Har någon haft kontakt med kvinnliga hanverkare så som snickare och elektriker? Tar tacksamt emot kontaktinformation?
 
I detta jämställda tidevarv, varför är hantverkarnas kön viktigt?
 
Efter att haft ett stort antal manliga hantverkare här för att beräkna kostnaden för renoveringen av mitt kök har jag kommit till slutsatsen att jag vill prova hur en kvinnlig hantverkare hanterar kontakten. Om jag skulle berättta om alla de turer jag haf i kontakten med manliga hantverkare skulle detta forums utrymme inte räcka till. Men för att göra berättelsen kort. De senaste jag hade här skulle ha betalt för 3 veckors arbete för 2 man för att renovera mitt kök och säger högmodigt när jag frågar om jag kan räkna med att det inte tar längre tid "att det isåfall beror på mig om det tar längre tid,för då har jag begart en massa extra åtgärder,för dom brukar alltid räkan rätt". Slutsumma utan materlial, el och rör 120.000 före rot. Summan förefaller orimlig och jag hör inte av mig direkt. 4 dagar senare ringer den ena och ber om uräkt för.....kompisen hade visst räknat fel. Nu hade han som ringde satt sig ner och räknat och....ja han bad så hemskt mycket om ursäkt men det han kommit fram till var att kostnaden hamnade på halva summan. Detta är bara en i raden av tröttande kontakter med manliga hantverkare.

Ja...där fick du en förklaring till varför jag vill få kontakt med kvinnor som är hantverkare. Du bor visst i Norbotten? Kom till Stockholm så förstår du kanske. Här är byggmarknaden sjuk.
 
Glömde...i Stockholm är hanverkaren kung och kunden ska vara väldigt tacksam för att densamme gör sig mödan att göra jobbet.Det råder en märkligt bakvänd situation där jag som betalar hantverkarens lön ska lägga mig platt och vara tacksam.
 
Kvinnliga företagare är generellt lite annorlunda då de ytterst sällan gör konkurs tex. de tenderar att INTE belasta företaget med onödiga it-lösningar och dyra bilar heller så det kanske inte är en så konstig fråga. Jag kan tyvärr inte ge något tips men hoppas Du får napp och kan återkomma med en rapport om den ev. skillnaden.
 
Det är nog inte mycket märkvärdigare än förhållandet mellan tillgång och efterfrågan.
 
Redigerat av moderator:
Tack Jan Å . för svar. Ja det är just det jag vill undersöka om det kan vara så att kvinnliga hantverkare är så som du beskriver dem..
 
mycke_nu skrev:
Det är nog inte mycket märkvärdigare än förhållandet mellan tillgång och efterfrågan.

Men vi kan sitta och gissa hur mycket som helst eftersom hantverkare inte får yttra sig i detta forum..
Tillgång och efterfrågan......visst har du rätt i det när det gäller svårighet att få tag på hanverkare och också när det gäller höga priser, tyvärr......men läs min historia lite längre upp i länken. Att på 4 dagar få två pris av samma hantverkare där det sista är 50% lägre än det första gör att jag bara blir trött för jag orkar inte ens bli arg. Men det kan ju ändå inte ha att göra med tillgång och efterfrågan utan endast med högmod,hög svansföring och att -vi förförsöker.....för hon(kunden = Jag) kanske är så dum att hon slukar kroken med bete och allt.
 
Var glad att du fick ett LÄGRE pris, när jag läste tänkte jag lite före när det kom till att du blev uppringd "nu blir det höjt pris", men icke.

Med den tidsåtgång de har angett så borde priset hamnat runt 90 papp.

Tyvärr så är kvinnliga hantverkare sällsynta och hittar du en så är de ANSTÄLLDA på ett MANLIGT företag (manlig chef o arbetsledare) (Jodå det finns kvinnor högre upp i organisationer också men det finns oftast män runt omkring).
Exakt det omvända ser man inom vården, så konstigt.

