Vi ska göra om delar av vår tvättstuga. Vi ska då sätta upp nya eluttag för tvättmaskin och torktumlare.
Bef uttag som ovan nämnda maskiner är anslutna till idag är uttag som sitter ca 30 cm snett ovan blandaren vid diskhon och det finns täcklock till dessa. Är det speciella uttag som måste sitta i tvättstugor (ipklassade)? Och finns det ngt som säger att man inte får sätta dessa typ under den bänkskiva vi ska sätta upp så dosorna inte syns? Eller måste de sitta som de bef, dvs fullt synliga?
En annan sak, räknas en tvättstuga som inte har något duschutrymme utan bara varmvattenberedare och vattenkran som våtutrymme?
Någon som har några bra svar till mina funderingar?
 
Det ska vara en högre IP-klassning och det ska vara en jordefelsbrytare om ni inte har det innan.
 
Infällda uttag får vara av standardtypen som används i alla rum om de inte kan nås av vattenstrålar etc. Utanpåliggande installation måste ha högre IP-klass än om det skulle varit i ett vanligt torrt rum. Tvättstuga är ett våtutrymme men normalt inte bad/duschutrymme som har fler regler indelade i olika zoner. JFB är viktigt. Vägguttagen kan sitta lägre om de inte nås av vattenstrålar. Tänk dock på att det bör vara enkelt att dra ur kontakten/bryta strömmen vid service, olycka, brand eller liknande.
 
Ok, tack för alla inlägg. Jordfelsbrytare ska köpas in. Har ni några stalltips på vilken typ man ska köpa? Här vill man ju gärna ha kvalitet och ingen Biltema (ja, fördomsfull ;)).
 
Hager JFB är bra, undvik Malmbergs.
 
Mikael_L
I vanliga bostäder/villor är det bara badrum som har strikt indelade zoner med olika krav för varje zon.
Alla andra uttag styrs av regeln att det är utrymmets användningsområde samt risk för vattenstänk som avgör.
Det finns till exempel vanföreställningar att existensen av en golvbrunn i garage, tvättstuga eller andra utrymmen bestämmer en viss min IP-klass, men så är det inte.

Det grundläggande skydd som krävs av absolut alla apparater är IP20.
Sen höjer man allteftersom den omgivande miljön kräver det.

Jag skulle påstå att IP20/IP21 räcker i en normal tvättstuga i ett vanligt bostadshus, om det inte sitter otroligt korkat till. Några dm åt sidan och eller över vattentappstället är nog inget som kräver högre kapslingsklass än IP21. Men bättre klass är ju inte fel heller.

JFB krävs vid nyinstallation sedan år ????, ja när kom det, jag vet inte på rak arm.
Saknar huset JFB nu så var det troligast byggt innan, iaf.
Och då krävs det inte JFB så länge man inte bygger om relativt kraftigt.

Men JFB är trots allt en otroligt bra grej, säkerhetsmässigt, så jag rekommenderar alla rent generellt att installera JFB om det inte finns.

Slutligen skulle du kanske postat på elforumet istället.
Där skulle du fått både mer och mer uttömmande svar.

PM' a isåfall en moderator och be om att flytta tråden.
Gör du det så kommer vi också väldigt snabbt få veta om jag har påstått något felaktigt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.