7 991 läst · 16 svar
8k läst
16 svar
tilläggsisolera vind, finns spån idag.
Sida 1 av 2
Hej
jag har tankar på att tilläggsisolera våran vind på ca 80 kvm.
det ligger ca 15 cm spån där nu och tanken är att ha kvar den.
huset är byggt tidigt 60 tal och det finns ingen fuktspärr nu.
tanken är att lägga en fuktspärr på spånet och takstolar, sedan lägga 300 mm isolerskivor uppe på.
har läst någonstans att man kan sätta fuktspärren 1/3 in i isoleringen utan att få
kondenseringen på "fel sida" plasten.
men hur mycket sämre/bättre är spån än fiberisolering på att isolera, så inte det blir som jag beskriver 1/2 del in med plasten ?
är det bara att be om bekymmer om man gör på detta vis ?
man slipper skotta bort all spån för att lägga plasten och sedan blir plasten "hel" då den slipper klippas vid varje takstol ?
hoppas någon förstår hur jag menar...
Mvh Markus
jag har tankar på att tilläggsisolera våran vind på ca 80 kvm.
det ligger ca 15 cm spån där nu och tanken är att ha kvar den.
huset är byggt tidigt 60 tal och det finns ingen fuktspärr nu.
tanken är att lägga en fuktspärr på spånet och takstolar, sedan lägga 300 mm isolerskivor uppe på.
har läst någonstans att man kan sätta fuktspärren 1/3 in i isoleringen utan att få
kondenseringen på "fel sida" plasten.
men hur mycket sämre/bättre är spån än fiberisolering på att isolera, så inte det blir som jag beskriver 1/2 del in med plasten ?
är det bara att be om bekymmer om man gör på detta vis ?
man slipper skotta bort all spån för att lägga plasten och sedan blir plasten "hel" då den slipper klippas vid varje takstol ?
hoppas någon förstår hur jag menar...
Mvh Markus
Tjaaa...om du i dagsläget har 150mm spån, och vill lägga ytterligare 300mm ovanpå så hamnar ju ångspärren precis 1/3 in. Totala tjockleken av det isolerande skiktet blir 450mm.
Så teoretiskt bör det gå, spån har ett dåligt isoleringsvärde (säger jag helt utan att känna till testfakta, baserat på egna erfarenheter bara) så du borde klara dig undan kondenseringen.
Men...sitter det ångspärr in väggarna?
Om det inte sitter ångspärr i väggarna också så skulle jag nog backa lite och hitta en helhetslösning. Ett hus byggt helt utan ångspärr är konstruerat för att fungera utan just ångspärren. Börjar man lägga till det lite här och var, tilläggisolerar osv så förändrar man husets förutsättningar drastiskt, och i det läget anser jag att man borde ordna ångspärr även i väggarna.
Man kan (i min mening) inte i såna här fall ändra en bit av huset, det behövs ett helhetsperspektiv.
Så teoretiskt bör det gå, spån har ett dåligt isoleringsvärde (säger jag helt utan att känna till testfakta, baserat på egna erfarenheter bara) så du borde klara dig undan kondenseringen.
Men...sitter det ångspärr in väggarna?
Om det inte sitter ångspärr i väggarna också så skulle jag nog backa lite och hitta en helhetslösning. Ett hus byggt helt utan ångspärr är konstruerat för att fungera utan just ångspärren. Börjar man lägga till det lite här och var, tilläggisolerar osv så förändrar man husets förutsättningar drastiskt, och i det läget anser jag att man borde ordna ångspärr även i väggarna.
Man kan (i min mening) inte i såna här fall ändra en bit av huset, det behövs ett helhetsperspektiv.
att suga ur spånet och blåsa i lösulls isolering, tanken är väl att jag ska kunna göra det själv och även att det kanske blir lite billigare.
om man lägger ångspärr till vinden, då rekommenderas att det även är i ytterväggarna eller ? gissningsvis finns det ingen ångspärr i ytterväggar heller.
om man lägger ångspärr till vinden, då rekommenderas att det även är i ytterväggarna eller ? gissningsvis finns det ingen ångspärr i ytterväggar heller.
Min rekommendation är iaf att även ordna ångspärr i väggarna om du gör det i taket.
