Håller på att renovera duschen i källaren. Problemet är att dom gamla rören (16 mm kopparrör) som kommer ut ur väggen inte kan användas (får inte på tätmanchetter). Jag vill dra ut rören ur väggen uppe vid taket istället och göra dom utanpåliggande ner till duschblandaren, detta för att slippa göra hål i tätskiktet i själva duschutrymmet. Väggen som rören löper i är av betong, dock inget problem i det, det är inte svårt att bila. Mitt problem är att jag vill dra ut rören så nära taket som möjligt (ca 10 cm ner på väggen för att få plats med manchetterna). Detta är dock svårt då jag inte får plats med en rörtolk så nära taket (ena handtaget är för långt). Finns det nåt annat sätt att böja kopparrör på? Kan man använda en fjäder (som när man böjer VP-rör)? Enligt gällande regelverk får man ju tyvärr inte gjuta in rörkopplingar i väggen utan inspektionslucka, så en vanlig 90 graders klämringskoppling är tyvärr uteslutet...
Om foto önskas för att lättare förstå hur jag menar kan jag försöka fixa detta...

Så, nån som har nån ide/spekulation, eller ännu bättre, faktiskt vet som går och inte går?
 
Du kan böja med bockfjäder, dock tror jag inte en sån för VP-rör är en bra idé. De bockfjädrar jag sett är utvändiga men det kanske finna andra modeller. Antagligen behöver du glödga rören först och då måste du komma ihåg att ha en stödhylsa i klämringskopplingen till dina nya utanpåliggande rör. Tänk på att rören ofta blir lite deformerade även en liten bit efter själva böjradien och att du därför behöver lite marginal för att klämringskopplingen ska bli tät.
 
Krilleman
Jag vet att det finns invändiga bockfjädrar till 12 och 15, men 16, inte vad jag vet men kanske...
 
Jaha, se där. Man lär sig nått nytt varje dag.

Surfade lite just och hittade 16 mm bockfjädrar men de verkar vara till alupex. Finns på rinkaby - vet inte om de funkar till koppar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.