Har kopplat om ett uttag efter att lagt på en vägg lite extra, när jag testar med verktyget så hoppar den över 4 o 5 som om det inte fanns kontakt? Bevisligen kan jag koppla upp mig ändå men blir fundersam om jag behöver ha kontakt på dem? Är det månne telefon? (Grönvit/blåvit på B-standard)

Kjell G
 
Stift 4 och 5 är väl ett par som inte används för ethernetstandarder upp till 100 Mbit/s, men såvitt jag kan se skall de vara blå+blåvit så jag blir lite fundersam på hur du kopplat.
 
A
Har du blåvit, Grönvit så är det ju felkopplat.
Har du kopplat likadant i bägge ändar?

Standard säger ju orangevit-orange-Grönvit-Blå-BLåvit-Grön-brunvit-brun
 
Färgordningen är som ni beskriver, kanske jag som tolkat kontrakteringen fel. Mätinstrumentet visar glapp 4 o 5. Det är ett vägguttag där kabeln läggs i mitten, sedan 4 trådar på vardera sidan. Det finns färgmarkering som visar B-standard som jag kopplat i patchpanelen också, kanske tolkade ordningen fel?

Som sagt det funkar på 100Mb, får väl koppla om den dagen det blir nåt annat.

Kjell G
 
Du har inte en gnd-knapp på ditt testinstrument som du råkat tryckas in? Minns inte i skrivande stund vilket par det är som slocknar om den är intryckt, men med mitt instrument är det en lampa som inte funkar om det står i gnd-läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.