Hej

Vi ligger i en tvist och behöver snabb hjälp.

Vad kostar det att riva ut en tvättstuga på 15 kvm där följande finns, tvättbänk med avlopp, tvättmaskin, garderob, värmepump med jordvärmeanslutningar, hydrofor, element samt ledningar till golvvärme och vattenledning till garage. Dubbla lager klinkers och socklar måste bilas ut. Badrum på 5 kvam med dusch, toa, handfat och vattenburen handdukstork. Här måste dubbla lager klinkers bilas ut och kaklad vägg bilas ned. Trol blir väggskivor skadade och måste bytas. Sedan ska allt göras om och in igen med foder på dörrar mm. Allt material ska ingå och vi har förhållandevis dyrt kakel och klinkers 400 resp 800 kr/kvm. Allt som måste ska utföras av våtrumsbehörig personal. Det bövs alltså snickare, elektriker, VVS och kakelsättare

Så vad tror ni "mellan tumme och pekfinger"
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Hur långt är ett snöre?

3-400 tkr? Osäkerhetsmarginalen ligger på ungefär 100%...
 
Tack Mexitegel, jag vet att det är svårt att svara på men vi sitter lite illa till tidsmässigt. Vill du svara seriöst och behöver mer uppgister så fråga gärna
 
Gissar på 300 +-50

Men som sagt bara en gissning!
 
Varför så bråttom??? Lite nyfiken...
 
Vi ligger som sagt var i en långdragen tvist med hantverkaren, jobbet gjordes 2008. Vi har fått rätt i ARN och på måndag är det tingsrättsförhandling om vi inte kommer överens om en förlikning, vilket vi är positiva till men entreprenören har tidigare varit fullständigt kallsinnig men ändrade sig igår och kom med ett utgångsbud som var löjligt lågt men nu är det igång.
 
Ok...
Antar att kranar och porslin, toa etc. kan återanvändas, men håller fast vid min gissning...

Lycka till!
 
Ja Freddy, det stämmer. Allt sådant återanvänfs.
 
Vi tar tacksamt emot fler förslag på vad det kan tänkas kosta
 
Vi har nyligen betalt 450kkr för ett arbete av liknande omfattning, men inkl all inredning av lite dyrare snitt. Därav låter 300-350 kkr rimligt, speciellt som du ligger i Sthlm.

Det är väl bara killen som lägger tätskiktet som behöver vara våtrumsbehörig?

Det låter som fel årstid att utföra detta arbete, då det blir kallt med urkopplad värmepump.
 
Vi ser helst att hela kakelsättarjobbet görs av behörig personal. Jobben i övrigt kan vilket byggföretag som helst göra.

Jo, det är en dum tid nu. Vi behöver endast input till en förlikningsförhandling. Jobbet ska göras inom 6 månader
 
Bogeymannen skrev:
Tack Mexitegel, jag vet att det är svårt att svara på men vi sitter lite illa till tidsmässigt. Vill du svara seriöst och behöver mer uppgister så fråga gärna
Det var faktiskt seriöst menat med 3-400 tkr, men att det var svårt baserat på de uppgifterna du lämnade :blushing:.

Fler här har ju gissat på liknande summor, men om du ska gå in i förhandling så lägg dig så klart högre från början än vad du vill ha ut så du har prutmån men det har du väl koll på.

Lycka till i morgon!
 
Tack Mexitegel. Då har vi inte lagt oss för högt iallafall...

Jag vågar knappt säga vad vår entreprenör erbjöd oss i fredags. Detta är en lång historia som vi kan återkomma med om intresse finns. Vi får se hur detta går, först måste vi få rätt i sak men med 2 besiktningar och utlåtande från byggteknisk expert så borde vi kunna sova lugnt inatt...
 
Ja, det är alltid intressant när det görs återkopplingar i trådarna om hur det gick. :)
Jag tycker också det är bra eftersom det sparas till eftervärlden i forumet; så andra kan ta lärdom.
 
Jag lovar att komma med hela historien när uppgörelsen är klar. Och jag kommer även att skriva ned lite erfarenheter som vi har samlat på oss under denna resan...lite förresten stämmer inte, har hänt osannolikt mycket.
Idag var en huvudförhandling inplanerad men efter att entreprenören öppnat för en förlikning i fredags (vi har hela tiden varit öppna för förlikning) så lades ett förlikningsmöte innan huvudförhandlingen skulle börja. Den ledde fram till en kompromisslösning där entreprenören ska stå för en ombyggnad men då vi inte köpte hans muntliga offert som han fått i lördags sköts allt upp 2 veckor för insamlande av offerter. Vi får väl se om han står vid sitt ord när han får offerterna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.