Vill ni ha titlar eller inte?

  • Antal röster
    249
  • Omröstningen stängd .
Mikael_L
Per Eskilsson skrev:
Omröstningen är inte över än. Den pågår fram till onsdag kl 9:34. Jag är t ex nyfiken på Mikael_Ls svar. Han har inte röstat än.
Fast du vet väl redan att jag inte vill ha titlar. :)

OK.
Först och främst kan jag väl hålla med om att det är en relativt obetydlig fråga, men ändå engagerande av responsen att döma.

Jag tror (hoppas iaf) att det inte är många som tar några svar för givet utifrån titeln på den som svarat, men tar man bort titlarna blir det kanske mer uppenbart att man måste fundera och sålla bland de svar man får.
Säkert inget märkligt för många människor, medan andra har svårare att förhålla sig objektivt källkritiskt.

Att ha titlar som inte innehåller lika starka värdeord är ju också en väg att gå. Heter man storpratare istället för forumgud så är det kanske mer tydligt varför man har en titel.

Jag har liksom inte andra forum att jämföra med så jag försökte kolla runt lite på några. Något forum jag hittade verkade ha en "tvåaxlig skala" över vilken forumtitel man får, dvs det beror både på antal inlägg och inläggsfrekvens.


Av de drygt 100.000 som inte röstat, ska man anse att de valt alternativet "spelar ingen roll" eller alternativet "det är i princip bra nu, men gör som ni vill" :)
Jag tror att båda svaren gömmer sig bland röstskolkarna.
 
Nimajneb skrev:
Uppenbarligen var det ett felaktigt beslut att ta bort titlarna då bara en dryg tredjedel vill detta........


Nu skall man kanske inte lägga så stor vikt vid den här omröstningen.
Då det i skrivande stund finns 109986 registrerade medlemar på Bygga Hus, och 224 har röstat, vilket är lite drygt 2 promille.
Så får man kanske anse att underlaget är lite väl litet för att dra några slutsatser om vad medlemmarna vill eller inte.

Att då utgå från att de som inte har röstat " egentligen" tänker på ett eller annat sätt kan ju föra tankarna till vissa staters rättsordning och valsystem :)

För övrigt kan man undra hur folk orkar bry sig om en sådan här fråga.
 
Redigerat:
Men om man viktar de som har röstat med antalet inlägg de har gjort, vad får man för resultat då? Va? va? ;)

Men ärligt, det är väl ingen tävling om att får flest inlägg eller fräckast titel? Att vara tjôtig och envis är väl ingen merit direkt... ;)
 
ceres skrev:
Nu skall man kanske inte lägga så stor vikt vid den här omröstningen.
Då det i skrivande stund finns 109986 registrerade medlemar på Bygga Hus, och 224 har röstat, vilket är lite drygt 2 promille.
Så får man kanske anse att underlaget är lite väl litet för att dra några slutsatser om vad medlemmarna vill eller inte.

Att då utgå från att de som inte har röstat " egentligen" tänker på ett eller annat sätt kan ju föra tankarna till vissa staters rättsordning och valsystem :)

För övrigt kan man undra hur folk orkar bry sig om en sådan här fråga.
Gör egna Avatarer med titlar ni vill.
Jag är Amatör!
 
ceres skrev:
För övrigt kan man undra hur folk orkar bry sig om en sådan här fråga.
För att folk gillar att diskutera och en diskution om något trivialt håller diskutioner om mer "allvarliga" saker borta från trådarna. En klassisk grej som USA:s stat testat ett antal gånger genom att börja föra krig så andra frågor kommer i skymundan...kanske??? Vad vet jag jag gillar ju bara konspirationsteorier ;)
 
P
ceres skrev:
...
Då det i skrivande stund finns 109986 registrerade medlemar på Bygga Hus, och 224 har röstat, vilket är lite drygt 2 promille.
...
Men hur många är aktiva. Skulle vara intressant att se en fördelningskurva på aktivitet på medlemarna.

Angående titlar så röstar jag nej tack. Det känns ibland att vissa lägger inlägg bara för att komma till nästa titelnivå.
 
Glufsglufs, vad är det du försöker dölja genom att börja prata om USA? Hmm... ;)
 
TheStills skrev:
Men hur många är aktiva. Skulle vara intressant att se en fördelningskurva på aktivitet på medlemarna.

Angående titlar så röstar jag nej tack. Det känns ibland att vissa lägger inlägg bara för att komma till nästa titelnivå.

Det beror sannolikt på vad man menar med "aktiv".
De allra flesta som är medlemmar, hittar förmodligen svar på sin fråga i de inlägg som redan finns på sajten. Och behöver således inte posta några inlägg. Men kan ju vara minst lika aktiva som de som postar mängder av inlägg varje dag.
Aktiviteten kan väl svårligen mätas i antal inlägg, eller?

Detta är ju ett diskuSSionsforum och ingen torrentsajt som behöver belöna folk, speciellt inte med titlar.
Som i många fall kan vara väldigt missvisande.
Det kan ge ett intryck av att man vet något om t.ex. Elinstallationer, när man i själva verket gjort mängder av inlägg om t.ex. titlars vara eller inte vara.:)
 
-MH- skrev:
Glufsglufs, vad är det du försöker dölja genom att börja prata om USA? Hmm... ;)
Hehe...mest tysta svarta helikoptrar :cool:
 
Ja, men nu är ändå omröstningen stängd och vi i C-alternativet har vunnit. Vad kan vi förvänta oss för titlar nu då, för ni kommer väl återinföra titlar hoppas jag? :)

//Patrik
 
Jag tror det är många med mig som trots dagliga besök inte ens märkt att det var omröstning ... därav två promille
 
P
ceres skrev:
.....
Aktiviteten kan väl svårligen mätas i antal inlägg, eller?
.......
Men om du tittar längre ner på sidan så kan man se vilka som just tittar just på detta inlägg... Så man kan mäta hur ofta man är inne på forumet och läser trådar etc
 
Såååååå, får vi tillbaka titlarna eller hur blir det? :)
 
Tack alla som har svarat. Vi har inte hunnit diskutera igenom resultatet än. Spontant känns det som antalet svar (249) är för få för att man ska kunna dra några slutsatser baserat på resultatet. Man brukar säga att det behövs minst 1000 svar för att resultatet ska anses vara statistiskt säkerställt. Jag återkommer när vi har diskuterat igenom detta internt.
 
Per Eskilsson skrev:
Tack alla som har svarat. Vi har inte hunnit diskutera igenom resultatet än. Spontant känns det som antalet svar (249) är för få för att man ska kunna dra några slutsatser baserat på resultatet. Man brukar säga att det behövs minst 1000 svar för att resultatet ska anses vara statistiskt säkerställt. Jag återkommer när vi har diskuterat igenom detta internt.
Det är alltid intressant när statistik används i generella termer, som att antalet svar som behövs kan ges som en siffra utan andra samband. Ett annat sätt att se på det kunde vara att de som orkar engagera sig har två tredjedels majoritet mot att ta bort titlarna.

Men istället för att diskutera hur man kan komma fram till 1000 svar rent generellt, blir jag nyfiken. De som svarat är troligen bland de som är mer aktiva inläggsskrivare. Var det 1000 aktiva användare som förde fram synpunkter som gjorde att man tog bort titlarna? Eller behövs det fler medlemmar bakom ena riktningen än andra? Eller tänker man nu när man vet vad den svarande majoriteten står för återställa titlarna som de var innan, tills man tagit beslut på vad man vill göra på lång sikt, alternativt fått 1000 personer att svara?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.