Någon som har denna saneringsfräsen och har köpt följande tillsats med diamant som kan berätta om den är bra att även slipa t.ex gamla limrester och betonggolv med...

http://www.fd-tools.de/product_info....html/XTCsid/c9720bda4fbf63ec3f45f260e80d07d2

Jag använder nämligen mest fräsen för att köra bort kakelfix och liknande saker.

Diamantskivan är ju inte direkt billig om man säger som så... :S

Frågan är om man ska satsa på en separat slip för betong m.m eller denna är bra...
 
Jag hyr ut såna där på jobbet och vet att dom funkar riktigt bra för att avlägsna mjukare material såsom färg,limrester och kakelfix.
Är du ute efter en maskin för att slipa betong är det nog bättre med en ren betongslip eftersom den har mycket högre avverkning.
 
Ok... tack

Jag är mest ute efter att kunna få bort limrester m.m innan klinkerläggningar...
 
Jag har skaffat mig en RGP 80, men än så länge har den mest legat i systainern. På min fräs sitter det ett SZ-huvud, dvs det med tandade hjul på fyra axlar. När det gäller lim har jag testat att fräsa bort limrester (svart/brunt lim till linoleumplattor anno 60-talet) som knappt går att skrapa bort för hand - det gick som en dans, resultatet blev en ren och jämn betongyta.

Kikar man i Protools rekommendationer (som finns här på engelska) verkar SZ vara rätt val för lim, fix och annat "mjukt" guck. Diamantdisken du länkar till rekommenderas till attacker på ren betong. En gissning är att diamantdisken kan klogga igen om man kör den på limrester, men det är som sagt bara en spekulation.

Vad använder du idag, och varför vill du byta? Givetvis är jag nyfiken på om du har SZ och upplever den som mindre effektiv.
 
Jag köpte också den med SZ och har använt den mycket till att ta bort gamla fixrester vilket den är kanon till.
Dock har jag inte vågat mig på att testa den på lim och tjära då jag varit rädd för att den skulle bli rent igensatt och förstörd av denna skiten.

Nyligen lånade jag en kollegas Hilti betongslip med liknande diamantskiva som jag nu köpt till min RGP och den var suverän till det där jäkla limmet faktiskt och av den anledningen investerade jag i den skivan till RGP nu och hoppas på liknande effektivitet...

Men kanske man ska våga testa med SZ på lim då om du säger det fungerar bra...

Problemet med Protool är att det bara är Motek som är ÅF till dem och därför hade min ÅF inte så mycket kunskap om det här...

I övrigt är jag jättenöjd med maskinen faktiskt.
 
Ett tips som brukar funka bra,men det kanske du redan vet,är att köra halvt-i-halvt. Dvs du kör med ca halva diamantskivan på ren betong hela tiden. På så sätt får diamantskivan en chans att "göra rent sig" så den inte kladdar ihop alltför mycket.
 
Paul, jag kan hålla med dig om att det känns lite "riskabelt" att ge sig på lim, men eftersom Protool själva skriver att SZ är lämpad för "Removing residual adhesive from concrete" i sina rekommendationer så körde jag på. Jag gissar att konstruktionen av SZ i sig själv bidrar till ett visst mått av "självrengöring" eftersom de tandade hjulen som sitter på axlarna snurrar oberoende av varandra. Dessutom borde värmeutvecklingen hållas nere eftersom hjulen kan röra sig mot underlaget, vilket i sin tur minskar risken för att det skall kleta till sig. Om det funkar att fräsa bort tjära (antar att du tänker på gamla tätskikt o dyl) med SZ låter jag vara osagt, men om det skulle gegga till sig är det förhållandevis enkelt att plocka loss huvudet och hjulen och göra dem rena på kemisk väg (lacknafta).

Skall bli intressant att höra hur det funkar med diamantsnurran eftersom det uppenbart funkade bra med Hiltin du lånade. Återkom gärna med en kort "testrapport".

Du skrev "har använt den mycket till att ta bort gamla fixrester"... vilket får mig att tänka på hur det är med livslängden på SZ. Det är förstås väldigt svårt att sätta en exakt siffra på det, men har du en ungefärlig uppfattning? Handlar det om 10 badrum eller 100, ett litet hallgolv eller en swimmingpool model badhus?

Håller med dig om att det verkar vara en riktigt trevlig maskin. Inte minst dammutsuget imponerar i vanlig ordning.
 
Jag lovar att återkomma när jag fått testat den...

Svårt att uppskatta men jag har i huvudsak använt den vid utrivning av kakel i kök samt klinker på golv och i något fall både på väggar och golv i badrum med betong/stenväggar...

Uppskattningsvis kanske upp mot 500 kvm men ändå ser den ut som ny tycker jag...

Utsuget är kanon ja... jag är jättenöjd med maskinen i sig...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...Uppskattningsvis kanske upp mot 500 kvm men ändå ser den ut som ny tycker jag...
Skönt att höra, då är vi i varje fall helt klart i en region som ger vettig utdelning per verktygskrona. SZ är ju inte direkt gratis heller...
 
bygga_bo skrev:
Skönt att höra, då är vi i varje fall helt klart i en region som ger vettig utdelning per verktygskrona. SZ är ju inte direkt gratis heller...
Så sant... jag tycker den verkar klart hållbar...

Till jobbet där det nyligen slutade med kollegans Hiltimaskin kan nämnas att jag först hyrde en större modell av betongslip som man går omkring med från Ramirent, men det fungerade inte alls...och skulle det fungerat så hade det garanterat tagit två dagar att få bort limmet på de 40kvm vi sedan låg på knä och slipade bort med handmaskinen på typ en timmes tid...
Varvtalet på den stora maskinen är ju så lågt så det hände nästan ingenting under de 45min jag provade medan kollegan körde och hämtade sin Hiltimaskin...

En annan kollega sa idag att hans SZ inte avverkade limrester speciellt bra men frågan är om det är olika typer av lim och underlag...
Jag ska prova själv nästa gång med båda varianterna...

Jag inväntar fler liknande jobb för en Brf där jag nyligen gjorde ett källarutrymme nämligen...
 
Paul, har du testat diamantskivan ännu?
 
Ja, jag har testat den på ett par olika golv varav ett med tjäraktigt underlag och ett med lite plastmatterester och lim och det fungerade kanon på båda två...
Enda nackdelen är väl att skivan är ganska liten i diameter jämfört med Hiltin jag lånade tidigare men funktionen var kanon...
Jag har ju bara kört på totalt 30kvm med den ännu och det syns i princip inget slitage ännu i alla fall.

Jag fick ju 85kvm golv till åt Brf jag skrev om så snart ska maskinen få jobba hårt... ;)
 
Ok, tack för rapporten. Det låter lovande. Var mest nyfiken utifall det skulle smyga sig med SZ någon gång - då vet jag vad jag skall prova istället.
 
bygga_bo skrev:
Ok, tack för rapporten. Det låter lovande. Var mest nyfiken utifall det skulle smyga sig med SZ någon gång - då vet jag vad jag skall prova istället.
Det tråkiga var ju att den var ganska så dyr... så det gäller att man lär sig ta lite betalt när den används för annars är det ohållbart...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det tråkiga var ju att den var ganska så dyr... så det gäller att man lär sig ta lite betalt när den används för annars är det ohållbart...
Jag tycker att det är bra att den är ganska dyr, annars hade jag förmodligen köpt en bara för att den är "bra att ha"... Hmm, enligt sann vertygsnördslogik fick jag nu fick jag helt plötsligt ett överskott på 2k på verktygskontot.... tack Paul! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.