Jag håller på att designa min planlösning för mitt tilltänka hus. Det slog mig plötsligt att jag inte har några fönster från varken sovrummet eller vardagsrummet som vetter ut i samma riktning som entrén(väster). De fönster som finns i den riktningen ligger antingen i badrummet eller i tvättstugan.

Bör man ha fönster som vetter ut mot framsidan av huset ifrån rum där man brukar sin tid mest så som vardagsrummet, köket eller sovrummet? Jag tänkte väll mest på att det kan vara bra att se vad som händer framför huset om det kommer någon eller om det sker något på vägen.
 
Ola78
Personligen vill jag gärna ha utsikt mot framsidan på huset när man är i vardagsrummet och köket. Sovrummet känns väl kanske inte lika viktigt. Man blundar ju mest när man är där ändå;)
 
Det är bra att ha något fönster däråt så att man har lite koll på vad som händer på gatan, tex när man väntar gäster, när posten kommer osv. Köksfönster är väl det som är bäst att ha åt det hållet, men ett mindre (så att man inte har insyn) sidofönster från sovrum och/eller vardagsrum är inte heller fel.

Hade en klasskamrat i grundskolan som hade ett "felvänt" hus, de var palnerade för att ligga med kortsidan mot vägen, men de valde att ha lnågsidan mot vägen. Med stort panoramafönster. Måttligt roligt att tre grannar på andra sidan gatan, puls alla som promenerade förbi hade full insyn till deras kvällsaktiviteter. De använde aldrig vardagsrummet, de var altlid nere i gillestugan istället.
 
Väster = kvällssol...
 
Utsikt = insyn och det är nog upp till var och en att bestämma vilket av dessa som är viktigast.

För oss är det viktigaste att det inte är någon insyn då huset står nära vägen som dessutom är infasrtsväg till området. Därför har vi bara 4 fönster på framsidan varav det i hallen bara är 60 cm brett och det ena i köket 40 cm högt. Det andra i köket sitter i ryggåsen så det ger bara ljus och varken insyn eller utsikt. Vi har normalstort fönster i arbetsrummet (som är sovrum nu då vi inte byggt klart ännu) och där har inte rullgardninen dragits upp en enda gång sedan vi flyttade in för en månad sedan.

Vi har istället väldigt mycket fönster på baksidan. Bl.a. 7 stycken stora i vardagsrummet som ger ljus ända till köket. Det finns säkert de som tycker det ser märkligt tomt ut när de går förbi då huset är över 17 m långt men det tänkte vi lösa med en bra trädgårdsdesign.
 
Frågan är inte bara åt vilket håll fönstren vetter, utan hur de är utformade. Det är enorm skillnad mellan en liten glugg och ett glasparti från golv till tak, tvärs över rummets hela bredd. Om syftet är att snabbt kolla vem som ringer på dörren är enklaste lösningen ett fönster i hallen (exempelvis ett dörrfönster eller "sidoljus"). Vill man själv osedd kolla besökare blir lösningen lite mer invecklad.

Dessutom är det lite dumt att släppa in västersol i köket. Det är jobbigt med så skarpt ljus på en arbetsplats. Det är ingen slump att man förr alltid lokaliserade köksfönster mot norr eller öster.

Tredje synpunkten är att det är lättare att få till en snygg och stram fasad med hellre lite färre än lite fler fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.