Hej alla! Jag är purfärsk här på forumet, har precis hittat hit. Vi håller på och budar på en tomt just nu, tyvärr med de förskräckliga priser som råder i Stockholms kommun. Därför måste vi spara in på huset :'(
Vi har tittat på Älvsbyhus och jag undrar nu om det finns andra husleverantörer med liknande priser? Ej Smålandsvillan, de har vi valt bort. Hur mkt pengar vi har att röra oss med är svårt att säga, det beror på vad tomten går loss på, samt hur mkt markarbeten kommer att kosta (det är plan tomt)

Tack för alla svar!!!
 
Har ni tittat på Hjältevadshus? Vi är på g att bygga ett. Känns som att dom är lite mer gedigna, ombonade och trevliga än Älvsbyhus. Dom är även väldigt flexibla när det gäller ändringar i planlösningar.
Ett Björken 1½ plan, 169 kvm, kostar ca 1.250.000:- med nyckelfärdig bottenvån och oinredd övervåning, excl. grund.
Om ni bor i sthlm så finns det nog hus att titta på på expot.
Lycka till !!
 
Hej !

Vi tittar på kvadraten från Eksjöhus det är ett 1 1/2 plans hus. 110 kvm platta på mark med oinredd övervåning pris 1500000. Grund beror på markförhållande så det är svårt att säga. Kanske något ?

Själva står vi och väger mellan Älvsbyhus (Ägir) och Eksjöhus kvadraten. Det jag har sett när det gäller Älvsbyhus enl. min mening är att de specar sina hus lågt och sedan får man göra tillägg för att få upp standarden. Andra hustillverkare har en högre standard och därav en högre kostnad.

Vi har fått två offerter en från Älvsbyhus och en från Eksjöhus och när vi har lagt till tilläggen i Älvsbyhuset så landar de på ungeför samma nivå ca 2.5 miljoner inkl. markschakt och grund. Älvsbyhuset ligger något lägre men de har närmat sig varandra när man jmf. totalkostnaden. Dock så får man en större bostadsyta i Ägir på en gång. Kvadraten måste ju inredas på övervåningen också vilket jag inte har räknat in. Hmmm det är svårt att jämföra.

Lycka till med husplanerna !

:)





 
Hej!
Det blir nog en skillnad ändå... Älvsby utan inredd vind skulle gå på drygt 900000. Vi kommer att strunta i tilläggen, kör standrad och fixar annat när vi har lite mer pengar (jag pluggar och är klar om 2 år, det blir lättare ekonomiskt då)

Tack för svaret!
 
Smålandsvillan tror jag ligger i samma prisklass som Ä-hus.
 
hur får ni lån när du pluggar?? det får inte vi.
 
Anledningen till att Älvsbyhus kan hålla så låga priser är ju att de säljer en standardlösning. Så länge man väljer allt standard så blir det ju det pris de sagt och man vet exakt vad man får. Men ni har ju ca 80 husleverantörer till att titta på i sverige så det finns ju en del  :)

Ni har inte funderat på att flytta ett hus från norrlands inland? Är ju också en tänkbar lösning.
 
Var i Stockholm är det? Får man fråga vad priset ligger på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.