Blir ekparkett i nya köket och resten av huset... Har man småbarn så blir det ju sölande precis överallt ändå och klinker i ett helt hus...nja jag vet inte det ja... Hade vi haft ett separat kök som inte gick ihop med vardagsrum/matsal så hade jag nog kunnat tänka mig någon sorts linoleum eller något men känns inte så lätt att få ihop det på nåt snyggt sätt...
 
Paul-Staffanstorp. Ja, nu hade jag väl tänkt mig någon form av plastmatta i köket även om det inte framgick.
Nä, du har nog rätt, jag kanske är lite överförsiktig i det här fallet, men jag är rädd för mögel och annat otyg
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Och jag väljer bort klinkers till viss del p.g.a. mindre barn. Om de ramlar av en barstol eller klättrar upp på bordet och ramlar ner med huvudet i klinkersen så får man åka till sjukhuset. Om det är parkett eller matta så räcker det med lite kramar.

Sedan kanske barn inte ska klättra upp på bordet men så fort man vänder ryggen till så hittar vår 2-åriga dotter på något nytt som att ställa sig på soffans smala ryggstöd (soffan står inte mot väggen) för att hoppa eller att springa ner för ruschkanan istället för att åka.
 
byggankan skrev:
Och jag väljer bort klinkers till viss del p.g.a. mindre barn. Om de ramlar av en barstol eller klättrar upp på bordet och ramlar ner med huvudet i klinkersen så får man åka till sjukhuset. Om det är parkett eller matta så räcker det med lite kramar.
Mja, av våra fyra var speciellt de två yngsta enormt "klättriga", men trots att vi har hela källaren (poppis att leka i) full med klinker lyckades ingen någonsin slå sig så illa av ett fall mot en flat yta att det blev sjukhustransport. Visst jag kört barn till akuten med hjärnskakning och med huvudsår att sys...men det har varit för olyckor utanför hemmet (mest dagis och skola) och en gång hemma men då var det ett fall mot en skarp kant som inte hörde till golvet.

Jag säger inte detta för att överbevisa dig om något, Byggankan. När de minsta barnen skadas är det oftast i hemmet, så är det. Men jag vill sätta det litet i perspektiv. Golvbeläggning är ganska marginellt mot de verkliga farorna. Och ska man designa hemmet för den här faktiskt mycket korta tiden i ett barns liv då det har hunnit bli bra på att klättra men inte har hunnit få vett att vara rädd? Det är bättre med tillfälliga åtgärder. Om man t ex vill ha klinker men är orolig kan man lägga en stor billig matta under köksbordet tills den fasen är över.
 
Jag kan ju bara hålla med Farzan och jag har haft tre barn som växt upp med en hel del klinker i hemmet utan problem...

Du har ju t.ex ofta en stensatt uppfart utanför huset och då skulle det vara lika farligt... ;)

Vad gäller att klinker är hårt att stå på när man jobbar i köket så kan jag säga att vi löst den biten med en snygg matta längs arbetsbänken vilket gör det både mjukt och varmt att stå där.
 
Onekligen finns det många aspekter och plus och minus med båda golven. Våra barn är rätt stora nu, 8,11, och 15, men det drälls ändå en hel del - om inte annat av mamma som är konditor och bakar en hel del. Så just nu lutar det åt klinker faktiskt.
 
Vi hade plastmatta i första huset, linoleum i andra, parkett i lägenheten och klinker i nuvarande huset.

Jag kommer om jag får välja att lägga klinker i alla kommande kök, överlägset enklast att hålla rent, tål allt tänkbart spill som förekommer i ett kök inte minst när barnen är små, kallt? vi har golvvärme, alltid! :):)
När vi (och barnen) tappade nåt på mattorna gick ju mattan sönder, ett lock till en ugnssäker form gjorde ett rejält hack i parketten, klinker har alltid hållit det är det man tappar som går sönder ibland men jag köper hellre ett nytt glas en försöker laga golvet.
 
Ja jag föredrar också att köpa ett nytt lock eller glas framför att byta 20m2 matta eller lägga om en parkett pga en skada. En klinkerplatta går inte lätt sönder men gör den det så tar det en kvart att byta ut den oavsett var den ligger i golvet när det inte är fuktspärr under.
 
Måste bara inflika att man faktiskt kan slipa om även linoliumgolv (en gång i alla fall)! Är ju dessutom en ren naturprodukt. Har själv ovan nämnda Marmoleum cklick och det är fantastikt skönt att gå på och man kan tappa saker utan det går sönder. Ljuddämpar och lite vilket är ett stort problem med klinker som gärna höjer stegljudsnivån ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.