Jag och min sambo har just köpt en villa med ovanvåning och källare. På entréplan har vi ett helkaklat badrum med toalett och rakt ovanför har vi en gå-in-garderob, vilken vi haft funderingar på om man kan göra om till en andra toalett. Och funderingarna är många. Är det någon som kan försöka hjälpa oss svara på följande frågor så vore vi väldigt tacksamma.
- Kan det på något sätt gå att koppla in sig på avloppsröret en våning ner, utan att man måste bryta tätskicktet i badrummet? Hur i så fall?
- Samma fråga fast till handfat och vattentillförsel.
- Ett ca. pris på ett sånt här projekt kan landa på vaddå?
- Om man ska ta ut någon att ta sig en titt på projektet, är det då en byggare eller en VVS:are som man ska försöka få ut? Eller kanske båda?
- Om någon av ovanstående behövs, är det någon som vet nå bra firma/person i Helsingborgstrakten?

Mvh
Daniel
 
Det som kan vara värt att undersöka är hur stammen ev. fortsätter uppåt från badrummet.

Det finns alltid en avluftning av avlopp. Oftast går avloppet vidare upp mot vinden och ut genom taket. Det är för att släppa in luft i avloppet när du spoar på toaletten. Annars skulle undertrycket som uppstår bakom spolvattnet i avloppet suga ut vatten ur vattenlåset.

I ert fall kanske avloppsstammen för luftning går att komma åt från ett intillliggande rum, eller genom golvet från garderoben. Just om man har en garderob ovanför badrummet så strävar man ofta att dra röret inne i gaderoben för att slippa störa andra utrymmen. Kolla om där inte går en nisch, eller titta på vinden var röret kommer upp.
 
Tack! Det ska vi göra:)
 
hempularen skrev:
Det finns alltid en avluftning av avlopp.
Nej det finns det inte alltid. Jag borde veta då jag inte har någon. :)
I TS fall får vi hoppas att det finns men korrekt svar är; det finns oftast en avluftning av avloppet.
 
Frågor om avlopp och vatten är det en rörmokare Du behöver få dit om Du inte kan kolla upp det själv med hjälp av frågor här.
Hur är av loppet och vattnet draget i badrummet idag? varifrån kommer rören? hur mycket plats är det vid toastolen? Går det tex att flytta toastolen framåt så kan man kanske låta avloppet från övervåningen ansluta till det avloppet.
Generellt är det avloppet som är problemet, det går alltid att dra vattenledningar från dom befintliga längs väggen och upp till nästa våning på nåt vis.
Pris går inte att säga, finns toastolar för 595 kr på Bauhaus men våran italienska design-wc kostar dramatiskt mycket mer än så :p och det gäller för alla grejer.
Arbetskostnaden behöver man vara på plats och se hur man löser tex rördragningen för att kunna beräkna.
Badrum är dyrt men är det bara toa och inte dusch/badkar så blir det ju mindre dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.