Skulle gärna vilja veta hur billigt det kan bli med billigaste sortens kakel och klinker till ett badrum jämfört med högkvalitets våtrumsmatta på golv och väggar. Inklusive alla underliggande material och arbetstid för hantverkare. Ja, jag är nybörjare och detta är säkert självklart för er alla proffsiga medlemmar.... :blushing:
Hälsningar Anneli
 
det är nästan omöjligt att svara på utan att veta vad som finns idag och hur underlaget ser ut. Som princip kan man väl konstatera att våtrumsmatta är i sig fuktskyddet. När det gäller keramiska material så behöver du ett vattentätt skikt under plattorna, således minst dubbla arbetet.

Dessutom tillkommer ju eventuella förstärkningar av underlag samt cementbaserade skivmtrl i kakelfallet.

Utan att ha kollat vad våtrumsmatta kan kosta att lägga in idag per m2 så skulle jag tro att minst 2,5-3 * dyrare är kakel/klinker lösningen. Detta pga. mer omfattande underarbete. Naturligtvis kan detta skilja också beroende på hur mycket arbetsinsats man kan/vill lägga in själv.

Dom som jobbar med detta dagligdags kanske kan fylla i - mina ytterst amatörmässiga funderingar.
 
Ooops. Glömde säga att det är nybygge, lösvirke som gäller. Gjuten platta. Golvvärme. Ingen egen arbetsinsats (tror jag).
Tack Haba_tsutt för din input. Låter trist men realistiskt...
Hälsn. Anneli
 
T
Fast om det är ett nybygga kan det ju kvitta om det är några tusenlappar skillnad, eller?

I annat fall så skulle jag ha kört med en snygg golv matta och sedan kakel på väggarna. Detta på grund av att det är snyggt och lätt att hålla rent!
 
har precis fått en offert på ett duschrum 2,5kvm, 12500kr efter rot, helt okej pris tycker jag, då river jag ut själv och sätter in toa, handfat, blandare själv så det jag betalar för är spackling, uppsättning av våtrummsmatta, golv, vägg, ny golvbrunn, material till golv vägg
 
@ste78fan du har rätt i att man kan räkna med rot och då minskar ju arbetskostnaden. Detta kan jag ha nytta av i mitt ena duschrum/bastu som byggs till den befintliga gården. Men tyvärr inte i nybyggnationen av bostadshuset.
@tank77 du har också rätt. Våtrumsmatta på golvet och kakel åtminstone på de flesta väggarna blir kanon. Kanske till och med kombinera med råspontspanel på någon del av väggen.
-anneli-
 
Mikael_L
Men var försiktig och tänk efter före innan ni blandar allt för många typer av material.

Jag menar inte att det inte fungerar, men i fel blandning kan det bli ett plottrigt och amatörmässigt intryck.

Men jag har en vän som lyckats med konstycket klinker på golv, delvis kaklade väggar, de andra väggytorna har något med tapetkänsla upptill och målad pärlspont nedtill. Och det fungerar.
 
Jag köpte in sista flytspacklingen (10mm och rättning av fall) samt golv+väggmatta+tillbehör och jobbet. Gick på ~9kkr efter ROT för 6m2. Han la ~14h totalt tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.