Vi har en Mitsubishi llvp som vi köpte förra sommaren med 2 års garanti.
På kvällen den 8/12 2010 slutade den fungera efter ett strömavbrott och dagen efter kontaktades installatören för bokning av felsökning.
Han kom på måndagen den 13/12 och konstaterade att ett kretskort var trasigt.
Den 23/12 hade ett nytt kretskort kommit till ÅF men pga julhelgen blev det inte bytt förrän den 27/12, dock utan någon förbättring.
Eftersom jag jobbat natt i mellandagarna har jag inte haft möjlighet att kontakta varken ÅF eller installatör men ska göra det imorgon och boka tid för ny felsökning.
Har jag rätt att kräva någon kompensation för att vi varit tvungna att använda el-element under snart en månads tid? Vem ska jag isåfall kräva det av? Har en bekant som fick kompensation i form av någon tusenlapp när de var med om en liknande situation, vet dock inte från vem.
Ska tillägga att både installatör och ÅF har skött sig bra och dröjsmålen beror på julhelg, högsäsong och att kretskortet var restnoterat.

/Samuel
 
Kräva kan du ju, men högst osannolikt att du får gehör för kraven.
 
Som jag ser det har du helt klart rätt till ersättning för mellanskillnaden mellan vad det hade kostat att köra med llvp jämfört med direktel - för du fram detta i resonabel ton så tror jag inte det är några problem. När en såpass ny pump lägger av är det i tillverkarens bästa intresse att göra gott för sig skulle jag tro. Du borde kunna räkna ut ungefär vilken skillnad i kostnad när du nu kört på element jämfört med att köra på värmepumpen.
 
Jag har ställt krav på ersättning från Nibe efter att de levererade en defekt F750 till mig som drog alldeles för mycket el. Det var en läcka på kylsystemet. Ska bli intressant och se vad som händer. Jag kommer att lämna ärendet vidare till ARN om jag inte kan komma överens med Nibe.
 
jhenrikj skrev:
Jag har ställt krav på ersättning från Nibe efter att de levererade en defekt F750 till mig som drog alldeles för mycket el. Det var en läcka på kylsystemet. Ska bli intressant och se vad som händer. Jag kommer att lämna ärendet vidare till ARN om jag inte kan komma överens med Nibe.
Får nog vända till till SVEP (www.svepinfo.se) om du går bet med Nibe, vad jag förstår så behandlar ARN inte fall med värmepumpar.

Citat från SVEP "När ARN, Allmänna Reklamationsnämnden, den 1 april 1989 slutade att behandla ärenden som rörde värmepumpsystem, beslutade SVEP, Svenska Värmepumpföreningen, Rörfirmornas Riksförbund och Industriförbundet att starta en reklamationsnämnd."
 
Tack för tipset...

Edit...var nog inte så mycket till tips trots allt....Deras avgift är större än beloppet jag kräver av Nibe.Man är helt enkelt som konsument helt utan möjlighet att få rätt mot värmepumpstillverkare i alla mindre frågor. Känns helt sinnessjukt, men det är tydligen så det är.
 
Redigerat:
Ja, det är tråkigt att man måste lägga ut pengar för att få ett ärende handlagt. Tillverkaren/leverantör borde få stå för denna avgift i det fall resultatet blir till kundens fördel.
 
Låter konstigt om det i garantiavtalet är inskrivet att man kommer att kompensera för uppvärmningskotnad om produkten går sönder.
 
CarMan skrev:
Låter konstigt om det i garantiavtalet är inskrivet att man kommer att kompensera för uppvärmningskotnad om produkten går sönder.
Det står på konsumentverkets hemsida att om en produkt är trasig vid leverans skall köparen gå skadelös, men det gäller tydligen inte värmepumpar då...
 
Denna produkt var hel vid leverans & har fungerat i 1,5 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.