Att sätta ångspärr är på sätt och vis att jobba emot naturen/fysiken...att hindra fuktvandring i fast- eller gasform istället för att i konstruktionen tillåta de naturliga rörelserna.
Så är ett hus konstruerat och byggt på så vis, där fukt till viss del tillåts vandra, så är det snarast att be om problem att endast lägga till en spärr i en utvald del.
Ett exempel...
Om vi jämför den moderna akrylatfärgen (i folkmun kallad plastfärg) med den gamla slamfärgen (t.ex. Falu Rödfärg).
Akrylaten jobbar efter principen att helt hindra fukt från att komma i kontakt med träet, och skydda mot solens strålning.
Utförs det felaktigt, dålig oljegrundning/ingen grundning på vissa delar så kommer rötskadorna p.g.a att akrylaten släpper in fukten, men inte ut den...
Medans slamfärgen tillåter fukten att vandra och istället bara skyddar träet mot solens strålning. Fukt i sig förstör inte träet, men blir fukten instängd så ruttnar det.
Vad som verkligen bryter ner trä är solstrålningen, inte lättare fuktvandring.
Så den principen kan du relatera till om du bara vill använda ångspärr i taket, men inte väggarna...då en del vill jobba mot naturen, och en del vill jobba med.
Där de delarna möts kan det bli problem.
Att sätta ångspärr är på sätt och vis att jobba emot naturen/fysiken...att hindra fuktvandring i fast- eller gasform istället för att i konstruktionen tillåta de naturliga rörelserna.
Så är ett hus konstruerat och byggt på så vis, där fukt till viss del tillåts vandra, så är det snarast att be om problem att endast lägga till en spärr i en utvald del.
Ett exempel...
Om vi jämför den moderna akrylatfärgen (i folkmun kallad plastfärg) med den gamla slamfärgen (t.ex. Falu Rödfärg).
Akrylaten jobbar efter principen att helt hindra fukt från att komma i kontakt med träet, och skydda mot solens strålning.
Utförs det felaktigt, dålig oljegrundning/ingen grundning på vissa delar så kommer rötskadorna p.g.a att akrylaten släpper in fukten, men inte ut den...
Medans slamfärgen tillåter fukten att vandra och istället bara skyddar träet mot solens strålning. Fukt i sig förstör inte träet, men blir fukten instängd så ruttnar det.
Vad som verkligen bryter ner trä är solstrålningen, inte lättare fuktvandring.
Så den principen kan du relatera till om du bara vill använda ångspärr i taket, men inte väggarna...då en del vill jobba mot naturen, och en del vill jobba med.
Där de delarna möts kan det bli problem.
Jag isolerade vinden förra månaden med isover insulsafe glasull via en firma som kom och blåste in skiten ,de låg ca 100mm spån innan som fick ligga kvar.
Det tog 40 min att göra och det blev ca 5500m3 kostnad med rot 5300kr
Det tog 40 min att göra och det blev ca 5500m3 kostnad med rot 5300kr
Redigerat:
Ok, har du haft något företag eller annan kunnig person som gett dig tips och råd ?Alva10 skrev:
Antar att du har samma bygg princip som mig utan ångspärr osv..
hur blir det när "daggpunkten" blir mitt i isoleringen, blir inte den väldigt blöt och så eller hur fungerar det med glasull ?
Jag pratade först med några kompisar som jobbar som snickare och sen tipsade de om en firma som gör alla isoleringsjobb till stora firmor som skanska,peab och ncc.
Jag tog hit dem så fick de kolla vad som behövde göras,de va gratis sen fick jag offert och efter de bestämde jag mig. Så mitt råd ta dit en firma som du kan ställa de frågor du ställer här.
Jag tog hit dem så fick de kolla vad som behövde göras,de va gratis sen fick jag offert och efter de bestämde jag mig. Så mitt råd ta dit en firma som du kan ställa de frågor du ställer här.
macq skrev:
Allt går, bara en fråga om hur långt man kan/vill sträcka sig.
För att kunna isolera tjockt utan ångspärr måste man kunna kontrollera luftfuktighet, ventilation och temperatur på vinden för att undvika att kondenseringspunkten hamnar i isoleringen och att uppstigande fuktighet i ångfas ventileras bort - vilket kan bli minst sagt kostsamt.
Var i landet ligger huset? Klimatet spelar en viss roll i vilket upplägg man kan välja.