Funderar hur man mest korrekt mäter temperaturen på tilluften i FTX-system? Om jag sätter in sladden (vanlig termometer med sladd) i utblåset så visar den runt 13 grader. Håller jag den utanför ca 10cm från värsta blåset visar den 18. Det måste ju visa fel om termometern sitter mitt i blåset? :|
 
Mest rätt blir det efter aggregatet.
Mät sen precis i donet, så får du reda på hur mycket du tappar pga dålig isolering.
 
Tjoa skrev:
Mest rätt blir det efter aggregatet.
Mät sen precis i donet, så får du reda på hur mycket du tappar pga dålig isolering.
Fast det blir väl fel att mäta mitt i ett flöde eller tänker jag fel? Tänk själv när det är -1 grad ute men blåser 15m/sekund. Blir helt olika mätresultat då.

Så om det mäter 13 grader mitt i flödet är min första tanke att det kanske är 17-18 grader i luften om den stod still. Öhh :)
 
Bricco skrev:
Fast det blir väl fel att mäta mitt i ett flöde eller tänker jag fel? Tänk själv när det är -1 grad ute men blåser 15m/sekund. Blir helt olika mätresultat då.

Så om det mäter 13 grader mitt i flödet är min första tanke att det kanske är 17-18 grader i luften om den stod still. Öhh :)
Spelar ingen roll för en sådan temperaturgivare. Anledningen till att det känns kallare när det blåser är att man själv är varmare än luften, men temperaturgivaren ska ändå anta samma temperatur som luften.
 
mulpac skrev:
Spelar ingen roll för en sådan temperaturgivare. Anledningen till att det känns kallare när det blåser är att man själv är varmare än luften, men temperaturgivaren ska ändå anta samma temperatur som luften.
Aha så du menar att om man tar en vanlig termometer med sladd och håller ute i 30m/sekund så visar den samma om det sen slutade blåsa på den? Då har man lärt sig något och jag har för kall tilluft. Hmm.
 
Skilj på hur mycket en termometer mäter och hur du upplever det.
2 olika saker.
När luften kommer ut ur donet så blandar den sig rätt fort med omkringliggande luft.

* Edit, Pucktvåa.
 
Ok jag är med på banan. Tack! Jakten på de saknade graderna går vidare.
 
Ett tips är att byta filtren. Igensatta filter gjorde att jag fick is på rören för tilluften..
 
KingHippo skrev:
Ett tips är att byta filtren. Igensatta filter gjorde att jag fick is på rören för tilluften..
Har tvättat filtren i diskmaskin (metallnätt) samt sköljt värmeväxlaren i duschen (allt enligt manual). Luftflödet ökade ganska mycket men temperaturen är densamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.