Hej!
Har nu kommit en bit i ombyggnationen av våran relax/bastu.
Nästa steg är snart här och det är dags att få undan uppbilat material av olika storlekar. Cellplast isolera (ca 30cm) under och gjuta in golvvärme, avlopp och klinker på. I anslutning till rummet blir det bastu och längst ned till vänster på bild, dusch och bredvid ett massagekar...

Några funderingar:

1. Under betongen fanns sand. Hur djupt vet jag inte. Kan jag jämna ut och låta detta ligga som underlag för cellplasten?

2. Bilningsmassorna eller stenen av olika storlek. Finns det någon nackdel att låta detta ffa de mindre stenarna ligga kvar under cellplasten?

3. På bilden ser ni att det är lämnat ca 10 cm av gamla betonggolvet mot syllen av lecablock (?) Höjden gammal betong - syll är ca 10 cm och ungefär den höjd den nya ingjutningen och golvet kommer ha.
Har försökt få till betongen så rak som möjlig för isoleringen.
Är det då bara att lägga isoleringsskivor i omgångar på bärlagret utan att ha en sågat jämn kant eller skulle det vara idé med L-element mot den något ojämna kanten?
Finns det någon risk för ökad fuktvandring i en sådan konstruktion?


Synpunkter?
 
  • DSC00508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00510.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan.

Håller även vi på med ett liknande projekt.

1. Som jag har förstått det är inte sand kappillärbrytande och om du ska ha cellplast som isolering bör det vara minst 20 cm makadam under för att få den effekten. Om man väljer att använda Isodrän sikvor (eller liknande) som har den funktionen slipper man makadamlagret och kan mer eller mindre lägga de, direkt på marken med en markduk under. Jag skulle inte valt att ha sand direkt mot "vanliga" cellplast skivor.

2. Det hänger lite ihop med din 1:a fråga.

3. Vet ej.

Lycka till.

Henrik
 
Ja, så isodrän funkar ovanpå sand? Om man ska ha cellplast är då 20cm makadam på sand okej? Blir ju genast att jämföra pris kontra skotta sand :)
Tror det är ganska mycket sand...

Fråga 2 ...om det är någon nackdel att ha den bilade cementen kvar under isolering, antingen bland sanden eller under makadam. Tänker då främst på materialet, cement?

Någon om fråga 3?
 
Jag hade skippat makadamen och lagt isodrän. Jag hade lagt en tunn cellplast remsa. ovanpå den bef.betongen så att fukten inte kan stiga upp i den nya plattan,.
 
Mikael_L
Vad gör du med betongytan efter gjutning?

Tänker du ha tätskikt och sen klinker, plastmatta eller rå betong? eller?
 
Fixar_krille: Det känns som att arbete plus makadam kostar mig mer än skillnaden Isodrän kontra cellplast. Den går alltså att lägga på sanden?
Vill du ha cellplastremsan även om det kommer gjutas direkt mot den gamla betongen. Tänkte lägga isoleringen upp till underdelen på den kanten sedan gjuta in golvärme på detta (ca 10cm). Då tänkte jag gå över den gamla betongen med gjutningen.

Mikael_L: Det blir våtrum så det blir väl tätskikt och klinker. Tätskikt åtminstone närmast väggen som syns på bilden där det kommer bli dusch och bad. Din tanke?
 
  • Gilla
B-rod
  • Laddar…
Läser lite på Forumet... Många olika bud!

Skulle detta funka i mitt fall:
- Jämna ut sand/betongrester
- (markduk)?
- Isodrän 100mm
- Cellplast 150-.200mm
- Golvvärmerör (vattenburet)
- Gjutning med armering.

Ska jag lägga in markduk eller tom plast i något lager?
 
Mikael_L
Jag har funderat lite på ditt "problem".

Jag kan börja så här. Det jag tänker på som två viktiga saker är fukt och värmeisolering.

Fukt kan komma från marken under och det ordnas med kapillärbrytande lager under cellplasten (och troligen också med användande av isodrän, pordrän, men jag kan inget om dessa produkter) samt en nöjaktig vanlig dränering runt huset.
Men fukt kan också tränga in från sidan ifrån den gamla kantbalken.
Så jag funderar på ifall lite åldersbeständig plast borde sättas mellan det gamla och det nya. Men då blir din nya platta en flytande platta. Vilket iofs kan fungera.

Sen vad gäller värmeisolering, så verkar du sikta på 250-300 isolering under, vilket är rätt bra.
Men du får kanske dåligt med isolering åt sidan, så pass att du kanske får 90% av värmeläckaget åt sidorna beroende på att det är så bra nedåt.
Här skulle man kunna tänka sig en bit lodrät cellplast mellan grundmuren och plattan, säg ca 5 cm.
Även här blir resultatet en flytande platta.

Vad tror du och ni andra som läser om dessa tankar?
 
Vad kan ett flytande golv innbära för svårigheter? (du låter lite skeptisk)
Hur skulle du lägga plasten? (blå)

Nu är det här en enplansvilla, gamla kanbalken som blir kvar, ca 30cm och under jord. Jag hade en fundering på L-element i cellplast mot den gamla balken för att jämna av och isolera!? Tänkte då att isoleringen som ligger plant fyller även denna funktion?

Eller menar du att isolera även det som är syllen, lecablocken på bilden? (Röda)

Är det något som säger hur "nära" färdiga betongytan cellplast kan ligga?

Bifogar en ny bild (paint) i profil. Är det så du tänker?
 
  • Golv relax (paint).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nja, jag ska inte påstå att jag är skeptisk mot flytande.
Men däremot har jag lämnat de av mig kända konstruktionerna, och därmed är jag mera ute i tassemarkerna och snokar.

Flytande plattor i olika former är ingalunda något jätteovanligt, supergrund t.ex. eller en relativt vanlig företeelse i norge, vad jag förstått.
Men fler som har synpunkter på vad jag skrev är tacksamt. Jag vet inte riktigt om jag gör mig ett problem av något som egentligen är ett icke-problem :blushing:

Var det leca-sten i kantbalken? Den isolerar ju lite.
 
Tack för dina svar Mikael_L.
Jag har tänkt (med eran hjälp), utan att fråga någon som "kan" sånt här.

En lösning skulle vara att sätta 2 x 100mm isodrän eller motsvarande. Duk (röda) på detta och sen gjuta in golvvärmen. Tänkte att 200mm räcker!?
Mot kanten (lecablock/syll) plast (blåa) för att hindra fukten. Där skulle man också kunna trycka in lite isolering...
Funkar detta?

Fortfarande ingen som har ett svar.. Så SKA du göra!?? :)
 
  • Golv relax (paint).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.