Råkade beställa en IR 2130:cool:
Momentet den anges klara är 600ft lbs.

Kikade på någon maskin på Swedol som har angivet
max vridmoment 865 Nm.

Vad jag förstått är de ganska lika i spec men stämmer alltid detta eller är det mycket annat som spelar in?


Ingersoll-Rand

The 2130 has all the performance and features you have come to expect from the IR family of Impact Wrenches. This Impact features a powerful twin hammer mechanism and a new composite housing, yielding superior ergonomics in a lightweight package.


600 ft.-lbs. of maximum Torque
Full stroke tease throttle
Easy glide forward/ reverse switch
Multi position power management
Lightweight reinforced aluminum hammercase; weight only 4.2 lbs. Product Number:IR 2130
Manufacturer: Ingersoll-Rand
Swedol maskinen
MUTTERDRAGARE ½" KOMPOSIT
Mycket lätt och stark mutterdragare tillverkad i komposit. Tre olika moment med max vridmoment 865 Nm. Fritt varvtal 8000 r/min. Luftförbrukning 142 liter/min. Arbetstryck 6.3 bar. Vikt endast 1.9 kg.
Art.nr Pris
VT-4571 1499,00 st
 
Redigerat:
Jag tror inte att du skall jämnföra IR och Swedol lågprismaskin. 865 Nm verkar konstigt med tanke på att den bara tar 142 liter/min. Våra IR på jobb tar ca400-500 liter/min och dom har inga 865 Nm kanske 600 Nm i vänstergång.
 
Jag haft swedols kompositmaskin i 2år , lätt och snål på luft, kan rekommendera den för sin prisklass. lätt och stark. Fast 865 Nm låter väldigt mycket. Den har dock aldrig svikit mig på hjulmuttrar och vevaxelmuttrar vilket jag använder den för. Kör med en 50 liter kompresso från jula. men även med en 25liters funkar den bra.

/benny

/Benny
 
Lite lurigt då luftförbrukningen på mutterdragare anges olika.
Då man ofta använder den kortare tider så anger vissa en genomsnittlig förbrukning och vissa gör det vid 15% användande samtidigt som mer seriösa anger kontinuerlig förbrukning.
Om det står att en 1/2" mutterdragare förbrukar 100-150l/min så är det inte kontinuerligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.