Någon som sitter på instruktioner eller kunskap om teleinstallation i villa anno 1969/70? Vill veta vad som gällde map kabelrörsförläggning, tätningar etc.

Vill också veta vad som gällde 1998/99 map skarvning av kabelrör för teleinstallationer. Instruktioner eller kunskap från arbete hos Telia mottages tacksamt.

Har fått in vatten i källaren och söker ansvarig för detta ...
 
Har vattnet kommit in pga teleinstallationen?
 
Stämmer bra.

Talia skarvade kabelröret 1998/99, och efter ett tag upptäckte vi vatten i källaren, pga att skarvningen gått sönder (eltejp!) och för att kabelröret är indraget i bottenplattning. Tätning mellan kabel och rör verkar också saknas.
 
Blir nog svårt att ställa någon till ansvar för installationer som är mer än 10 år gamla.
 
Frågan är ju om skarvningen har gjorts på rätt sätt. Kabelröret är lagt som det är gjort och normalt vill man ju inte ha in vatten och jord/grus i rören, så det verkar suspekt att skarva med tejp tycker jag
 
Ett elrör blir aldrig vattentätt oavsett om det skarvats med tejp eller skarvmuff och samma gäller för tätning mellan kabel och rör.
Därför ar det viktigt att det är rejält fall på röret,om det dras från mark in i byggnaden.
Det korrekta är att avsluta röret utanför platta/grund och låta kabeln ligga i sling utanför grunden,innan kabeln fortsätter i annat rör in i byggnaden. Självklart med rejält fall utåt.
 
Jag håller med om att det du säger på ett sätt låter vettigt, men Televerket projekterade 1969 så att röret är lag in i huset med fall in mot huset.

Finns det några regler, anvisningar eller liknande som du vet gäller för de två tidpunkterna och hur man i så fall får tag på dem.

Läste för övrigt på flera kabelleverantörers hemsidor att det är ytterst viktigt att kabelröret är tätt. Stpr ju i strid med vad du säger ...
 
Nog svårt att få någon ersättning.

Troligen äger du röret själv. Televerket finns inte kvar, och Telia har lagt alla ledningar i Skanova. Som redan sagts ovan är det nog ytterst svårt att reklamera ett dåligt jobb 10 år senare.

Plugga röret och fundera på något annat, skulle nog mitt råd vara. Är det en större vattenskada så ta det på försäkringen.
 
Hemförsäkringen täcker inte den här typen av skador ! Kul, kul, ...

Fler tips?
 
Hur pass stor skada har det blivit? Har du några bilder?
 
Har inga foton här, men kontentan är uppbrutet trägolv i hela gillsetugan + delar av träpanelen på väggen. Hela golvvärmeinstallationen behöver göras om.
 
Jag kan inte påminna mej att jag någonsin sett en sådan höjdangivelse på en markledning.
Om man tittar i EL AMA (som gällde 1969)så står det att entrepenören kontrollerar att ledningsinföring genom grund har erforderliga skydd finns för att förhindra skada. Skyddet ombesörjes av beställaren.
Det troliga är att det var du som var beställare.
 
Ang. försäkringen så täcker den nog inte utifrån inströmmande vatten, utan bara skador som beror på rörledningar. Denna skada beror ju på en rörledning. Frågan är då om försäkringen specar att det skall vara ett rör för vatten?
 
WATTisPOWER skrev:
Jag kan inte påminna mej att jag någonsin sett en sådan höjdangivelse på en markledning.
Om man tittar i EL AMA (som gällde 1969)så står det att entrepenören kontrollerar att ledningsinföring genom grund har erforderliga skydd finns för att förhindra skada. Skyddet ombesörjes av beställaren.
Det troliga är att det var du som var beställare.
Nu får vi väl anta att det nog är en tidigare ägare till huset som i så fall var beställare. Beroende på hur det ser ut där ledningen kommer in så skulle man ev. kunna undersöka möjligheterna att driva det som ett dolt fel mot tidigare ägare.

Det är dock en tung väg att gå, med relativt låg sannolikhet att få ut något.
 
Televerket gjorde projekteringen och kom in med underlag för hur kabelröret skulle dras från stolpe och inmot hus. På underlagen är det inritat att röret ska gå in i bottenplattan. Jag har förstått att detta inte var ett helt ovanligt förfarande både på tele- och elinstallationer.

Kan jag få en kopia på El-Ama från 1969? Står det något om tätningar mellan kabel och rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.