Hej!

Har en bostadsrätt där jag i samband med renovering bytt samtliga kontakter och strömbrytare. Ingen NASA-teknik direkt men nu när jag snart ska sälja den så tänkte jag för säkerhetsskull ha hit en elektriker för att kontrollera kontakterna. Känns bättre att ha ett kvitto på det.

Då slog det mig att i köket har jag gjort en hel del eget el-arbete...
Där har jag tagit en "tändkabel" och dragit den till en kontakt som jag fast installerat i ett av köksskåpen. Inga konstigheter egentligen. Har användt installationskabel och dolt kabeln i självhäftande kabellister.

Men nu undrar jag vad som gäller för spotlightsen? Köpte en uppsättning på IKEA med 6 st spotlights. Dessa är monterade under köksskåpen. Kablarna till spotlightsen är dragna i skåpet med kabellister på synliga ställen och sitter klammade med buntband på dolda ställen. Sedan sitter stickproppskontakten in i det fast monterade vägguttaget i skåpet.

När jag nu tar hit en el-kille för att kika på montaget kommer han vija riva bort hela IKEA installationen och göra en "egen"?
Eller är lösa kablar ok att dölja med självhäftande kabellister samt buntband?
Jag tolkar inte denna installationen som fast utan som vilken skåpsbelysning som helst.
Är jag fel ute eller vad säger ni?
 
Jag skulle klassa det som fast installation. Många tror att om man gör en fast installation och sedan ansluter med en stiockkontakt så är det okej, men det stämmer inte.

Har du använt enkelisolerade ledare (t.ex. FK) eller installationskabel (t.ex. EKK-light)? Är det FK så är det okej att lägga i kabellister, men då måste de bara kunnas öppna med verktyg. Sådan list har du förmodligen inte använt och om du använt strippor på sina håll så...
Är det EKK-light däremot så är det väl okej, möjligtvis att det estetiska kan ha fått sig en törn beroende på hur kunnig du var. :)
Om du har använt "lampsladd" SKX eller anslutningskabel RKK så är det inte en okej installation, fast stickkontakt på sådan kabel är däremot bättre än på FK eller EKK-light.

Jag tror inte att elektrikern kommer slita ner det, det kan möjligtvis komma som en uppmaning.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Jag skulle klassa det som fast installation. Många tror att om man gör en fast installation och sedan ansluter med en stiockkontakt så är det okej, men det stämmer inte.

Har du använt enkelisolerade ledare (t.ex. FK) eller installationskabel (t.ex. EKK-light)? Är det FK så är det okej att lägga i kabellister, men då måste de bara kunnas öppna med verktyg. Sådan list har du förmodligen inte använt och om du använt strippor på sina håll så...
Är det EKK-light däremot så är det väl okej, möjligtvis att det estetiska kan ha fått sig en törn beroende på hur kunnig du var. :)
Om du har använt "lampsladd" SKX eller anslutningskabel RKK så är det inte en okej installation, fast stickkontakt på sådan kabel är däremot bättre än på FK eller EKK-light.

Jag tror inte att elektrikern kommer slita ner det, det kan möjligtvis komma som en uppmaning.

//Patrik
Tjena!
Tack för svaret, ska försöka tydliggöra det hela lite.
Belysningen vi talar om är IKEA:s serie Grundtal - Spot

Ska försöka tydliggöra installationen... :)

Spot -----kabel1-----kabel2-----drivdorn-----kabel3-----stickpropp

Kabel1: Närmast spoten så är det två lösa sladdar (1x0,72mm2)
Det framgår inte tydligt vad det är för typ av kabel, men den är flertrådig.

Kabel2: Kabel1 övergår till kabel2 med en krympslang (allt detta är färdigskarvat ifrån IKEA).
Här sitter dem två sladdarna ihop med varandra och var och en har 0,824mm2 area.

Drivdorn: Alla 6st spotlights kablar är installerade i drivdornet. Simpel installation där jag som användare tryckt i sladdarna.

