Asterix skrev:
och med tanke på temperaturskillnaden kommer ytterväggarna att torka innåt. Jag röstar alltså för att främja fukttransporten genom ytterväggarna.
... jag också!
annars gissar jag att det kan sluta med att väggen sönderfaller av instängt fukt som i sin tur leder det till att kakel faller ner...   ungefärr samma éffekt som när man målar källarväggen med tätt färg  :(.
gaia
 
Man kan ju undra vad som händer med detta Ardex skikt efter 10-15 år...

Kanske inte är en bra parallell, men GoreTex stoppar ju stora vattendroppar och är genomsläppligt för ånga. Med tiden försämras dock funktionen, membranet "sätter igen", och plagget blir tätare. Tror ni inte att det finns en liten risk att Ardex finurliga tätskikt sätter igen med tiden??

Jag skulle nog bara använda tätskikt runt golvbrunnar och i skarvar mellan golv och vägg
 
Blandar mig i leken med ett som vanligt för låååångt  ;D inlägg då vi har källarrenovering och badrumsbygge framför oss i sommar. Syftet är inte att "sno" tråden utan förhoppningsvis ge en inspiration till en alternativ lösning. Men kommentera gärna ;)

Förutsättningar
Dusch/wc kommer att vara i samma källarrum som tvättstugan och uppta 1/3 - 1/4 av dess yta, utmed ena kortsidan. Duschen kommer att vara mot ytterväggar i ett hörn. Resten av kortsidan kommer att husera wc, handfat etc och ligga mot yttervägg såväl som innervägg.

Förutom väggar och golv i dusch/wc enligt nedan kommer alla väggar i källaren vara kalkputsade och målade med riktig  ;) silikatfärg. Alla golv kommer att gjutas om pga nya stammar o dyl. Ingen golvvärme men klinkers på alla golv.

Väggar i dusch/wc
Att begjuta en murad vägg med vatten har vi sett resultatet av i vår egen källare. Det gamla badrummet med kakel och noll fuktspärr släppte glatt igenom vatten och orsakade skador i intillliggande rums väggar och delvis även i det gjutna golvet. Skadorna berodde i och för sig på vår egen klantighet/okunskap men det visade att vatten sprider sig bra i murade väggar och det går inte att kontrollera. Det vill vi således undvika.

Täta skikt mot murade väggar har vi också sett resultatet av, ytskikt och puts släpper.

Lösningen som vi funderar på är att sala ut väggen kring dushen. På den "nya" väggen fuktspärrar och kaklar vi för att "tvinga" vattnet dit vi vill, till golvbrunnen. Mellan "nya" väggen och den murade ytterväggen får vi således ett ventilerat utrymme.

Golv i dusch/wc
Samma sak här, vi vill inte ha duschvatten direkt på det gjutna golvet då det för eller senare riskerar att sprida sig i plattan och genom väggar in i angränsande rum eller någon annanstans där det gör skada.

Således bygger vi i ett luftat och fuktspärrat golv i dusch/wc-delen. På detta golv läggs golvvärme och klinkers. "Uttag" i golvet kommer att göras för avlopp för dusch, wc och handfat.

Funderingar
Vi har inte funderat färdigt på:
- om golvet ska ligga på platonmatta
- hur de utsalade väggarna ska konstrueras
- om vi ska ha mekanisk ventilation av luftspalten i vägg och golv eller inte
- om vi ska sala ut väggen över hela kortsidan eller bara i duschhörnan
- hur vi ska lösa snygga "ventilationsöppningar" mot väggar, tak och runt källarfönstret.
- hur vi ska få snygga, utanpåliggande rördragningar för tappvatten och radiatorrör över "skarven" mellan den riktiga ytterväggen och den utsalade
- om vi ska låta väggar och golv under "utbyggnaden" vara råa eller ha övriga rummets silikatfärg och klinkers
 
swehjo skrev:
Förutom väggar och golv i dusch/wc enligt nedan kommer alla väggar i källaren vara kalkputsade och målade med riktig  ;) silikatfärg.

Lösningen som vi funderar på är att sala ut väggen kring dushen. På den "nya" väggen fuktspärrar och kaklar vi för att "tvinga" vattnet dit vi vill, till golvbrunnen. Mellan "nya" väggen och den murade ytterväggen får vi således ett ventilerat utrymme.
Finns det oriktig silikatfärg menar du?

Vad är det för typ av vattenskador du vill gardera dig mot egentligen? Det låter inte som normalt nyttjande med den konstruktionen...
 
