Nu verkar det som att vi är på väg att vinna en budgivning (äntligen! :) ), och då undrar jag vilken information det finns som jag kan/bör ta fram om en fastighet innan köpet är klart. Finns det till exempel någon info som vi kan få ut från kommunen / stadsbyggnadskontoret som vi bör kolla upp innan köpet går igenom? Vart får man tag på tomtkartor så att man kan kolla upp att tomtgränserna verkar rimliga? Hur kan man kolla upp om det finns några servitut kopplade till fastigheten och vad de innebär? Det står "Förmån, Officialservitut: Väg" i mäklarens beskrivning men det säger mig väldigt lite...

Hur är det föresten med energideklaration? Vad jag förstår så är det något som måste göras, men är det ett dokument som jag har rätt att begära att se innan vi skriver på?

Vi ska ju naturligtvis också ta dit en besiktningsman, men vad jag förstår så kollar de mer på själva huset och hur det ser ut och vi vill ju inte missa att kolla upp något annat viktigt som vi borde ha tänkt på. Är inte lätt att veta allt vad man ska tänka på när det är första gången man köper hus :blushing:
 
Bygglovsavdelningen (kallas stadsbyggnadskontoret i vissa kommuner) har tomtkartor och bygglovsritningar. Troligen kan du gå dit och be att få se dem, eller ring dit och be dem skicka kopior på åtminstonde tomtkartan (kostar ibland typ 5 kr per kopia).

Fråga samtidigt om det pågår några planearbeten, eller större bygglovsärenden i området, fula industrier eller 6 filiga motorvägar byggs ibland på de mest osannolika platser.

Om det är enskilt avlopp så kan det vara bra att kolla med kommunen dels att det inte finns några förelägganden, eller att den typ av avloppsanläggning det är, är godkänd för området. Ibland kan det vara så att anläggningen strider mot regelverket, men ingen har haft tid att döma ut den.

Mäklaren bör ha skriftliga uppgifter från inskrivningsmyndigheten om vilka som äger fastigheten och vilka panter som finns. Detta skall mäklaren ta fram innan kontraktskrivningen. Du skall veta att den som skriver på som säljare verkligen äger fastigheten. Att han säger så till mäklaren duger inte, det skall finnas svart på vitt.

Framförallt om det är ett dödsbo som säljer bör man vara vaksam, då är det mer regel än undantag att pappren inte är i ordning, dvs man säljer innan dödsboet blivit lagfaren ägare. Kan var helt OK, men det gäller att det framgår av kontraktet (vet ej hur det bör hanteras).
 
Tackar, mycket bra tips. :) Ska faktiskt ta och kolla upp sträckningen av en viss planerad järnväg... Inget enskilt avlopp, men ska ta och ringa kommunen och se om det går att få tomtkartan skickad eller om jag måste åka och hämta den själv...

Hur funkar det där med energideklarationen då? Har sett en del husannonser där mäklaren lagt in energideklarationen så man kan kolla på den, men oftast så ser man inte något spår av den. Kan jag kräva att få se den eller är det mer bara något som ska göras och som jag möjligtvis får tillgång till när köpet är klart?
 
Har inte full koll på energidekl. Men så vitt jag förstått så är man som säljare skyldig att ta fram en deklaration. Om den inte finns så tror jag att köparen kan ta fram den på säljarens bekostnad i efterhand. Har inte klart för mig hur dte funkar praktiskt. Det verkar förekomma att man i köpekontraktet avtalar att den inte skall tas fram.

Såvitt jag förstår så är energideklarationen ofta helt värdelös, siffrorna kan vara väldigt missvisande, och de energisparråd som skrivs in ligger ofta på lekskolenivå.
 
Redigerat:
När du ringer kommunen, passa på att fråga runt lite allmänt om området, historia/problem/radon etc. Enligt min erfarenhet är det ofta pratglada gubbar som jobbar där. :)

Är radonprotokollet gammalt så ska man komma ihåg att någon gång på 90-talet så ändrade man mätmetod så gamla siffror skall multipliceras med två (kommer inte ihåg årtalet). Mäklarna brukar inte vara givmilda med den informationen...
 
