Jag planerar mitt kommande bygge och tänker att jag ska använda mig av fjärrvärme och solvärme. Håller på att försöka planera den sista biten men huset ser ut att bli runt 60-70 kvm. Uppvärmningen hade jag tänkt ske genom golvvärme samt att jag vill ha en kamin i vardagsrummet för att elda i som mys och när det blir riktigt kallt för den där extra värmekicken.

Hur stor ackumulatortank kan man behöva och hur mycket plats ska man reservera för anläggningen? Jag funderar på att bygga en garderob vid badrummet som man kan installera in VA anläggning i. Vanligtvis kan man ju göra det i tvättstugan men jag har sovrummet på andra sidan väggen av tvättstugan så det kanske kommer låta ifrån anläggningen, eller?
 
F-anlägg är väl som gott som tyst ...Men får du verkligen install Kamin och solvärme för f-bolaget....Och varför förresten? på 60m2:S...Kamin är ju :cool:...Men....
 
Mikael_L
Dom minsta användbara acc-tankarna är väl ca 300-500 liter, och då tar dom en golvyta på 60x60-70x70 cm och är bortåt 2 meter höga.
Så här små acctankar gör att du inte heller bör ha så stor solfångaryta, säg max 3-5 kvm.
+ att mängden varmvatten är begränsad.
Men ett såpass litet hus hyser väl inte så många personer och har förhoppningsvis inte så stort värmebehov så man ska väl klara sig med en mindre tank än med stora hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.