Har nått den insikten att jag nog måste byta ut mina gamla fina spröjsade 2-glasfönster på mitt 30-talshus. Fönsterna är bra trämässigt och har fina handblåsta glas men måste målas och kittas om, och då pratar vi om att ta ur rutorna och göra ett riktigt jobb. Gjorde ett tappert försök i somras med inser att detta skulle uppta min sommarsemester i flera år. Det som framför allt får mig att fundera på att byta till nya fönster är att jag bor rätt nära ett hårt trafikerad väg och får in rätt mycket trafikbuller. Var in till en granne som precis bytt till nya 3-glasfönster och hos dom var det knäpptyst !
Det tar emot att byta ut dessa vackra fönster men jag blir nog tvungen:(

Nu till frågan. Vart hittar jag nya 3-glasfönster som liknar mina gamla spröjsade kopplade fönster till ett rimligt pris ?? Får nog leva med att ha fuskspröjs kan jag tänka. Det handlar om ca 13 fönster i storleken 12x15.

Önskar förslag på olika märken som finns på marknaden. Har inte orkat kollat runt bland alla tillverkare men hoppas få lite tips på detta forum.

Tack för förhand,

/Hans
 
Om du väljer Ekstrands eller Velfac kan du få tidsenliga fönster med moderna buller & U-värden.
Desutom med aluminiumutsida om du vill (vi tog det - det syns knappt)
Vi hade ett liknande problem som du men ville behålla stilen men med modern funktion.
Dessutom ville vi ha genomgående spröjs (glasbrytande) för att slippa att se insidan på ett knäppespröjs där ett höstlöv fastnat mellan, och som dessutom blir i en annan kulör än den via insidan. (vi har röda fönster)

Det slutade med att vi valde Ekstrands eftersom de hade en snyggare insida och fler beslag att välja mellan, dessutom 10-20% billigare än Velfac.
 
Och , sälj dina gamla fönster till någon som har tiden att göra det du blev trött på..
Det finns gott om entusiaster.
Att lämna in dem för renovering kostar hur mycket som helst när vi frågade. Dessutom en hyfsad tid med plasttäckning för fönsterhålen :)
 
Tack för tipset !
Vad får man ge för ett 3-glas Ekstrands ?
Och självklart ska jag sälja mina gamla fina fönster, frågan är bara vad man kan ta för dem.

/H
 
Oftast tror man att nya fönster är jättebra, kan hända men på vilket sätt? Har ett hus från 1909 med tillbyggnad från slutet av 1980 talet om man nu jämför fönster kan jag konstatera att för det första virket är skit dåligt i de nya medans de gamla är stenhårt fett kådrikt virke som inte ruttnar i första taget.
Har du pengar lägg inte dem på att köpa nya utan be någon kitta o måla de gamla med linoljefärg och linoljekitt, isoleringsmässigt kan hända att 3 glas isolerar lite bättre men jag har 2 glas isoler inte är de bättre än mina från 1909, tänk på att luft är isolering också.
Värna om våra gamla hus med orginalfönster du äger ditt hus men kommer antagligen inte vara den sista som bor i det, tänk på att du förvaltar samtidigt en kulturskatt. Många byter ut sina gamla fina fönster och en stor del av husets charm försvinner med bytet av fönster.
 
Jag vet att man inte kan jämföra nya och gamla fönster. Det som mest lutar mot nya fönster är ljudisoleringen inomhus, det kan jag aldrig uppnå med mina gamla fönster.
Där jag bor sätter man inte bara in en skiva för fönstret medans man lämnar bort det som skall repareras, det går bra att vara hemma medans man fixar klart fönstret ! Med andra ord skulle detta ta en faslig tid och skulle endast kunna ske helger och semestertid. Så tyvärr lutar det mot nya fönster.
 
Hej, Jag vet inte exakt vad de kostar eftersom vi köpte 37 fönster och 4 fönsterdörrar. Det blev offererat i klump.
Men dra ett mail till dem så får du nog svar av närmaste återförsäljare.
 
Man kan inte jämföra gamla fönster med 70-80tals fönster...Nya fönster idag är betydligt bättre än 80-talet om du väljer från de större mer kända fönstertillverkarna.
 
16 års erfarenhet av fönsterrenovering säger mig att det går fint att behålla de gamla du har nu.
Du kan byta det inre glaset mot ett lamellglas för att få bort bullret, och dessutom få en energibeläggning på det så halverar du nästan värmeutsläppet genom glaset. Det gamla tätvuxna träet isolerar bättre än nytt glesvuxet. Låt en firma renovera fönstren och måla gärna dom med linoljefärg men komplettera med moderna tätningslister.

(Jag/vi monterar också nya fönster men det blir aldrig samma utseende som original, däremot kan det bli lite tystare o lite varmare, det är sant. Men som skrivet ovan, huset lånar du bara av framtidens ägare så låt dom uppleva original också)
 
amazon. Hur kan tätvuxet isolera bättre än glesvuxet? Låter som en omöjlighet. Att gammalt trä är bättre på alla andra sätt håller jag med om.
 
Kan inte svara på de exakt, men har sett skillnad på provresultat från statens provningsanstalt.. Jag har också funderat på vad det är som gör skillnaden..
 
En vild gissning varför tätvuxet trä minskar bullret bättre än glesvuxet har att göra med tätheten på träet.
Det är samma princin som vid ljusisolering inomhus, gullfiber för mellanregister och uppåt och gipsskivor till basen, iom att vägbuler är lite mer lågfrekvent än mycket annat.

Anledningen till att stumma material häjdar låga frekvenser bättre en höga kan jag inte förklara, det får ni ta upp med en som kan sin fysik. Men jag gissar på att det har med luftmängden som skall flytta sig.
 
HasseE skrev:
Tack för tipset !
Vad får man ge för ett 3-glas Ekstrands ?
Och självklart ska jag sälja mina gamla fina fönster, frågan är bara vad man kan ta för dem.

/H
Har Ekstrands verkligen 3-glasfönster? När vi tog in offerter i somras hade de enligt egen utsago endast 2-glasfönster.

Jag frågade uttryckligen efter 3-glasfönster, men de hävdade att de enbart körde 2-glas och att dessa hade samma u-värde osv.

Jag hade ingen anledning att betivla detta, men vi valde dock en annan leverantör av lite andra anledningar. Men som sagt... Jag tror inte att de har 3-glasfönster, iaf. inte om man får tro deras säljare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.