Hej,
Vi renoverar stegvis vårt lilla hus, och kommer successivt rum för rum att installera vattenburen golvvärme. Det är 4rum o kök, 84 kvm + hel källare. Idag har vi elpanna och radiatorer. Värmesystemet skall bytas till ack-tank med värmepump och solpanel. Men inledningsvis kommer vi att ha kvar elpannan. Vi kommer att börja med ett mindre rum 8-9 m2 ungefär. Rummet kommer att rensas totalt in till träväggarna och bjälklaget. Ny isolering i bjälklag och 45 -reglar med isolering, osb och gips på väggar. Golvet blir förmodligen glespanel med slang och parkett. Samma kommer att ske med kök + två sovrum så småningom.

Min tanke är att sätta en fördelare centralt på övervåningen som matas med rör från källaren. De flesta rummen kan jag nå direkt från fördelaren i en garderob, första rummet måste jag kanske dra slang till via källaren. Vardagrummet kommer att ha kvar radiatorer eftersom det är jättefin stavparkett med fris som jag inte vill riva upp. Radiatorerna kan dock bytas till moderna med större area.

Nu till frågan: vad behöver jag förutom slang till golvet? Vilket system skall jag använda för golvvärmen? Om systemet skall vara utbyggbart till de andra rummen behöver jag en fördelare antar jag. Skall man ha rumsgivare som styr varje slinga, eller stryper man bara flödet så att det blir lagom?
Går det att mata golvvärmen från samma stamledning som radiatorerna? Skall man ha något eget styrsystem för golvvärmen eller skall man låta shunten på acktanken styra värmen helt när den är installerad. Det blir lite lurigt eftersom allt inte installeras samtidigt.

Har försökt läsa lite hos leverantörer, men det var ett tag sedan, och jag tyckte det var svårt att förstå vilka komponenter jag behöver. Många frågor blev det. Hoppas någon kan hjälpa mig då det är dags att börja planera och budgetera nu. :)
 
Jag tycker Uponor system är bra att förstå. Ring och beställ deras användarhandbok eller ladda ner. Det är en bra början. Om det är träbjälklag du skall lägga i så krävs det antingen frästa spånskivor eller glespanel med värmefördelningsplåtar. Läs på uponors hemsida om golvärme 17mm (20mm används normalt vid platta) Matningen är normalt 25mm pex till fördelaren så det beror väl på vilken dimension befintliga rör har. Trådlösa termostater i rum är billigast men kräver mer dragning än trådlöst (Radio)..Normalt styr man man flödet på retursidan med styrdon...Det var lite iaf.

/Henrik
 
Tackar ödmjukast! Skall genast ladda ner den. Någon mer som har tips? :)
 
Krilleman
Jag gillar LK men smaken är som baken! d^_^b
 
Ok.
Det jag är ute efter är lite mer detaljerat vilka komponenter jag behöver. Har hittills insett att för enstaka rum behöver jag en pumpenhet med värmereglering (55grader radiatorvatten lär vara för varmt antar jag), tex push 12, men eftersom det skall byggas ut till 4 eller 5 rum behöver jag en större pump. Sedan fördelare, hur fungerar det? Fördelaren matas från pumpen, men sen? Vilka komponenter behöver jag för att det skall fungera? Är fördelaren komplett med allt som behövs eller måste man köpa till termostater, reglering, etc. Antar att det som vanligt finns oändliga valmöjligheter men vad är mest prisvärt och fungerar bra? Hur har ni gjort?
 
Mikael_L
Till vår grundleverans ingick det thermotech golvvärme. Jag har inget att jämföra med men tyckte det fungerade fint (vi gjöt ner slang i betongplattan).
Men på grannkåken var det också thermotech och rörmokaren där tyckte att thermotech's slang var den bästa han har jobbat med, mjuk och följsam.

Jag vet inte vad det här var värt ... Inga riktiga raka råd i alla fall.

Annars misstänker jag att uponor har mest information och anvisningar, lätt tillgängligt på nätet. Det är ju en stor fördel för en hempulare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.