Just ja, radon ska man ju kolla upp... så mycket att tänka på, känns nästan som en garanti att man kommer att missa något viktigt...
 
Begär fram uppgift hur fastigheten berörs av kommunens översiktsplan! Detta är fullmäktiges övergripande idé om hur all mark i kommunen i morgon ska användas. Precis som andra redan föreslagit ska du hos byggnadsnämnden också skaffa fram den detaljplan som eventuellt rör fastigheten.

Be också byggnadsnämnden att få kompletta uppgifter om fastighetens egna samtliga bygglovsbeslut med underlag (för att jämföra med husen i verkligheten)

Begär fram kompletta fastighetsdata hos inskrivningsmyndigheten! Där framgår bland annat att säljaren är identisk med lagfaren ägare, vilka pantbrev som utfärdats och om fastigheten betjänas eller belastas av några servitut.

Hos hälsovårdsnämnden begär du uppgift om fastigheten är föremål för aktuella förelägganden (om exempelvis undermåligt vatten och avlopp).

Sotarväsendet kan intyga om eldstäderna är godkända.
 
Översiktsplanen borde jag kunna hitta online, tror jag har sett den tidigare så det kan ju vara intressant läsning. Jag har också lagt ut 50kr på att utnyttja Lantmäteriets tjänst FastighetsSök, vet inte om jag kanske hade kunnat få samma info gratis på något annat sätt men det är ju ändå småpengar sett till storleken på investeringen. :p

Ser också där att det som står om servitutet som finns är "Ändamål: Väg, Rättsförhållande: Förmån, Rättighetstyp: Officialservitut". Är det rimligt att anta att det innebär att man har rätt att använda vägen som går fram till fastigheten som kanske går över någon annans mark, eller borde jag kolla upp det mer i detalj? Kan ju alltid fråga mäklaren, men samtidigt så vill jag alltid dubbelkolla det mäklaren säger, är ju inte alltid man kan lita på att han har rätt.
 
Jag skulle maila lantmäteriet och se vad huset kostat tidigare, jag gjorde det innan vårt köp och fick svar samma dag.
 
Taken skrev:
Ser också där att det som står om servitutet som finns är "Ändamål: Väg, Rättsförhållande: Förmån, Rättighetstyp: Officialservitut". Är det rimligt att anta att det innebär att man har rätt att använda vägen som går fram till fastigheten som kanske går över någon annans mark, eller borde jag kolla upp det mer i detalj? Kan ju alltid fråga mäklaren, men samtidigt så vill jag alltid dubbelkolla det mäklaren säger, är ju inte alltid man kan lita på att han har rätt.
Intill uppgiften om servitut finns en ärendebeteckning, som hör till lantmäteriet. Där finns urkunden bevarad, såvida den inte är inskickad till landsarkivet.
 
Taken skrev:
Kan ju alltid fråga mäklaren, men samtidigt så vill jag alltid dubbelkolla det mäklaren säger, är ju inte alltid man kan lita på att han har rätt.
Dubbelkolla. Du har helt fel när du säger att man inte alltid kan lita på det mäklaren säger, det är helt fel.

Lita överhuvudtaget aldrig på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Man hamnar lätt i fällan att tycka "det måste ju vara sant, så grovt kan han ju inte ljuga". Det finns inga gränser för hur mycket en mäklare kan ljuga.
 
Trots allt brukar ju mäklare - bland mycket annat - hävda att huset är till salu. Och SÅ långt brukar allt stämma.
 
O
Där borde man nog kunna lita på mäklaren, när han säger att huset är till salu! Men det är nog ända gången. :)
 
Njaa.. Jag vet flera fall där mäklare har satt igång en säljprocess utan att ägaren har sagt sig vilja sälja. Så som sagt lite inte på någonting överhuvudtaget från en mäklare.
 
Men mäklaren BRUKAR iallafall inte kunna fullfölja affären utan ägarens samtycke ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.