Hejsan,

Det är så att jag har hört att man kan styra sin el genom
sin mobiltelefon i huset. Låter jävligt mäktigt.

Alltså genom en GSM i huset som tar emot
smset och sedan släpper på en grupp tex eller
belysning osv..

Är det någon som har erfarenhet av detta och gärna
länk hur man går till vägar. En hemsida kanske där
man kan köpa produkten, eller kolla med elgrossarna..

Tack iförväg ;)
 
Har inte kört GSM med däremot en liknande variant som styrs via Minicall för styrning av värme i ett fritidshus.
Tidigare hette firman som sålde dessa något annat ,men produkten Sikom är densamma.
http://www.intectra.se/
Jag köpte direkt från dem och den gång jag hade problem var det inga problem att få hjälp. Felet berodde i det fallet på en bug efter att Telia uppgraderat någon server för Minicall.
I mitt fall styr utrustningen en kontaktor som slår till värmen i huset.
 
Personligen skulle jag satsa på en webbaserad lösning, men det beror ju på om man har tillgång till fast internet där det ska styras

Den här var uppe i en annan tråd och verkar enligt mig mycket prisvärd och flexibel! Kan användas som astrour, gå på ute och innetemp etc.
http://www.microbit.se/www/se/OEM/1216E5.shtml
 
Står inte riktigt vad du ska styra, men annars är ju en Dovado router + 3g abbonemang + Tellstick + Nexa fjärrströmbrytare en lösning.
Annars är Rikards förslag mycket bra. Sugen på en sådan själv.
 
Men vad är det du vill styra mer specifikt?
 
abrovink skrev:
Står inte riktigt vad du ska styra, men annars är ju en Dovado router + 3g abbonemang + Tellstick + Nexa fjärrströmbrytare en lösning.
Annars är Rikards förslag mycket bra. Sugen på en sådan själv.
Nu kan man ha en Tellstick och styra alla strömbrytare via en iPhone/iPad via en webapp.
/Leffe
 
Fungerar även med Android.
 
Vad heter appen för andorid, och vad behövs mer för prylar att installera!? :)
 
Tellstick + Unifiedremote.
 
Patrick E skrev:
Har inte kört GSM med däremot en liknande variant som styrs via Minicall för styrning av värme i ett fritidshus.
Tidigare hette firman som sålde dessa något annat ,men produkten Sikom är densamma.
[länk]
Jag köpte direkt från dem och den gång jag hade problem var det inga problem att få hjälp. Felet berodde i det fallet på en bug efter att Telia uppgraderat någon server för Minicall.
I mitt fall styr utrustningen en kontaktor som slår till värmen i huset.

En sådan Sikom installerade jag nyligen ihop med en elpanna förberedd för hög/låg temp.
Ett SMS för PÅ och ett för AV så växlar en kontakt bara, går ju att använda till vad som helst om man meckar lite med reläer bara.
Var grymt smidigt att installera och komma igång med, sen köper man bara ett kontantkort och laddar med en femtiolapp och stoppar in i enheten. Kan varmt rekommenderas för prylbögiga hempulare :)
 
G
Som flera redan sagt så lägger jag min röst för x antal nexa uttag + tellstick + en smartphone (iphone, eller android). Finns ju billiga androider om man inte vill ha ett äpple för 7000kr. Fast tellstick går väll att styra via sms också om man nu vill styra med en vanlig mobil.

En fördel med nexa och tellstick är ju att man slipper anlita en behörig elektriker.
 
peternicklas
Med t.ex. Tellstick kan man även få data som t.ex. temp och luftfuktighet från olika platser i huset. Använder det bl.a. för att kolla så att garaget inte blir för kallt på vintern. Mycket smidigt, jag kör med Remotestick för Android.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.