Hej Alla!

Jag har en micro och ugn som ska sitta ovanför varandra.
Idag har jag en 10A 1,5 ut till uttaget, Men ugnen drar 3600w och har bara en anslutningskabel.
Så min tanke är dra ut en 2,5mm och säkra av med 16A... 3600w/230v=15,6A Så länge är det bra!
Men nästa pannkaka är att micron skulle också vilja ha ström då 900w max...
frågan är då om jag får dra en 1,5 till micron ihop med 2,5 och gemensam nolla och jord!?


Tack för snabba svar
 
Man drar 2,5mm² till båda. Dvs 4st 2,5mm² (två faser, nolla, jord). Ena fasen+nolla+jord till ett envägs uttag, den andra fasen+nolla+jord till ett annat envägs uttag.

Alternativt att de två delar på samma 16A säkring, fast då får du hålla dig från att starta micron just då ugnen värmer.
 
Men OBS det ska vara två OLIKA faser, om inte blir nollan överbelastad
 
Ok, Tycker då att det blir bäst att dra ut 2 st faser (olika) nolla och jord!
Sedan ta bort gamla uttaget som sitter idag och sätta upp en anslutnings dosa eljo..
Vad sägs?

Men sen vill ja kunna ha mircon och ugnen på samtidigt, blir det verkligen bra om jag tar 16A till ugn och 16A till micron...eller ska jag säkra av micron med 10A trots att det är 2,5 ut?
 
En tvåfasgrupp bör ha samma säkring (både typ och storlek) på varje fas. Micron tar inte skada av en 16A säkring. Dessutom bör det ju vara en tvåpolig säkring (plus JFB förstås).

Detta med en tvåfasgrupp gäller också bara om det är orimligt svårt att dra fram en ny gruppledning till ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.