Hej!
Vi har precis köpt ett hus m pool. Poolen är 6*4*1,5 m. Den är en bassängliknande typ med "plast"duk i botten och kanter. Ja, ni hör att jag inte kan så mycket. Min fråga är, hur tömmer man poolen? Tömmer man den någonsin överhuvud taget? Eller fyller man kanske på? Om det är så man tömmer, vart tar vattnet vägen? Behöver man fråga kommunen?

Tacksam för svar.
Lisa
 
Beror på typen. Är det en ovanmarkspool så brukar man kunna koppla in en avtappningsslang nära botten. Ang kommunen så kan det variera, det är nog bra att kontakta dem eller kolla på hemsidan innan ni tömmer. Stora pooler med sandfilter tömmer man sällan helt. Det normala är att man sänker vattennivån en bit och täcker över med plåtar som ligger på reglar över vintern.
 
Vi har en pool under mark. Ligger nerbäddad under trädäck.
 
Vi brukar tömma vår pool helt varannat år för att göra rent botten och väggar och fylla på med rent vatten. När vi gör detta så pumpar vi upp vattnet med hjälp av en liten pump och en lång slang. Vattnet låter vi rinna ut i kommunens dagvattenbrunn ute på gatan.

Vår pool är helgjuten i betong 1970 och klädd med mosaik. Kolla först så att poolen "klarar av" att vara ofylld. Jag menar så att den inte sjunker ihop på något sätt när den inte har vattenmassorna som trycker emot väggarna.
 
Grattis till nya huset med pool!!!

Ni har efter vad jag förstår en markpool av linertyp, den absolut vanligaste markpooltypen i Sverige.

Vattnennivån sänks på hösten några dm så att ytan kommer under breddavloppet och man lägger över plåtar både som säkerhet och som "regn/snöskydd. Visst fryser vattnet men det är inga problem.

Tömmer gör man bara av 2 anledningar.

1. Linerbyte, görs kanske vart 10-15 år.
2. Total obalans i vattnet. Sköter man inte filtrering och kemikaliebalansen rätt kan vattnet bli i så dåligt skick att det är enklare o billigare att byta ut vattnet.

Annars är ju vatten...vatten och slits inte. Rengöring av väggar o framförallt botten måste naturligtvis göras löpande rena och för detta finns det mer eller mindre enkla lösningar.
 
Per Eskilsson skrev:
Vattnet låter vi rinna ut i kommunens dagvattenbrunn ute på gatan.
Klorerat vatten? Vad säger kommunen om att få det in i systemet?
 
Ingenting. Jag har i och för sig inte frågat dem. ;) När det är dags att tömma poolen så inbillar jag mig att vattnet inte är så klorat. /Per, skrivet från Marlenes dator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.