Vi håller på att renovera köket och funderar på om vi ska sätta in en sådan där halvstor diskmaskin eller inte. Vi hade inte tänkt bo kvar så himla länge och funderar då mest på om det är värt mödan och pengarna. Tjänar vi vid en budgivning på att ha en diskmaskin i vår lilla tvåa på 48 kvm?

Ytterligare en fråga är vad det på ett ungefär brukar kosta att installera diskmaskinen? Får man göra det själv?
 
Du får installera diskmaskinen så länge det finns uttag för den och att du vet hur man gör. Sen beror allt på vilken köpare du kan tänkas hitta. Men skulle jag vara i köpartankarna och fick en lägenhet nyrenoverad med ny diskmaskin så kan man tänkas betala lite extra, Men allt beror på om det finns någon som vill bjuda mot mig.
 
Uttag finns nog inte. Det har aldrig varit diskmaskin där förr och lägenheten är byggd på 40-talet...
Det verkar ändå som att när folk renoverar sina kök även i små lägenheter så sätter de in diskmaskin. Synd om vår ska "sacka" efter när vi ändå renoverar.
 
Du måste låta en elektriker sätta ett eluttag till maskinen, gärnma i skåpet under vasken. Välj en blandare med diskmaskinsavstängning.
 
Vad kostar det att få hjälp med elen till diskmaskinen?
 
Du kan även köpa en separat diskmaskinsavstängare såklart. (svårast blir nog att få tag i en elektirker som har lust med ett sån litet jobb) runt 1000 lappen
 
Renoverar man köket så känns det liksom som att där ändå är en del annat som en elektriker måste ordna med och vad kan det då kosta att dra fram och sätta ett uttag i vaskskåpet till diskmaskinen...
Känns som peanuts i sammanhanget...
Värre om han bara ska komma för detta lilla jobb och då närmar det sig kanske tusenlappen som blandaren skriver...

Ska man ha dit en rörläggare som installerar blandaren så är det ju typ 5 min mer arbete för honom att även ansluta diskmaskinen...

Visst kan man installera blandare och diskmaskin själv men jag menar ju nog på att man ska vara väldigt insatt i vad man gör när man pysslar med vatten för blir det läckage sedan så lär ni få grova problem...
 
Har du en elektriker redan där är det ju gjort i en handvändning. Jag syftade på servicebil plus påbörjad timme. Om du har ett jordat uttag vid spisen redan så är det ju bara en kabel till och väggdosa i diskbänkskåpet. Detta skulle jag överväga att göra själv. Gränsfall om det är tillåtet men ingen som behöver veta. Säger som min gamla ellärare när jag gjorde grundkursen som grabb, "min senila mormor skulle kunna installera ett hus, glöm inte jorden bara".

Angående blandaren så är det busenkelt och fullt tillåtet att installera själv, lyckades du få på dig brallerna eller kjolen imorse så fixar du det. Välj någon tillverkare ansluten till Säkervatten så är instruktionen på svenska. Gör du fel märks det när du sätter på vattnet, glöm inte kolla så packningen till diskmaskinen sitter rätt (lätt vanligaste läckaget).

Minsta osäker kolla in http://www.koppla.nu/index.php?pageId=11
 
Mina två öre:

Jag skulle aldrig köpa en lgh med nyrenoverat kök utan diskmaskin.
 
Beredd att hålla med jonmo!
 
Vattnet frös för ett tag sedan, vilket resulterade i handdiskning i två dagar tills proppen släppte. Bland det värsta som kan hända en i-landsmänniska!

Kort sagt, jag instämmer med de två föregående "skrivarna"...
 
Vi har inte behövt ta in någon elektriker utan det är för diskmaskinen det behöver göras. Så att installera ett nytt uttag kostar runt 1000? Och rörmokare behövs inte?
Då känns det som att det problemet kan vara löst, nästa är att komma på ett bra sätt att sätta den i vårt lilla 40-talskök :-D

Nu handlar ju detta om en väldigt liten lägenhet så det är ju inte direkt att man bor här med familj. Det är därför det har varit lite att klura på om vi skulle sätta in diskmaskin, vi har ju klarat oss finfint utan. Men såklart, det är ju skönt att ha!
 
MörkÄngel skrev:
Vi har inte behövt ta in någon elektriker utan det är för diskmaskinen det behöver göras. Så att installera ett nytt uttag kostar runt 1000? Och rörmokare behövs inte?
Då känns det som att det problemet kan vara löst, nästa är att komma på ett bra sätt att sätta den i vårt lilla 40-talskök :-D

Nu handlar ju detta om en väldigt liten lägenhet så det är ju inte direkt att man bor här med familj. Det är därför det har varit lite att klura på om vi skulle sätta in diskmaskin, vi har ju klarat oss finfint utan. Men såklart, det är ju skönt att ha!

Jag räknar min diskmaskin till en av mina livs absolut bästa inversteringar i min tvåa på 42,5m2, för att nu vara exakt. Personligen ska jag aldrig någonsin bo i ett hem utan diskmaskin, det är verkligen pesten att diska för hand. Det som kan rädda er är att det kanske är en lägenhet som tillalar förstagångsköpare? Då är det nog lite lugnare gällande diskmaskin eftersom många då kanske är mer vana vid att diska för hand från studentlägenheter och så vidare.

Men jag skulle alla dagar i veckan sätta in diskmaskin i er lägenhet. Angående rörmokare står det rätt tydligt att det är att föredra. I mitt fall är bästa kompisen gammal pedant rördragare så jag/han gjordet det ihop. Men det är nästan så jag ångarar mig lite även om vi använde riktiga grejer och gjorde på rätt sätt. Skulle det hända något så kan det vara guld värt med ett kvitto på jobbet.
 
Om du säljer en tvåa på 48 kvm i Uppsala så är det stor chans att det är nyexade studenter från studentrum som köper den. Tror inte de tänker på diskmaskiner utan bara är lyckliga över att slippa alla andras skit. Så var det i alla fall för oss när vi köpte vår tvåa på 41 kvm i Uppsala. Vi kom inte ens på tanken att sätta in en diskmaskin när vi renoverade köket. Och när vi sedan sålde så var det ordentlig budgivning också.
 
byggankan skrev:
Om du säljer en tvåa på 48 kvm i Uppsala så är det stor chans att det är nyexade studenter från studentrum som köper den. Tror inte de tänker på diskmaskiner utan bara är lyckliga över att slippa alla andras skit. Så var det i alla fall för oss när vi köpte vår tvåa på 41 kvm i Uppsala. Vi kom inte ens på tanken att sätta in en diskmaskin när vi renoverade köket. Och när vi sedan sålde så var det ordentlig budgivning också.
Ja, du kan visserligen ha rätt men som det ser ut nu så är det inte så många studenter som bor här. Och de lägenheter som säljs i huset där är köket helt bytt och har diskmaskin. Nu gillar vi ju att vår lägenhet har charmen kvar och valde därför att inte dra ut det gamla köket utan bara köra en rejäl uppfräschning och bytte kakel, bänkskiva m.m. Men en diskmaskin brukar se rätt snyggt ut också, det syns att det är renoverat.

Har även kollat på små ettor som säljs och de flesta har en smaldisk insatt.

Antagligen så kommer vi att ha en kille som kommer över nästa vecka och kollar hur vi kan sätta in diskmaskinen i ett skåp. Det är lite bökigare när man inte byter ut köket utan har kvar de gamla måtten :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.