Läste nyss tråden-Behandla repiga maskiner,jo nog är man lite nörd:D
Kom över en sliten Estwing hammare på loppis för 25 spänn:wow:.Ingen spegelglans på den inte!
Men"nördig"som man är-o jäkligt envis-så är det numera i stort sett spegelglans på skönheten! Nu till den egentliga frågan-hur fasiken göra med"läderlamellerna"på skaftet?
Skitigt o några små färgfläckar men annars helt.Det verkar som det varit lackat el.fernissat???
Så är det väl inte i orginal vad jag vet,eller? Finns det någon NÖRD här som kan säga hur jag"renoverar"till nyskick:wow:
 
Okej, men..... why??
Det kan ju inte för att komma ner i pris iaf, för att lägga på hyllan kanske, jaja vi har ju alla våra egenheter.

Jag kör med en Eastwing med läderhandtag som du beskriver, och det blir bara skönare ju mer man använder det kan man säga, men det ser ju aningens anskrämligt ut, tror det kan vara svårt att rengöra om det nu sitter ett par års svett som trängt in i skinnet.
Minns inte helt men hade gissat på att det låg någon form av vax eller liknande på den när den var ny.
 
Redigerat:
Eastving handtagen är lackade, fungerar utmärkt att slipa försiktigt på lacken och lacka om, lämpligt med något typ av 2 komp lack
 
Okej, men..... why??
Det kan ju inte för att komma ner i pris iaf, för att lägga på hyllan kanske, jaja vi har ju alla våra egenheter./Citat av Svanteman.Why-jo därför att jag gillar att arbreta med rena o snygga verktyg.Använder jag mekanikerverktyg gör jag dom alltid rena efter arbetet.Hur kul är det att börja jobba med oljiga o skitiga hylsor exv.?Mina elverktyg blåser jag av med tryckluft o torkar rent.Hammarskaft/skruvmejselskaft rengjörs med diskborste o diskmedel från svett,fett o skit.
så att det inte ska gro igen.
Nu är jag väl kanske ett unikum...
Vad gäller hammar handtaget har jag nu försiktigt slipat detta .Det blev lite ljusare o färgfläckarna försvann men för att få det ljusare borde jag kanske slipa mer.Törs jag det eller?
"Läderytan" blev liksom lite uppruggad efter slipningen,försvinner det när jag lägger på 2-komponent lack?:S
 
Nej men du lår behöva putsa mellan varven med lack.

/Kent
 
Min EastWing är aldrig spikad med, den är FÖR vacker för det.

Det är nog bara att slipa på och lacka, lädret är ju "homogent"

Protte
 
prototypen skrev:
Min EastWing är aldrig spikad med, den är FÖR vacker för det.

Det är nog bara att slipa på och lacka, lädret är ju "homogent"

Protte
Har du den i bokhyllan?:D
Funderar lite på det här med läderlameller,hmm....har en kniv från Fällkniven med läderlamellhandtag.Handtaget skall enl.dom inte skötas på något speciellt sätt utan"blir bara vackrare med åren".Om nu Estwing har lackade handtag så borde ju inte greppet vara särskilt bra(slinta etc).Har tidigare testat Estwing men då med"gummihandtag".Alla mina USA-hammare har rubbergrip.Lädergrepp är ju tjusigt att titta på men verkar ju lite si o så att jobba med med tanke på "greppet":S
Ska slipa lite mer o sedan börja lacka så får vi se hur det går:)
 
Det lackade skaftet är i mitt tycke rätt uselt eftersom det dels inte ger så bra grepp, dels blir fult om man slår hål på lacken och det kommer in fukt bakom. Kanske så att man egentligen borde behandla det på annat sätt (kanske vax eller olja?) som inte ger en tät yta. Kanske inte lika tjusigt att titta på men definitivt bättre på de andra punkterna.
 
Japp, inte direkt i bokhyllan men som prydnad i kontoret.

Handtaget är som skrivet värdelöst så jag spikar med en som det står JÄRNIA på, sedan har jag ett gäng med ärvda gummiskaftshammare som används.

Dessutom heter den fina hammare ESTWING, inte som jag stavade tidigare.

Protte
 
Ett sätt att lacka är med shellack, 20 lager med det lär ge en rätt bra yta och det tränger in hyfsat.
Kan ju säga att jag använder det på andra läderarbeten såsom bullwhips dock inte så många lager *ler lite*
En lite hobby som jag har är att fläta sådana.

/Kent
 
Lightning skrev:
"Läderytan" blev liksom lite uppruggad efter slipningen,försvinner det när jag lägger på 2-komponent lack?:S
Uppruggad är ju perfekt:)
 
mattiasp skrev:
Om den uppruggade ytan blir blöt så blir handtaget halt som såpa. Inget bra materialval helt enkelt.
Jag tycker att de här är fina:
[länk]
Uppruggat läder blir väl inte halare än lackat läder? Min erfarenhet är att Estwing i orginalskick (dvs lackade) blir hala när de blir blöta.

Hammarna på länken är fina...men träskaft lockar inte - jag har ännu inte stött på något som är bättre än gummi (av rätt typ) för hammarskaft.
 
En sån här borde ju minska ner antalet slag i allafall. :)

1.1216406400.worlds-biggest-hammer.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.