Finns det något vettigt sätt att fuktskydda/spärra syll som ligger med syllpapp direkt på en gjuten isolerad betongplatta?

Går det att använda t.ex rollat tätskikt a´la badrum?

Tack på förhand

B
finns träskydd. som en grönfärg. kan även testa med annan syllisolering.
har du en bra vägg så kommer syllen att hålla.
tänk på att montera väggen så att den får skydd snarast möjligt. den ska aldrig stå i blött.

Mikael_L
Jag måste fråga vad för slags fukt du vill skydda mot?

Skydden brukar vara syllpapp eller motsvarande nedåt, vindväv/utegips eller motsvarande utåt och innerväggsskivor inåt.

Fukten jag vill skydda mot är smältvatten från bilen, dvs från insidan. Var kanske lite dum/klantig som inte ställde syllen på en lecaram och sen körde på oimpregnerat. Men men så dags att ändra det nu när precis pannorna är på plats. Det är alltså ett nybyggt garage vi pratar om, och utifrån täcker panel och vindpapp syllen.

B
när du gjuter så kommer du en anings fel fall. då samlas vatten mot syllarna.
tak och vägg på snarast möjligt.

gör en klack med betongen eller en murad av valfritt matriall

jag skrev i en annan tråd om kallasfalt. Inget garantier dock, men en burk är inte så dyr och väl värt att testa Fast du får nog värma burken om garaget är kallt.

"Jag kom att tänka på en enkel variant, när jag byggde mitt garage så fuktspärrade jag utsidan av lecablocken med kall-asfalt. funkar som tjock färg ungefär. måla 2 lager

fäster både på betong och trä. måla betong och vägg ca 10cm. Det kommer inte leda bort vattnet, men hindrar att gips, trä blir blött."

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-17328.aspx

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.