Mitt hus är, genom förra ägarens försorg, försett med rostfria strömbrytare, dimmers etc. från Jung. Jättesnyggt - och jättedyrt när man ska komplettera. Jag har nu givit mig på att komplettera belysningen i ett rum, där jag inte har möjlighet att dra trådar. Har därför köpt en trådlös sändare i samma stil som befintliga strömbrytare, samt en mottagare med dimmerfunktion (http://www.elbutik.se/product.html?product_id=223120&category_id=640) som verkar kunna hantera alla dimbara produkter.

MEN när jag nu fått dimmermottagaren levererad ligger det en ilsket röd bipacksedel med texten "Do not connect any electronic lamps, e.g. switchable or dimmable compact fluorescent lamps or LED lamps. Device can be damaged."

Jag hade tänkt använda dessa lampor: http://www.ledshopen.se/led-brilux-e27-eco-dim-7w-varmvit-dimbar-230v.php. Uppfyller ju inte bipacksedelns krav - vågar jag utmana den? Är det verkligen så att det inte funkar, eller är det tillverkaren som vill skydda sig för en osannolik eventualitet?

Och om det inte funkar, vilken ljuskälla kan jag i så fall använda? Armaturerna, fantastiskt snygga FlowerPot av Verner Panton, har E27-fattning. Finns det överhuvudtaget några dimbara ljuskällor med E27-sockel som uppfyller bipacksedelns krav? (Och då menar jag långsiktigt tillgängliga ljuskällor; visst kan jag lösa det tillfälligt med gamla klassiska glödlampor, men de finns ju snart inte längre.)

Jag förstår poängen med lågenergilampor - men det var onekligen enklare förr...
 
Redigerat:
Med sån där dyr universaldimmer så tycker man att det borde funka! Men se till att du måste komma upp i minimieffekten samt att du får inte överbelasta (man ska räkna en 7W 230V LED som en 50W halogen), du får mao iaf ha mer än 6st sådana lampor.

Detta enligt div dimmertillverkare. Det kan säkert funka med fler lampor, men tydligen så har 230V LED ljuskällor ovanligt stor startström.
 
Det har att göra med att "elektroniska" lampor har en kondensator på ingången. Gamla hederliga dimmers (troligen den TS har) väntar en stund av växelströmmens halvperiod och värst blir det om dimmern väntar en halv halvperiod, då är spänningen momentant ca 325 volt och kopplar man då in en kondensator så blir strömmen teoretiskt oändlig, i praktiken blir strömmen lika med elnätets kortslutningsström, men det rör sig om mikrosekunder så det är bara dimmern som går sönder.

Moderna dimmers gör tvärtom, där är strömmen på från noll på växelströmshalvperioden och slås sedan av beroende på hur man dimmar. Det blir då ingen strömrusning. Däremot så fungerar det inte så bra med klassiska järnkärnetransformatorer, men dessa finns knappt idag.

Dessa olika filosofier kallas för framkant eller bakkantsdimmer, jag har aldrig lärt mig vad som är vad.

Protte

Har dimmer fabrikanten skrivit med rött så är det så, leta upp en ännu dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.