Hmm, njae! :)
Tätningen av uttagen är ju bla en gummipackning, men frågan är hur tätt det sluter mot bänkskivan? Bäst att kolla det!
 
Det ska mycket till om det ska läcka in vatten i dina uttag. Tycker att du ska lita på elektrikern som gjorde jobbet. Om jag förstått det hela rätt så ska du ju inte stå och spilla vatten vid uttagen.
 
Hej,

Är själv ingen behörig elektriker, men jag hade sovit gott utan några tveksammheter. De gånger jag har kokat över på vår häll under 5år så har det mesta stannat på hällen p.g.a den 1mm höga sargen i aluminium runtom.

Grattulerar till ett hur snyggt kök som helst.

Vad är det för glasskiva man skymtar mellan spisen och uttagen? Det ser ju ut som om den skulle skydda uttagen också mot en ev. syndafloden.
 
Glasskivan är 12 mm tjock och 120 cm i längd. Tanken är att espressomaskiner och kaffekvarnar skall stå på framsidan och skyddas mot såväl stänk som syndafloder från matlagningen! Tanken är också att eventuellt os från matlagning skall fångas upp bättre av köksfläkten.
 
Ulf_RTCW skrev:
Glasskivan är 12 mm tjock och 120 cm i längd.
Hur har du fäst den i bänkskivan, fräst spår, eller? ???
 
Arbetsytan består av två stycken 240X60 cm ekskivor som är 4cm tjocka. Jag fräste in 6 mm på varje sida, så jag fick ett 12 mm spår mellan skivorna. Glasskivan kläms sedan fast i spåret med de bultar som håller ihop de två ekskivorna.
Skivorna är alltså inte limmade, vilket innebär att jag kanske längre fram får problem med rörelser i trät. Men i så fall går det ju att ta isär och justera!

Jag trodde jag skulle behöva göra någon slags pelare för att stödja glasskivan, men nu när jag monterat skivan är det uppenbart att den inte behöver något stöd, glaset sitter som gjutet.
 
Ulf_RTCW skrev:
Arbetsytan består av två stycken 240X60 cm ekskivor som är 4cm tjocka. Jag fräste in 6 mm på varje sida, så jag fick ett 12 mm spår mellan skivorna. Glasskivan kläms sedan fast i spåret med de bultar som håller ihop de två ekskivorna.
Hur djupt gjorde du spåret? ???
 
Jo, spåret är hela bänkskivans tjocklek, alltså 4 cm. Glasskivans nederdel vilar mot skåpstommarnas överdel!
 
Kontakterna är från tyska Gira.
 
Kanske lite sent för detta tips med Puustelli kök säljer ett uttag med ett runt lock ca 12 cm i diameter som ligger plant med köksbänken. När man trycker på locket kommer 3 st verikala uttag upp som en hiss. Skitsnyggt, och garanterat avundsjukevarning på besökare! Kostar sisådär 1000 spänn. Vet inte vilket fabrikat det är.
 
Thorsmans möbelbox? P64247_200.jpg
 
RilleRock
Ulf_RTCW skrev:
Ville bara berätta att även elektrikern som drar elen tyckte det var OK att fälla in uttagen i bänkskivan, så nu det blev den lösningen.

[bild]

Jag förstår vad ni menar med risken att utspillt vatten rinner ner i uttagen, men även om uttagen är nedfällda i bänkskivan, sticker ju ram och uttag upp ca 1 cm. Det skall till en ordentlig flod för att vatten skall rinna ner.
Jag har ändå köpt sköljtäta uttag, IP44, Gira rostfria med lock. Eftersom det dessutom är kaffemaskiner jag skall använda uttagen till, har jag kopplat på en 60-minuters timer (sitter på sidan av köksön) så uttagen är bara strömförande när timern är påslagen.
Kul att se bild på "bygget"
Väldigt snyggt och stilrent! :)
 
Jag kan inte se att det skulle strida mot gällande föreskrift att montera uttagsbrunnarna uppåt, eftersom vi pratar om ett tort utrymme. I fuktiga och våta utrymmen är det helt klart inte tillåtet. Det skall dessutom räcka med att använda kappslingsklass IP2X eller IPXXB.

ELSÄK-FS 1999:5 750
SS 436 40 00 750
 
Vi har infälld "dubbelkontakt" i vår köksö och det är otroligt smidigt. Kontakten sitter 80mm ner och vi gjorde ett lock som är utskuren i samma del av skivan med ett hål i ena hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.