Har tänkt sätta in ett badkar som vi kan säga är ca 2m2 och hela badrummet är på 5m2. Tänkte sätta det utmed ytterväggen i ena hörnet.

Om man läser i GVK och BKR så är golvet Zon1, likaså väggarna vid badkaret + 1m ut + att hela ytterväggen är Zon1 eftersom en del av ytterväggen är Zon1.

Hur som helst så får man inte enligt någon av branchreglerna bryta tätskiktet i golvet med annat än avlopp och golvbrunn, dvs vattnet får inte komma upp genom golvet.

Med tanke på hur mitt badrum kommer se ut så kommer alla vägga räknas till Zon1. Och då är min fråga, hur ska jag lyckas dra in vatten i badrummet om jag inte får göra det genom väggarna eller golvet?

Har gjort iordning för att dra upp vattnet genom golvet inom 1m från tänkta platsen för badkaret. Vattnet ska dras både till badkar, toalett och handfatet.

Sedan har jag tänkt att dra upp radiatorvattnet genom golvet mitt emot badkaret för att sedan gå in i väggen där shunten kommer sitta samt till en handdukstork på väggen.

Vad ska jag göra?
 
Kom att tänka på att om man ska ha ett massagebadkar så brukar väll elektriken dra ut elen genom väggen till en dosa under badkaret. Denna "rörgenomföring" kan väll inte heller vara godkänd i så fall om jag tolkar det rätt.

Är det bara jag som har misstolkat branchreglerna eller hur ligger det till?
 
T
sankaboy skrev:
Kom att tänka på att om man ska ha ett massagebadkar så brukar väll elektriken dra ut elen genom väggen till en dosa under badkaret. Denna "rörgenomföring" kan väll inte heller vara godkänd i så fall om jag tolkar det rätt.

Är det bara jag som har misstolkat branchreglerna eller hur ligger det till?
Ingen dosa utan bara ett flexrör och ett flexrör tätar man med en rörmanschett!
 
Hur kopplar man in badkaret då? Man får ju inte ta sladden från badkaret och dra i flexröret vad jag förstår och om man nu inte använder kopplingsdosa hur skarvar man då? Sockerbit i zon1 lär ju inte vara någon höjdare!?

Och sedan fick man ju inte ha några rörgenomföringar i zon1.
 
T
Inte i golvet nej, men i väggen får det!
 
Vad jag förstår enligt bkr och gvk så får man inte ha några rörgenomföringar i zon1 som både golvet och väggarna vid badkaret + 1m och yttervägg om någon del av den är inom zon1 ingår i

Hur kopplar man badkaret då förresten?
 
T
sankaboy skrev:
Vad jag förstår enligt bkr och gvk så får man inte ha några rörgenomföringar i zon1 som både golvet och väggarna vid badkaret + 1m och yttervägg om någon del av den är inom zon1 ingår i

Hur kopplar man badkaret då förresten?
Jag föreslår att du läser reglerna en gång till;)
 
Jag borde alltså tolka reglerna som att jag får göra rörgenomföring i zon1, både vatten och el? Någon annan som tolkar det så också?

Och hur var det med inkopplingen av badkaret (el)
 
T
På våtrumsgolv får inga andra rörgenom- föringar utföras än för golvbrunn och annat avlopp. På väggar inom våtzon 1 får endast genomföring för blandare finnas.

Till badkaret får du köra med batterier, finns storpack på Ikea!
 
Blandare ja. Men det sitter knappast någon blandare i toaletten som bara behöver källvatten och misstänker att med blandare syfta de på väggblandare som brukar sitta på duschväggen.

Hur är det radiatorrören då? De får väll inte heller gå genom vägg i zon 1?
 
Kan man komma runt problemet genom att man planerar för att sätta in en dusch eller ett litet badkar så genomföringarna hamnar i zon2 och sedan väljer ett större badkar så genomfringarna råkar hamna i zon1?

Eller får man inte sätta in ett större badkar om genomföringen hamnar i zon1? För man flyttar ju knappast genomföringen om man köper ett större badkar.

Sedan kvarstår frågan ang elen till bubbelbadkaret som hamnar i zon1. Hur löser man det?
 
Allt beror ju på hur omständigt det blir att dra in rören "rätt" (vilket i detta fall skulle vara genom taket då?).

Detta kan man läsa i BBV 10:1:

"Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid
kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna
på platsen."

Så gör det bästa av situationen. Dra inte upp genom golvet i onödan, dra inte in i väggen precis vid badkaret i onödan (?), tänk ut var det skulle passa bäst för att lösa situationen "snyggast"
 
Tack att du hittade den meningen i BKR. Det betyder att jag bara behöver försöka följa reglerna så långt det går men om det inte går så är det inte hela världen.
 
sankaboy skrev:
Tack att du hittade den meningen i BKR. Det betyder att jag bara behöver försöka följa reglerna så långt det går men om det inte går så är det inte hela världen.
Ja regeltexten är ju en hjälp, men sen måste även du känna att lösningen du valt är den bästa du kunde åstadkomma med vad du hade att "jobba med".

Så sätt röret med väggenomföring där det är minst risk för vattenbegjutning (kanske inte rakt bakom badkaret. Men blandarrören kan du ju dra ut där. Beror ju också på om du tänkt köra dolt eller utanpåliggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.