Hej,

Vi funderar på att byta ut oljepannan mot en pelletspanna. Till detta skulle vi då bygga ett ordentligt förråd så att vi kan köpa pellets på bulk.

Problemet är att vi inte kan placera förrådet optimalt. Tomten är trång, och placerar vi förrådet där oljetanken står idag så innebär det att ca 25m slang behövs.

Min tanke är att man kan dra inblåsningsröret genom källaren (vid taket), men jag har inte hittat någon information om detta. Är det någon här som har gjort någon lösning med långt inblåsningsrör? Eller finns det någon anledning till att detta skulle vara olämpligt på något sett?

/Micke
 
Funderar också på förråd, men har hittills kört med säckar. Jag har också ca 25 m upp till pannrummet. Problemet med en så lång sträcka är att det behövs högre fart på pelletsarna då de skall blåsas så långt. Kan bli risk att det blir mycket smulor av dem har jag hört. Jag funderar då på att bygga ett förråd nära vägen och sen koppla på en vacuumtransport upp till huset. Detta funderar jag som mest på varje gång jag fått en laddning med 208 säckar att släpa in :D.
 
Rekommenderat sträcka tror jag brukar vara 10 m...Det går inte att korta av sträckan med att tex köra upp (Bulkbilen)på grannens infart för att korta rörlängd mm...Ju kortare ju bättre...
 
Ett långt inuti huset skulle jag inte vilja ha ifall det skulle bli stopp, bättre att pelletsen får färdas längre utomhus där de kan ta isär kopplingarna.
 
Grannarna har tyvärr inga bra uppfarter som gör det kortare med slanglängden :|

Det där med stopp i röret låter ju inte roligt. Men är det verkligen en risk om man har ett helt rakt rör?
 
Risken för att din pellets mosas ökar med sträckan och antalet krökar. Mosad pellets innebär (risk för) fler driftstopp.

Har för mig att OKQ8 bara garanterar kvaliteten på sin pellets upp 8 meter slang, men att de har bilar med 15 meters slangar.

Det funkar inte med storsäck istället som du själv tömmer ner i ditt förråd med någon klurig anordning?
 
Finns fina bulkrör i aluminium som går fint att lägga ut innan pelletsbilen kommer;)
Brukar kosta ca 100:-/m o har samma anslutningar som bulkbilen o det är inga problem att blåsa 40 meter, Även bättre med rör än slang då pelletsen nötts/slåssänder mer i slang..

Har själv fixat ett 4 o 6 meters rör som jag lägger ut kvällen innan lev, Behöver bara 1,5 meters slangstump på bilen då jag bara har 11 meter till gatan
 
Var har du köpt dina fina bulkrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.