Riktig och riktig, det är kanske en definitionsfråga men vad jag syftar på finns i den här strängen, http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1107982075

Högst normal duschning är vad vi vill gardera oss mot och då inte bara i 3 år.... Vi vill gärna att färg, kakel och klinkers ska sitta fast tills vi planerar att byta det, kanske om 5 år, kanske om 15, och inte för att det lossnar av sig självt.  8)

Vårt tänk kring uppbyggnaden är baserat på egna erfarenheter av vår källare i hus från -36 som står på en blandning av berg (leder gärna vatten på ett okontrollerbart sätt) och lera (håller gärna vatten). Det är således inte bara fukt innifrån som vi måste ha i åtanke. Utsidan är i och för sig nyligen mycket lyckosamt dränerad men förr eller senare blir ju även det sämre. Och ju bättre vi planerar för att lufta bort både extern och intern fukt, desto längre tid har vi innan vi behöver göra om allt. Och ja, vi planerar för att bo här ett tag...  8)
 
Att regla ut kring duschen är väl ingen dålig idé, då kan du dessutom dra vattnet dolt i väggen. Om din utreglade vägg gränsar mot ett annat rum kan du väl skippa ventilation? Men det blir värre mot ytterväggen....
 
Vi bor i ett hus som har badrum med dusch och tvättstuga i källaren. Inga fuktskador trots att kakling gjordes då huset byggdes :)

swehjo skrev:
Riktig och riktig, det är kanske en definitionsfråga men vad jag syftar på finns i den här strängen, [länk]

Högst normal duschning är vad vi vill gardera oss mot och då inte bara i 3 år.... Vi vill gärna att färg, kakel och klinkers ska sitta fast tills vi planerar att byta det, kanske om 5 år, kanske om 15, och inte för att det lossnar av sig självt.  8)

Vårt tänk kring uppbyggnaden är baserat på egna erfarenheter av vår källare i hus från -36 som står på en blandning av berg (leder gärna vatten på ett okontrollerbart sätt) och lera (håller gärna vatten). Det är således inte bara fukt innifrån som vi måste ha i åtanke. Utsidan är i och för sig nyligen mycket lyckosamt dränerad men förr eller senare blir ju även det sämre. Och ju bättre vi planerar för att lufta bort både extern och intern fukt, desto längre tid har vi innan vi behöver göra om allt. Och ja, vi planerar för att bo här ett tag...  8)
 
fremag skrev:
Att regla ut kring duschen är väl ingen dålig idé, då kan du dessutom dra vattnet dolt i väggen. .
helt spontant så tycker jag att en duschkabin är en bättre idee än att regla och ventilera ;).
gaia
 
brevik skrev:
Vi bor i ett hus som har badrum med dusch och tvättstuga i källaren. Inga fuktskador trots att kakling gjordes då huset byggdes :)
Har (delvis) samma situation ... tycker nästan det är synd att kakel sitter så bra... man får ingen ursäkt för att kakla om med annan kakelfärg :). Men vist är man glad att det håller!
gaia
 
gaia skrev:
helt spontant så tycker jag att en duschkabin är en bättre idee än att regla och ventilera ;).
gaia
Jo det är klart, men tyvärr är både sambon och jag lite allergiska mot duschkabinerna. Vi tycker inte att de ser så roliga ut och är nog villiga att lägga lite energi för att få något annat. Och om jag förstår inläggen hittills så verkar ju lösningen rätt tänkt ???

Ingen som har några kloka ord kring mina "Funderingar" ovan?

Riddler, jag hoppas du inte har sänt ut något hit team för att jag tog över din tråd väldans mycket :-/
 
I somras byggde jag en tvättstuga i vår källare. Huset byggt 1970, omdränerat utvändigt för 10 år sedan. Tvättstugan står i ett hörn d.v.s har två ytterväggar. Jag reglade med stålreglar med ett par cm luftspalt mot ytterväggarna. Satte ett ventilgaller långt ner på varje vägg, en ventil genom ytterväggen drar ut luften med självdrag. Ny mekanisk fuktstyrd ventilation drar ut den ”vanliga” fuktiga tvättluften. Jag hoppas att denna lösning räcker.
 
Låter gediget! Körde du med vanliga gipskivor sedan? Dubbla kanske? Fuktspärr? Kakel? Varför valde du att göra en mellanvägg?

Hur löste du golvet? Värme?

Har ett liknande projekt på gång till sommaren och är därför väldigt nyfiken ;)
 
Vanliga gipsskivor 1200mm, dubbla, ingen fuktspärr, glasfiberväv. Väggen valde jag att bygga på detta sätt för att kunna få isolerade ytterväggar men minska risken för att ev. fukt blir stillastående.
På golvet lade jag spårad frigolit med aluminiumskikt(Flooré), 16mm pexrör med varmvatten från bergvärmeanläggningen, lade klinker ovanpå utan fuktspärr. Jag får med denna golvlösning räkna med att en del spillvärme går åt till att värma betongplattan under men eftersom jag kommer att ha en del värme på även under sommaren hoppas jag slippa få ”omvänd fuktvandring”. Nu drar jag snart igång ett badrumsbygge i rummet intill. Det blir nog en liknande lösning där, men där är det bara en yttervägg så jag kanske hoppar över den invändiga isoleringen mot ytterväggen där för säkerhets skull.
 
orkade inte läsa allt ovan men man ska endast använda primer i källare! får absolut inte sätta på nått annat tätskickt.. kommer fukten utifrån så lyfter den tätskickten o tar kakel o allt med sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.