Buck & Ryan som Snorunge hänvisar till levererar i alla fall utanför UK, inne i EU, men Sverige är inte listat där, men det antyder ju att de levererar också hit!

Tyvärr är det ju en del ställen som inte levererar till Sverige, t.ex. DM-tools.co.uk och Screwfix.co.uk... Mycket irriterande.
 
Hej!
Lyfter den här tråden igen.
Nån som sett om Trends förlängare finns till vettiga priser numera?
Toolbox pris är ju helt ohemult, tycker jag.

Finns Rocklers produkt, länkad härovan, i Metric?
Och nån som provat RC Quick Chuck? http://www.thewoodshop.20m.com/eliminatorchuck01.htm
Och vet om den finns i Metric?
 
Trends förlängare finns tex hos Miles. Gå till www.mtmc.co.uk och sök på "trend collet extension" så får du upp några kit (förlängare+hylsa+mutter) i olika storlekar. Även med frakt blir det klart billigare än hos Toolbox.

Själv köpte jag CMT:s variant, som påminner om Trenden. Jag skulle dock inte köpt den idag. Den fungerar klockrent tills man skall ta ut frässtålet, vilket har en tendens att sätta sig så pass hårt i hylsan att man oftast behöver knacka på det för att det skall lossna. Problemet är att hylsan inte snäpper fast i muttern och därmed dras ut när man lossar på muttern.

Hade jag köpt en förlängare idag hade det blivit en med ER-hylsa. Axminster har en ER20-förlängare som några här på forumet verkar nöjda med: http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-router-collet-extension-(1-2-shank)-prod804844/. Fördelen är att det finns många hylsor att välja på och att de sväljer stål med lite variation i diameter, tex kan du använda samma hylsa till 12 mm och 1/2".
 
Den med ER20-hylsa var ju inte dum.
Ändå tilltalar mig dom där förlängarna där man använder insexnyckel från sidan....
 
bax skrev:
Den med ER20-hylsa var ju inte dum.
Ändå tilltalar mig dom där förlängarna där man använder insexnyckel från sidan....
Vad skulle nyttan vara med det? Känns mest som en risk för obalans.
 
Själv så har jag köpt Axminsters förlängare med ER-20 hylsor och så lät jag en kompis svarva ner skaftet från 1/2" till 12mm, då kan jag använda den i "svenska" fräsar som har 12mm spännhylsa.
 
Jag kan inte annat än hålla med de tidigare inläggen -- Axminsters förlängare med ER-hylsor är outstanding rent funktionellt. Stöddig konstruktion med ett smart och synnerligen vedertaget sätt att hålla frässtålen med stor anliggningsytan. Det enda jag kan invända mot är att jag fått fila en aningen på en kant på någon av mina ER20-hylsor då det annars var stört omöjligt att få ur stålen ur hylsan. Tar fem minuter och sedan är förlängaren fullt fungerande.

Ytterligare en fördel med Axminsters förlängare är att det är lätt att sätta fast och få loss hylsan ur muttern. I och med att hylsan fästs i mutter poppar stålet upp när man lossat muttern något varv. Aldrig mer en massa meck med att försöka få loss stålen!
 
+1 för phl´s inlägg
 
Daniel_N skrev:
Vad skulle nyttan vara med det......?
Hålla i fräsen med ena handen och vrida åt med den andra?
Istället för att hålla i två nycklar.......
 
bax skrev:
Hålla i fräsen med ena handen och vrida åt med den andra?
Istället för att hålla i två nycklar.......
Men behöver du verkligen 2 nycklar till fräsen, har du inte spindellås? Jag brukar lägga fräsen ner och använda ena handen för att hålla den stilla+trycka in knappen för spindellåset, och den andra att spänna/lossa med. I princip samma sätt på det fåtal fräsar (gamla elu mof 96) där det krävs 2 nycklar. Har svårt att se att det skulle vara så mycket smidigare med en insexnyckel.
 
Jag brukar sträcka mig ner under fräsbordet och trycka in knappen för spindellåsning... då behöver man bara en nyckel :)
 
phl skrev:
Jag brukar sträcka mig ner under fräsbordet och trycka in knappen för spindellåsning... då behöver man bara en nyckel :)

Det är precis så jag gör nu.
Men man skall ju hålla upp fräsen aningens så den inte bottnar, eller har jag blivit lurad?
Hur gör ni då på ett enkelt sätt, med fräsen fortfarande i bordet?
 
Jag brukar trycka upp fräsen underifrån med handen. När ER-förlängaren kommer upp genom hålet i bordet, kan man sätta en 24 mm-nyckel på det undre nyckelgreppet. Nyckeln låser då hela maskinen i höjdled. Sen tar jag en 27 mm-nyckel och öppnar muttern. När jag har bytt fräsverktyg är det bara att hålla i maskinen underifrån och ta bort 24 mm-nyckeln och släppa ned fräsen till där man var i höjd innan man skulle byta verktyg. Jag påstår att jag kan byta verktyg på 20 sekunder.

Edit: Jag klockade. Det tar 19 sekunder om man skyndar sig. 30 s om man tar det lungt. Mothållsnyckeln skall vara 21 mm, inte 24 mm.
 
Redigerat:
Har du strippat fräsen på pelarlåsningen och fjädrarna?
Och är i så fall stabiliteten bra ändå?
 
ja, ja och ja! (Nu låter jag som prinsessan) Pelarlåsningen är kvar, men används inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.