1)Om takstolens underarm är 5m, hur långa ska overarmarna vara för att klara norrbottnisk vinter(snö)?
2)Vilken konstruktion är stabilast när man sätter ihop golvsyllar:Kant mot kant och beslag eller fogning och spikning?
 
Jag tror inte att man räknar på det sättet. Man dimensionerar takstolarna efter spännvidd, t ex en spännvidd på 4m kan kräva 2X6 tum osv. Vad gäller golvet är den allra stabilaste metoden att placera golvbjälkarna PÅ syllarna, alltså att syllarna dras in ca 40-50 cm under golvbjälkarna. Då kan golvet aldrig "sätta sig" eller svikta.
 
På tal om takstolar kan jag tipsa om "Takstolsboken". Det är en hel handbok om hur man dimensionerar spikade takstolar. Tillsammans med boken får köparen ett datorprogram, som snabbt och enkelt visar exakt vilken takstol som passar huset bäst.

Utgives av Forskningsrådets förlag, och kostar knappt 400 Skr inkl moms.

http://www.formas.se/formas_templates/Page____365.aspx
 
Sent inlägg men jag har fått lära mig att vinkeln på takstolen ska vara 26-27 grader.

Sen är det bara ta pytagoras sats samt lite trigometri och räkna fram de andra längderna om man vet att en underarmshalva är 2.5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.