Protte
 
prototypen skrev:
Tyvärr så är kvinnliga hantverkare sällsynta och hittar du en så är de ANSTÄLLDA på ett MANLIGT företag (manlig chef o arbetsledare) (Jodå det finns kvinnor högre upp i organisationer också men det finns oftast män runt omkring).
Exakt det omvända ser man inom vården, så konstigt.

Protte
Ja, så är det! Företaget som bytte våra fönster ( i Dalarna) hade en kvinnlig snickare med hos oss, anställd. De enda kvinnliga företagare jag vet på rak arm är en fönsterrenoverare och en kakelugnsrenoverare (på Västkusten)
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hantverkare i Stockholmsregionen, men jag skulle gissa att du får svårt att hitta tjejer i hantverkaryrkena. Förutom traditionen som spelar roll, så är det ofta ganska tunga jobb, vilket gör att det är rent fysiska begränsningar hos det kvinnliga könet som gör att man inte väljer att bli hantverkare.

Vi hade faktiskt en kvinnlig plattsättare hos oss, så visst finns det. Dessutom träffade jag så sent som förra veckan en polsk tjej som var utbildad plattsättare, men som inte hade lyckats få jobb som det hon var utbildad till här i Sverige. Hon sitter i kassan istället.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hantverkare i Stockholmsregionen, men jag skulle gissa att du får svårt att hitta tjejer i hantverkaryrkena. Förutom traditionen som spelar roll, så är det ofta ganska tunga jobb, vilket gör att det är rent fysiska begränsningar hos det kvinnliga könet som gör att man inte väljer att bli hantverkare.

Vi hade faktiskt en kvinnlig plattsättare hos oss, så visst finns det. Dessutom träffade jag så sent som förra veckan en polsk tjej som var utbildad plattsättare, men som inte hade lyckats få jobb som det hon var utbildad till här i Sverige. Hon sitter i kassan istället.
VAR i kassan???
Vad heter butiken?
 
Personligen har jag bara stött på kvinnor inom måleri och plattsättning faktiskt men nog finns det inom de mesta kategorierna om dock väldigt sparsamt...tyvärr ;)

Dessutom kan jag tillägga av min erfarenhet att en normal köksrenovering knappast tar några 240 arbetstimmar i anspråk och inte heller 120 timmar som de sen sänkte sig till...

Jag vet inte hur du har räknat Protte men med den tidsåtgången de räknat så stämmer väl beloppet 120000:- för som jag tolkar det så är det 2st x 15 dagar = 30 x 8 tim = 240 tim x 400:- +moms = 120´
Allting har ju att göra med vilken timpeng man räknar men eftersom det är en ganska vanlig timpeng så räknade jag det som så iaf...

Dock tar det normalt EN vecka (40tim):
- Om man bara river ut ett gammalt kök och monterar in ett nytt.

Ska det målas om och läggas golv samt kakelsättas el. liknande får man räkna med två veckors arbete (80tim).

Ska man ha granit får man räkna med stillestående kök i tre veckor om man även ska ha lagt golv samt målat om men ska man inte det så klarar man det på två veckor då också.
Dock blir det inte tre veckors arbete bara för man ska ha granit för det är ju lev.tiden på graniten som fördröjer färdigställandet bara...

Nu är detta naturligtvis ungefärliga uppskattningar och det styrs naturligtvis av så mycket olika saker såsom val av golv, hur det ser ut under det gamla, hur stort kök, villa el. lgh på 8e vån, på landet el. i stan m.m m.m

Dock är både 120 och 240 tim helt orimligt kan jag personligen tycka.
 
Redigerat av moderator:
Tack igen för alla inlägg,tankar och förslag och tack än en gång till Paul i Staffanstorp! Nu har jag genom mitt anrop här fått kontakt med en kvinnlig hantverkare och nu håller jag tummarna hårt för att det ska vara en lyckad kontakt.
 
Om vi hade haft kvinnliga byggare på vårt husbygge är jag rätt övertygad om att det inte hade varit gulpinkat i snön runt hela huset...

Lycka till i jakten D.Margaretha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.