Kabel3: Från drivdornet går det en kabel (likt en vanlig bordslampsladd) med en lampströmbrytare mitt på kablen. I änden sitter en smal gjuten stickpropp.

Allt detta är prefab ifrån IKEA. Allt jag gjort här är att ansluta samtliga kablar till drivdornet. Dvs kabel2 samt kabel3 (även dessa är ikeas).

Drivdornet är förankrat i skåpet och kabel1/kabel2/kabel3 är lagd i kabelkanaler/kabelgömmor samt buntband på sina ställen allting snyggt och prydligt. Kabelkanalerna går med lite god vilja bryta upp med fingrarna, men det är inte enkelt.

Om vi nu tittar vidare på resterande installationen så är den enligt följande. Nu utgår vi ifrån kontakten där ovan nämnad stickpropp sitter i:

vägguttag-----EKK-----takuttag

Vägguttaget där drivdornets stickpropp är instucken i, är fast installerat i skåpet.
Strömmen till vägguttaget fås genom en EKK kabel som är ansluten i ett uttag i taket.
EKK kabeln ligger i kabelkanaler/kabelgömmor. I ett hus med lättbetongputs så sitter en sån kanal bättre än en kanal som spikas upp.

Kontentan av allt detta är att när jag slår på strömbrytaren innanför dörren så tänds spotlightsen under köksskåpen.

Vore verkligen trist om elektrikern komma slita ner och göra om allt... men är de det som krävs för att få ett godkännande så får han väl göra det... :S

Undrar annars om man kan skriva något om det i lägenhetskontraktet... "Säljaren ansvarar inte för el-installationen under skåpen i köket"??? :rolleyes:

MVH
 
Redigerat:
Tror inte han kommer klanka ner på lampinstallationen.. Har du spikat upp EKKn snyggt och proffsigt säger han inget om detta, be han bara kolla över alla anslutningar då ifall du känner dig osäker.
Skriv inget kontrakt på elinstallationen, se antingen till att den är ordentlig eller riv ner.
 
Spotinstallationen är väl inte mycket att yvas över - det är en gråzon här för vad som är fast installation och så här lär det vara installerat i många hem, av elektriker dessutom om jag inte misstar mig?

Installationen mellan takuttag och spotuttag borde däremot göras om till en fast installation, dvs koppla in EKKn fast i uttaget istället för lampproppen. Stickkontakt och EKK går inte ihop. Inte heller går ett lamputtag/lampstickpropp ihop med ett vanligt 16A schukouttag. Inte för att det gör så mycket då du inte rycker i/ur denna kontakt dagligen och inte pluggar in ugnen i uttaget i skåpet, men ändå. Ett alternativ som dock är sämre är att använda lampstickpropp -> RKK/SKX och en uttag monterad på kabeln istället för fast i skåpet.
 
Mellan spot-uttag och takuttag är det en fast installation.

vägguttag-----EKK-----takuttag

Däremot är EKK:n endast förankrad i kabelkanaler ClasOlson-style.



Jag känner mig mycket säker på denna installationen allt är kontrollmätt och fungerat problemfritt nu i snart ett års tid. Problemet är väl när jag säljer lgh:en vidare och en klåpare är där och pillar utan att veta vad han sysslar med. Då bär jag fortfarande ansvaret. Så länge ingen öppnar kontakter eller klipper sönder kabelkanaler+kablar så kommer ingenting hända...

Troligtvis är jag bara nojjig i onödan...
 
Tror inte det sitter stickpropp på EKKn, jag förstod det som att han klamrat en kabel från takdosan och i änden skruvat upp ett schuko fast i vilket lampinstallationen är inpluggad. Kan ju ha läst fel också..
 
Slugge skrev:
Tror inte det sitter stickpropp på EKKn, jag förstod det som att han klamrat en kabel från takdosan och i änden skruvat upp ett schuko fast i vilket lampinstallationen är inpluggad. Kan ju ha läst fel också..
Korrekt! Ingen stickpropp på EKK:n. d^_^b
 
Strömmen till vägguttaget fås genom en EKK kabel som är ansluten i ett uttag i taket.
Ok, sorry.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.