Skall bygga nytt på ca 180 kvadrat och överväger att värma huset med sol och ved. Vill optimera anläggningen och eftersom jag skall låta rita huset borde det ju gå att få till något bra. Ni som har erfarenhet: Hur hade ni gjort i min situation? Har koll på det uppenbara (tak i rätt vinkel mot söder, hög effekt på panna och stora tankar,) men inte så mycket mer. Tar tacksamt emot alla råd!
 
Jag har inte praktisk erfarenhet av solvärme, men standardtipsen brukar vara:

  • Räkna ut hur mycket pengar du skulle lagt på solvärmen inklusive allt och lägg det på större tank, mer isolering till tank och bättre panna
  • Se till att vedhanteringen blir smidig, lätt att komma in i pannrummet från vedbod eller motsvarande
  • När du väljer hur stor tank du ska ha, ta i så du spricker och lägg till några tusen liter på det :wow:
  • Sätt en elpatron högt upp i tanken
  • Bered varmvatten med TVA
  • Öppen expansion är att föredra
 
Jag hade delat upp tankvolymen så att du har en tekniktank på ca 750 liter för att hålla solvärmen effektiv. Sedan en så stor slavtank som du har plats/budget för. Jag har själv haft solvärme i ca 13 år och den har överträffat alla förväntningar. A & O är att dimensionering mellan panelyta och tank funkar men i ditt fall kan du alltid pytsa över värme i slavtanken om det blir en drömsommar. Jag rekommenderar att du lägger en del planering på vedlogistiken.
 
Ok, en tank på 750 liter för att optimera solvärmen låter vettigt och sedan en så stor slavtank som möjligt men förklara gärna en sak för mig: Alla på forumet verkar vara rörande överens om att man skall ha så stor tankvolym som möjligt men de installatörer jag talat med förespråkar mindre seriekopplade tankar med motivet att det blir tungeldat med för stor tankvolym. Varför?

Superpaco: Du menar att det är svårt att räkna hem solenergin ekonomiskt och du har nog rätt men känslan som solenergi ger får väl kosta en slant. Vore intressant att höra hur du hade dimensionerat din drömanläggning vid ett nybygge. Jag tänker på pannstorlek och antal liter i tankvolym. "Ta i så du spricker och lägg på några tusen liter" låter ju ganska mycket :) Du skriver "bered varmvatten med TVA" Vad är det? Novis som sagt...
 
Bebbianos skrev:
de installatörer jag talat med förespråkar mindre seriekopplade tankar med motivet att det blir tungeldat med för stor tankvolym. Varför? .
Okunskap, välj en annan installatör, dom där kan inte bygga ett bra system...
 
Bebbianos, man behöver inte ha jättestora tankar för att ha en vedeldning som fungerar. Det går att få å funka ändå. Men som sagts, tänk över och planera för rationell vedhantering det hjälper mycket.
Steg ett bör vara att ta rätt på hur mycket energi ens hus förbrukar vid olika temperaturer och börja dimensionera utifrån det.
Sen får man bestämma sig för hur ofta man vill eld helt enkelt. Två brasor per dag när det är kallare än femton grader där Du bor kanske inte är hela världen? Man sparar in rätt många tusen på marginalen i investering bara genom det.
Men en bra panna tycker jag inte man ska tumma på. Hellre några tusen extra på pannan och spara in lite på kubiken, för köpa till en extra tank senare är lättare än att kasta ut en panna som har tjugo års livslängd kvar. Det pratas också om att tanken måste rymma ett helt inlägg när ingen värme förbrukas, men det finns ingen lag som säger att man alltid måste ha pannan full när man tänder.

Fulefejs, Du som har erfarenhet, berätta om hur man ska tänka vid optimering av solvärme, tank och vilken energimängd som praktiskt genereras.

Bara lite input..
 
Var på en informationsafton om solvärme.
Där var det med en kille som starkt ifrågasatte varför man skulle sätta in en panna med tankar och solpaneler, han tyckte bara det kostade pengar, fick då frågan hur han värmde sitt hus.
En kökspanna.
"föreläsaren" konstaterde att han då måste hålla eld hela dagen för att få värme.
Mycket riktigt killen gick upp kl 5 och tände, sen höll han fyr hela dagen tills han gick och la sig och tyckte detta funkade utmärkt. Och det gör det ju om man har tid att vra hemma hela dagarna.

Själv så är jag lt och vill inte elda så ofta, så skulle jag satt in ett nytt system idag hade det blivit ett system med tillräckligt mycket volym för att klara av två dygn i - 10 och en panna som värmer upp detta på 5 timmars eldning.
Och solpaneler som håller med varmvatten på sommaren.

