Gör detsamma. Gränsen ligger väl vid någon tusenlapp, sen blir det koll innan jag handlar.

"det är inte inkomsten man blir rik på utan genom att hålla nere utgifterna". Min fars kloka ord
 
J
Har Mieles ugn, micro och tvättmaskin osv och jag måste säga att kvalitén inte är vad den lovar.

Åkte nyss på att köpa någon ny sensor för 6000:- till ugnen på en ugn som bara var 4 år.

Ringde Miele centralt med de var mycket snorkiga och tyckte det var normalt trots att jag kunde se på nätet att massa personer som köpt samma ugn haft samma fel.
 
John J skrev:
Har Mieles ugn, micro och tvättmaskin osv och jag måste säga att kvalitén inte är vad den lovar.

Åkte nyss på att köpa någon ny sensor för 6000:- till ugnen på en ugn som bara var 4 år.

Ringde Miele centralt med de var mycket snorkiga och tyckte det var normalt trots att jag kunde se på nätet att massa personer som köpt samma ugn haft samma fel.
Miele är MYCKET överskattat, tvättmaskiner gör de bra, men resten kan man diskutera.....
 
J
cust3000 skrev:
Miele är MYCKET överskattat, tvättmaskiner gör de bra, men resten kan man diskutera.....
Känns som det är klart överskattat.

man blir ju rätt less när man skal lägga ut en tredjedel av inköpspriset på någon löjlig sensor efter bara 4 år.

Kan ju lova att jag aldrig mer köper något från Miele eller rekommenderar dem till någon annan i framtiden.
 
Oj, 3,5 år gammal tråd är lyft från djupet.

Ska inte bara vara spydig utan faktiskt konstatera att micro, induktionshäll och ugn småkrånglat hos oss. Diskmaskinen är kanon, tvättmaskin o torktumlare fantastiska.

Miele är i mina ögon ett väldigt starkt varumärke som tyvärr inte riktigt lever upp till de förväntningar jag ställer.
 
"Framgång är i längden endast möjlig om man helt och hållet kan ställa sig bakom kvaliteten på sina produkter".

Detta är citat av MIELEs grundare från 1899 och tydligt uttalat i deras kvalitetsbevis som gäller i 10 år när man köper en kvalitets produkt av märket MIELE.

Jag vill påstå att motsaten är helt annorlunda!!! Och avråda alla som läser detta att köpa MIELE.

Jag har en viss erfarenhet av MIELE. I min senaste investering av vitvaror (i samband med renovering) har jag köpt, i tro att MIELE skall vara den bästa, följande vitvaror:

  1. MIELE diskmaskin G2370SCVi
  2. MIELE vinkylare KWT 4154 VG-1
  3. MIELE kylskåp K8952 SE-ed-1
  4. MIELE tvättmaskin W3623
  5. MIELE torktumlare T4462C
  6. MIELE spishäll (induktion) KM5757
  7. MIELE Espresso maskin CVA2660
  8. MIELE UGN H4640 BKAT
  9. MIELE Fläkt DA489
  10. MIELE frys FN4957

En investering på många tusen kronor. Jag vill verkligen medge att MIELE har en design som är bland de bästa. Därav min investering i just MIELE. Man kan jämföra deras design med B&O, Porsche Design, Alessi mfl. Men vilken kvalité får man? Vilken support får man om något inte fungerar? Jag har sällan upplevt en sämre kundservice från ett företag med en payoff som ovan utlovar.

Frånsett diskmaskin, espressomaskin och frys som även gett mig problem under tiden är den nu vinkylaren som krånglat.

Den korta versionen om vinkylaren är följande.
En tid sedan slutande vinkylaren att leverera kyla. En rätt avgörande faktor. Jag är något av en vinsamlare så jag blev oroad och kontaktade omgående MIELE. Efter ca 5 dagar kom en servicetekniker på besök som konstaterade att kylan inte fungerade. Han meddelade att problemet var omfattande och måste ta med vinkylaren till reparation.

Vad jag inte visste efter MIELEs besök var att kostnaden för att laga vinkylaren skulle uppgå till ca 7.000 kr. Detta trots att jag ca 3,5 år innan betalat ca 16.000 kr för att köpa själva vinkylaren. Fakturan på 7.000 kr kom bara per post.

När jag ringer till MIELE och påtalar att fakturan inte kan stämma, rekommenderar dom mig att sända in en reklamation till MIELE för att får detta prövat (en blankett som finns på deras hemsida). Och personen som jobbar på MIELE ber mig personligen att anmäla detta till konsumentverket, då detta inte är korrekt från företagets sida. Något som jag även skall göra.

Hur går detta ihop med talesätet "Framgång är i längden endast möjlig om man helt och hållet kan ställa sig bakom kvaliteten på sina produkter" Citat MIELEs grundare.

Hur fungerar detta? Ett företag som först debiterar mig 7.000 kr utan att tala eller konsulera mig. Sedan när man kontaktar företaget, ber mig att sända in en reklamation genom deras hemsida. Jag är inte jurist. Men nog vill jag tro att MIELE borde kontaktat mig för ett kostnadsförslag. Något som jag skall pröva hos konsumentverket.

Detta var min historia om vinkylaren.

Med detta inlägg vill jag bara upplysa alla att OM ni köper MIELE produkter så kommer Ni för eller senare att stöta på problem. Jag vill därmed avråda Er från MIELE.

Det handlar inte OM du får problem, utan NÄR du får problem och hur MIELE kommer att hjälpa dig med att avhjälpa detta.

Sedan har jag inte lagt med beräkningen all tid man ödslar på detta skrivande....

Tack för mig.
/claes
 
W
Jag har en helt annan uppfattning om miele. Jag har iförsig bara tvättmaskin, torktumlar, 2 kylar samt 2 frysar. Har haft ett problem under 4 år och det var på tvättmaskinen. Det kom ut en servicekille samma dag och stoppa i datorn och kollade mjukvara samt ev felkoder etc. Sedan kom han tillbaka dagen efter och bytte något som behövde bytas. Klockrent helt enkelt. Men jag kanske har haft en extrem tur. Så för min del blir det miele i fortsättningen (om nu inte denna tråden blir helt överfull med klagande personer ;))
 
Jag har haft alla vitvaror (kyl, frys, tm, dm, ugn, häll, fläkt) i två villor under en 10-års period, därtill dm och tm i lägenheter och jag har aldrig haft problem med mina grejer. Jag valde aktivt bort electrolux som ingick som standard. Övriga grannar i villamattan (11-13 hus totalt) som byggdes valde electrolux och företagets servicebil hade körningar med jämna mellanrum - på helt nya vitvaror. Kanhända är deras starka sida bra service och snabba utkörningar, men jag för min del väljer hellre driftssäkra produkter. Tid är pengar och att ta ledigt från jobbet för att vänta på servicebil titt som tätt är inte så roligt, snarare irriterande. Jag vill nämna att jag inte har köpt de dyraste produkterna i sortimentet utan hållit mig i mitten och strax över i deras prisstege. Jag kommer fortsätta med Miele i mitt nya hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.