hej!
vi är i tagen med att om något år eller så höja vägglivet och bygga på en våning på vårt hus.
(sovrum och badrum)
ska även göra en utbyggnad på framsidan. vi ska även tilläggsisolera och flytta ut fönster.
och eventuellt fixa befintligt kök.
vi har tagit fram skisser med hjälp av en arkitekt.
alltså inga konstuktionsritningar utan huset exteriört och även planritningar och enkla sektionsritningar.
nu är frågan hur detaljerad i detta skede man behöver vara i en offertförfrågan till byggfirma?
vi vet ju ännu inte vilket tegel vi vill ha, om vi ska köpa fönster och dörrar själva osv, osv.
det vi vet är att vi vill ha hjälp med totalentrepenad.
eventuellt ska vi spara in på vissa delar som tex vänta med inredning av kök.
vi vill ju ha ett hum om hur mycket kalaset kommer att gå på innan vi drar iväg för mycket.
vad bör vara med?
vad kan man vänta med?
hur har ni gjort?

tacksam för svar!


lotta
 
Jag har bara byggt åt mej själv men det är mycket jobb att bygga om/till så man får nog räkna med att det blir ganska mycket pengar/m2.
Sen är det alltid billigare med enkla lösningar, kolla över era behov kontra vad det får kosta.
Jag bygger själv så billigt jag kan delvis för att jag vill få så mycket som möjligt för pengarna och delvis för att jag inte tycker det är värt med allt för dyra matrl.
Bara för att det är dyrt betyder det inte att det är bra eller snyggt inte heller tvärt om. Smaken är er och gör det som passar dej/er.

Lycka till
 
Det går ju bra att få offert direkt från de som ska göra det. Det gäller bara att sätta krav på dom att komma med konkreta lösningar. Efterfrågar du inte så får du av dom det enklast billiga möjliga. Sen vet du inte vad det är du får pris på av hantverkaren. Kan du få dom att speca mer exakt eller att själv speca i förfrågan är det bra.

När du söker bygglov så behövs inga direkta konstruktionslösningar men för bygganmälan så ska du ha mera nogranna konstruktionslösningar. Så känns lika bra att jobba fram dessa med, kanske i samband med hantverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.