustemperatur. Därför har husen isolerats väl och ventilationen har utrustats med en effektiv värmeväxlare för att ta vara på värmen som annars skulle följa med vädringsluften ut."

www.ikp.liu.se/energi/staff/freka/Arbetsnotat.pdf

Som man kan läsa i dokumentet så fungerar det också!
 
Jag har nyligen varit på föreläsning på Örebro univeristet där man pratade om de här husen utan uppvärmningssytem. Det verkar som att det inte fungerade riktigt som man tänkt. Dels var man tvungen att använda tillskottsvärme (el) under den kallaste perioden och under resten av året blev det så varmt i de rummen som hade stora fönster att de var tvungna att stå på glänt. Ett annat problem när man räcknar med gratis energi från solljus och hushålls apparater är att det måste finnas ett system som utjämnar temperaturen mellan de olika rummen. Det blir ju ingen bra komfort om ett rum med söderfönster har 30° och ett annat 15°.
Någon typ av grundvärme krävs nog, men det viktigaste är nog att ha någon typ av energiåtervinning på ventilationsluften.
 
Hej m_jsson,

jag har gått kurser i det här när jag pluggade på Tekniska Universitetet i Wien, och det är ett speciellt intresse som jag har, kontakta mig gärna, och titta på projekten på min hemsida.
några viktiga saker har redan nämnts, att ha fönster mot söder, att isolera huset bra, speciellt i taket,
andra saker som värmepanna, solarceller i taket är mer tekniska, och då måste man räkna om det är vart det, eftersom det kan ta decennier att amortisera med komplexa tekniska lösningar.
en vikitg sak till: så att det inte blir barack-klimat, dvs överhettat eller underkyld vid vissa årstider och i olika rum, så måste man bygga huset delvist massivt, eftersom sten/tegelväggar med sin massa kan spara värme, och ge den ifrån sig under natten till exempel.
det finns mycket mer kunskap om att bygga energisnålt genom att utnyttja solvärmen i Tyskland och Österrike, men också i California, USA, om du vill leta litteratur.

MvH
Barbara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.