Så mitt råd är att du skall fundera på vilka krav du har på systemet och hur mycket jobb du vill lägga ner, och hur ofta.

För övrigt såg jag att solpanelerna laddade min tank ett par timmar idag...
 
EN separat tank för solvärmning. 500L, sedan en riktig till pannan 3-5000l.. Blir det sedan för varmt i soltanken kan man ladda över till stora tanken för att kyla den lite.. Till varmvattenberedning används en TVA.. Mycket smidigt och du får full kontroll, utan massa slingor och grejjor som försämrar funktionen-..
 
Viktigt att tänka på att dimensionera solfångarna i förhållande till tankarna så att du klarar av att kyla ner solpanelerna sommartid så inte systemet börjar koka.
Alternativt tvätta bilen med varmvatten varje dag ;)
 
Har man 5500liter så tar det nog några sommrar utan vinter imellan för att koka systemet ;)
 
Tack för alla kloka synpunkter. Förklara gärna vad TVA är för något.
 
En extern värmeväxlare för beredning av tappvarmvatten, så att man kan utnyttja hela tankens kapacitet..

TappVattenAutomat

tex Baxis Modell, den är mycket bra.
 
ichgary skrev:
Har man 5500liter så tar det nog några sommrar utan vinter imellan för att koka systemet ;)
Beror ju på energiuttag samt hur stor solfångaryta man har samt givetvis hur solen behagar visa sig.Samt isolering av tank och värmeförluster på vägen.
Men tycker ändå man bör beräkna för en solig sommar.

För lat för att räkna just nu men finns lite siffror på http://sv.wikipedia.org/wiki/Solenergi
Nu ska man ju alltid ta Wikipedia med en nypa salt:

"Solen strålar ut en effekt på 4·1026 W varav 1,7·1017 W träffar jorden. På jordens avstånd från solen är effekten i genomsnitt under ett år 1350 W/m². Detta värde benämns solarkonstanten. Eftersom endast halva jorden är upplyst vid varje tillfälle och eftersom områden närmare polerna belyses med en allt flackare vinkel är den genomsnittliga energin som jorden tar emot betydligt lägre, 342 W/m². Av den strålning som träffar jordens atmosfär reflekteras 22,5 % direkt av atmosfären och moln medan 19,5 % absorberas här. Återstoden, 58 %, når jordytan, där 9 % reflekteras ut igen.[1] Detta innebär att i snitt 49 % eller 168 W/m² av solenergin absorberas vid jordytan, för att senare stråla ut som svartkroppsstrålning. Detta värde varierar stort beroende på latitud och klimat."

Sen Google för att få reda på hur mycket effekt det krävs för att värma vattnet:
http://www.google.se/search?num=100...1+liter+vatten+effekt+watt&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Finns hur många som helst som kan räkna på detta bättre än mig så jag fortsätter skruva gips istället :cool:
 
Bebbianos skrev:
Ok, en tank på 750 liter för att optimera solvärmen låter vettigt
Jag förstår inte varför man ska ha en tekniktank bara för att man har solvärme. Det argument jag sett är att solen inte ska behöva arbeta mot för stor volym, men det faller ju om man laddar med värmeväxlare i stället för solslinga.

Bebbianos skrev:
Superpaco: Du menar att det är svårt att räkna hem solenergin ekonomiskt och du har nog rätt men känslan som solenergi ger får väl kosta en slant.
Ja, känslan är väl svårt att sätta ett pris på. Jag ska inte säga att jag inte tänk tanken själv :)

Bebbianos skrev:
Vore intressant att höra hur du hade dimensionerat din drömanläggning vid ett nybygge. Jag tänker på pannstorlek och antal liter i tankvolym. "Ta i så du spricker och lägg på några tusen liter" låter ju ganska mycket :)
Jag hade nog inte satt in vedeldning vid nybygge, men om jag får fantisera lite så hade jag platsbyggt en tank på kanske 12m3 med "nästan inga anslutnigar alls". Panna med stor vedvolym (viktigare än effekt för mig).

Bebbianos skrev:
Du skriver "bered varmvatten med TVA" Vad är det? Novis som sagt...
Svaret på vad det är har du ju redan fått högre upp i tråden, fördelen som jag ser det är förutom låg returtemp att det måste vara det bästa för skiktningen i tanken. Och den vill du vara rädd om med stor tank.
 
Kanske en värmeväxlare för att ladda en stor tank med sol. Det kräver en fungerande skiktning, men man utnyttjar solen på en gång det går. Dessutom slipper man en extra tank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.